موضوعات داغ

ملاقات نزدیک با کمپرسی آمیکو 2631 یورو 5 +EEv؛ 2 هزار نیوتن‌متر گشتاور ناقابل!

عکس مطلب اول
با خروج آمریکا از برجام و سپس بازگشت تحریم‌های خودرویی، بسیاری از شرکت‌های حاضر در ایران، که به تولید خودروهای سنگین باری و تجاری اشتغال داشتند، و اکثراً از برندهای اروپایی بودند، کشورمان را ترک کردند. بازگشت تحریم‌ها فرصتی به خودروسازان داخلی حاضر در این زمینه اعطا کرد تا در سایه خروج شرکت‌های اروپایی و کم رنگ شدن حضور آن‌ها در بازار، خود را بیشتر و بهتر معرفی کنند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت خودروسازی ارس است که محصولات خود را با نام تجاری آمیکو عرضه می‌کند.

آمیکو m2631

آمیکو m2631

آمیکو یکی از شرکت‌های انگشت شمار داخلی است که در زمینه تولید خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین تجاری فعالیت می‌کند و تنوع نسبتاً خوبی از این محصولات را در سبد تولیدات خود دارد. یکی از این محصولات که اخیراً با سر و صدای زیادی وارد بازار شده، کامیون آمیکو 2631 (کمپرسی ، باری) است که قصد دارد جای خالی کامیونهای بنز ,و سایر در بین کامیون‌های کشور پر کند. البته این خودرو پیش از این در بازار کشورمان حضور داشته، اما اکنون با بروزرسانی‌هایی که در آن انجام شده بزودی وارد بازار می‌شود.
معرفی این خودرو به نمایشگاه حمل و نقل سال جاری تهران باز می‌گردد که در جریان آن، مدیر روابط عمومی شرکت آمیکو، خبر از عرضه این خودرو با نام تجاری کامیون آمیکو M2631 یورو 5 +EEv داد. طراحی این خودرو مطابق استاندارد محصولات سنگین اروپایی، بدون دماغه است و رگه‌هایی از طراحی‌های محصولات موفق بازار، نظیر خودروهای کمپانی ایتالیایی ایویکو یا شرکت سوئدی اسکانیا را می‌توان در آن دید، هر چند بر خلاف محصولات چینی، ظاهر خودرو کپی نیست و محصولات آمیکو تلاش دارند تا زبان طراحی مخصوص به خود را داشته باشند. از آنجایی که این کامیون باید توانایی پیمایش محیط‌های ناهموار و لغزنده را داشته باشد، اتاق خودرو با کاورهای پلاستیک فشرده محافظ پوشانده شده که می‌تواند ضمن کاهش میزان خوردگی بدنه و ریزش رنگ در اثر فعالیت زیاد در محیط‌های مرطوب، کابین را از برخورد سنگ‌ها و موانع در امان نگه دارد.

پیشرانه توربودیزل آمیکو

پیشرانه توربودیزل آمیکو

کامیون آمیکو 2631 در حقیقت نسخه ارتقا یافته محصول قبلی این شرکت، یعنی کامیون جفت محور آمیکو می‌باشد که با بروزرسانی‌هایی در قوای فنی همراه بوده است. استفاده از پیشرانه‌های شش سیلندر توربوشارژ، در این گونه خودروها یک امر متداول محسوب می‌شود و آمیکو نیز برای قدرت دهی این کامیون ، یک پیشرانه شش سیلندر توربوشارژ یورو 5 +eev با حجم 12 لیتر را برگزیده است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و رقم قابل توجه ۱۹۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را در دور 1500 RPMتولید می‌کند. این پیشرانه حجیم و قوی، ساخت شرکت چینی ویچای می‌باشد اما تغییرات بسیاری در شرکت آمیکو روی آن انجام شده تا آماده نصب روی این کامیون باشد.

یورو 5 پلاس

یورو 5 پلاس

قدرت و گشتاور تولیدی، توسط یک گیربکس فول سنکرونیزه چهارده‌دنده با دوازده دنده به جلو و دو دنده به عقب، در اختیار محور محرک خودرو قرار می‌گیرد. اکسل‌های جلو یک تکه صلب با ظرفیت تحمل بار 8 تن و اکسلهای عقب مرکزی با کاهنده سر توپی ها هر کدام 16 تن تحمل بار با استفاده از تکنولوژی Eaton که در زمینه تولید خودروهای سنگین فعالیت دارد، ساخته شده‌اند و GVW این کامیون 32 تن بار را دارد که آن را در زمینه خودروهای توانای بازار قرار می‌دهد. از سوی دیگر سازه هیدرولیک این کامیون ، آن را به گزینه‌ای مناسب برای حمل انواع بارها تبدیل می‌کند اما جالب است بدانید این خودرو به صورت تخصصی در معدن‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کامیون آمیکو ده چرخ است و شاسی خودرو از نوع نردبانی دو لایه طبقه‌بندی شده است.
آمیکو برای بهینه سازی این خودروی سنگین، از شرکت بوش Bosch نیز کمک گرفته و اگزوز SCR و ECU و همچنین سیستم ادبلو همگی از شرکت Bosch تهیه شده‌اند. همچنین جعبه فرمان تمام هیدرولیک این خودروی 10 چرخ از شرکت معروف ZF است.

