موضوعات داغ

امید به کاهش قیمت قطعات خودرو با تزریق تسهیلات

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها اگر سری به بازار قطعات یدکی خودروها زده باشید متوجه آشفته بازار خواهی شد که هیچ قاعده و قانونی بر آن حاکم نیست. بعضی از قطعات یدکی با تصور اینکه صفر تا صد آن ها وارداتی باشد و با احتساب ارز آزاد بازهم قیمتی دور از تصور داشته و گرانی آن ها را هیچ چیزی توجیه نمی کند.
بعضی از تعمیرکاران خودرو برای تعمیر خودروها هیچ جواب قانع کننده ای ارائه نداده و از مراجعه کننده می خواهند که قطعه موردنیاز را خود تهیه کنند. همین جمله‌های به ظاهر کوتاه موجی از نا امیدی به صاحبان خودرو وارد می کند و از طرفی قطعه‌سازان هم از بروز چنین وضعیتی اظهار نگرانی می کنند.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره‌ گرانی قیمت قطعات خودرو در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های داخلی توضیح داد که با توجه به شرایط فعلی بازار قطعه سازان نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال کسب سود بیشتر اند.
بنا به گفته های او خودروسازان به قطعه ساز‌ها اعلام نیاز قطعه می کنند، اما پول این لوازم را با تاخیر قابل توجهی پس می دهند، بنابراین قطعه ساز با احتساب دیرکرد پرداخت پول، سود بانکی و نبود شفافیت در عملکرد مالی و همه این مشکلات که به اصطلاح خودشان خواب پول را دارند قیمت اجناسشان را بالا می برند و به عنوان بنگاه اقتصادی دنبال کسب سود بیشتری برای خود هستند.
باستانی ادامه داد که از آن جا که خودروسازان به خصوص در شرایط فعلی کمتر به دنبال نوآوری و معرفی محصول جدید اند قطعه سازان نیز تحولی در قطعه ها ارائه نداده و چرخه تکامل فناوری و اقتصادی در مجموعه خودروسازان و قطعه سازان با مشکل مواجه می شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قیمت تمام شده‌ای که قطعه سازان برای محصولات خود اعلام می کنند گران‌تر از حد واقعی است ، حتی اگر این قطعات با دلار آزاد وارد شود باز هم شاهد این میزان از قیمت ها نمی توانیم باشیم.
وی با بیان اینکه در مورد خودرو‌های داخلی، کمبود قطعه مهمترین مشکل تعمیرکاران است گفت: قطعات خودروهایی، چون برلیانس و L۹۰ در بازار کم است و این باعث شده هر روز یک قیمت برای آنها اعلام شود. البته این نکته نیز نباید نادیده گرفته شود که گاها پس از دو برابر شدن قیمت تعدادی از قطعات نایاب در بازار، عرضه آن ها به صورت عمده در بازار صورت می پذیرد که همین مسئله گواه وجود مافیا و دست های پشت پرده در خصوص گران شدن قطعات یدکی خودروهاست که انتظار می رود با نظارت توسط سازمان های مربوطه جلوی این سودجویی ها گرفته شود.

افزایش ۲ برابری تولید قطعه سازان با پرداخت تسهیلات/مخالفت بانک مرکزی با تسهیلات ریالی

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور ضمن اشاره به موضوع پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان توضیح داد که روند سبب شده که تولید قطعه سازان به روزی بیش از 2 هزار قطعه در روز برسد و افزایش دوبرابری داشته باشد.
بیش بینی می شود که با تزریق بیشتر تسهیلات به صنعت قطعه سازی، تعداد قطعات تولید شده در این صنعت روز به روز افزایش بیشتری داشته باشد و به تبع قیمت ها نیز کاهش یابد. از طرف دیگر اگر دولت فرآیند های دست و پاگیری همچون ممنوعیت ثبت سفارش، انتقال ارز و فرآیند بین بانکی را برای قطعه سازان آسان تر کرده و با برنامه ریزی پیش ببرد مشکلات قطعه سازان کمتر شده و آرامش بیشتری در اختیار این صنف خواهد بود.
از جمله دلایلی که سبب شده بانک مرکزی همچنان تسهیلات بیشتری در اختیار قطعه سازان قرار ندهد اختلاف نظر این بانک با قطعه سازان بر سر مدت زمان، سود و نحوی بازپس گیری تسهیلات مذکور است. به علاوه قطعه سازان خواهند آن اند که به جای ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی معادل ریالی به آن ها پرداخت شود که بانک مرکزی به دلیل تضعیف پایه پولی و تورم زا بودن این اقدام، با آن مخالف است.

نرخ مواد اولیه سه برابر شده است

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی درباره مشکلات موجود در صنایع قطعه سازی گفت: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه رشدی حدودا 3 برای را تجربه کرده قیمت قطعات خودرو تغییری نداشته است.
وی همچنین توضیح داد که در صورتی که شورای رقابت خود را از گردنه تعیین قیمت خودروها خارج کند و این مسئله به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واگذار شود صنعت خودروسازی و قطعه سازی وضعیت بهتری را تجربه خواهند کرد.
امید می رود با هم‌اندیشی سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، مشکلات این صنف به زودی حل شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/12
حقیر ترین مردم دنیاییم...اونا چی سوار میشنو ما هنوز داریم روی قیمت قطعات پراید بحث میکنیم ...چقدر خار و حقیریم