استفاده از تکنولوژی بوش

استفاده از تکنولوژی بوش

با توجه به GVW این کامیون که بیش از 32 تن است، نیاز است تا ترمزهایی مناسب برای این خودرو تدارک دیده شود و آمیکو در این کامیون از سیستم ترمزی استفاده کرده که ساخت شرکت WABCO آلمان بوده و مجهز به سیستم‌های ABS ، EBL و ASR است. سیستم ترمز این کامیون به صورت سرویس هوای فشرده بر کاسه چرخ‌ها به صورت دوبل، ترمز پارک انرژی فنر با کمک هوای فشرده، ترمز کمکی شماره یک خفه کن لوله اگزوز و ترمز کمکی شماره دو کنترل هوای ورودی توسط سوپاپ‌ها (in ریتاردر) می‌باشد.
سیستم کلاچ آمیکو M2631 تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی ، هیدرولیک به کمک هوای فشرده تکنولوژی Eaton است.

سیستم ترمز Wabco

سیستم ترمز Wabco

آمیکو برای بهینه سازی این کامیون با شرایط آب و هوایی ایران، تلاش بسیاری کرده و استفاده از تجهیزات اروپایی در این خودرو فراگیر است. برای مثال سیستم خنک کاری ساخت Behr آلمان ، سیستم پدال گاز ساخت Williams کانادا و سیستم کوپلینگ هوای فشرده ساخت Voss آلمان بخشی از این تجهیزات هستند. سیستم سیم کشی برقی خودرو نیز مدل معروف CAN بوده که به همگام بودن این محصول با استانداردهای روز دنیا کمک می‌کند. کامیون آمیکو، نخستین خودروی سنگین ساخت داخل است که قادر به کسب استاندارد آلایندگی یورو 5 پلاس شده و از این رو می‌تواند در جاده‌های اروپایی نیز تردد نماید. کامیون آمیکو 2631 بزودی با قیمتی بین 700 الی 800 میلیون تومان وارد بازار خودروهای سنگین تجاری کشورمان خواهد شد.
در زیر می توانید گالری عکس کامل این خودرو به همراه یک فیلم کوتاه از آمیکو m2631 را مشاهده کنید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/19
خیلی از قطعاتش خارجیه و در شرایط تحریم ، تامین نمیشه ! بعدش قراره چجوری تولید بشه ؟
1397/12/19
ممنون تبلیغ بسیار خوبی بود😉
1397/12/19
سلام
بررسی خوب و کاملی بود
امیدوارم بحث بررسی خودروهای سنگین ادامه داشته باشه چون در بحث خودروهای سنگین سایت خوب،کامل و قابل قبولی وجود نداره
موفق باشید
1397/12/19
خدایی ما میتوانیم دست ایرانیا و خلاقیتشون درد نکنه بازم میگم ما میتوانیم سیستم بوش ساخت چک . توربو شارژر چین . پدال گاز کانادا . سیستم هوای فشرده المان . سیستم ترمزم المان . سیستم ادبلو بازم المان . سیستم جعبه فرمان بازم المان تا اینجا 4-0 به نفع المان اما ما میتوانیم
1397/12/20
موتور ساخت چین؛سیستم برقی ساخت بوش؛فرمان ساخت ZF فکر کنم تنها چیز وطنی این کامیون همون لوگوی کرومی آمیکو رو جلو پنجره است!!
1397/12/20
از همه جالبتر اینه که حتی سردنده این ماشین هم از چین وارد کردن.بماند قطعاتی که به اسم المان ولی ساخت چین.
1397/12/20
کسی نیست که از پیشرفت کش.رش ناراحت بشه ولی نه با دروغ اگه بیاین بگین که از چین قطعه میارین و اینجا مونتاژ میکنین بیشتر مردم اعتماد میکنن تا اینکه برچسب ملی بزنین که کامیون چینی.ضمنا اون عبارت چینی روی دنده چی میگه؟؟؟لااقل اونو بردارین
1397/12/20
اصغر قندچی هم ماک رو در ایران تولید می کرد ولی موتور رو از شرکت کامینز می گرفت همون باعث شده ایران کاوه خیلی رشد کنه امیکو هم می تونه همین رویه رو پیش بره ولی مهم اینه در شرایط تحریم کامل که هنوز اجرایی نشده میتونه قطعات کامیون رو از المان و چین وارد کنه یا نه
1399/12/20
واقعا آدم وقتی یه پیشرفت واقعی رو میبیه لذت میبره.توجه داشته باشید آمیکو شرکت نوپایی هست لطفا همین اول کاری با کامیون های پرچمدار دایملر یا ... مقایسه نکنید و نتیجه گیری بکنید