موضوعات داغ

دولت نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان را در سال جدید تامین کند

عکس مطلب اول
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: در سال گذشته با افزایش نرخ ارز و مواد اولیه کار برای قطعه‌سازان دشوار شد و قیمت مواد اولیه تا ۱۵۰ درصد افزایش به خود دید و حتی موادی که از کارخانه‌های داخلی مانند مس کرمان و فولاد مبارکه خریداری می‌شد نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد و این موارد باعث شد تا نیاز قطعه‌سازان به نقدینگی تا ۱۵۰ درصد افزایش یابد. همچنین مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز افزایش چشمگیری یافت.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وی ادامه داد: خروج شرکت‌های خارجی از صنعت خودروی کشور یکی از اتفاقاتی بود که باعث وارد شدن ضرر به قطعه‌سازان داخلی شد. قطعه‌سازان با امید به ورود شرکت‌های خودرویی خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید ماشین آلات جدید کردند که پس از خروج این شرکت‌ها از کشور، قطعه‌سازان زیان زیادی دیدند. بیگلو در ادامه افزود: یکی از مواردی که کار را برای قطعه‌سازان دشوار می‌کرد، تصمیمات ارزی و اعلام ارز چند نرخی و روش‌های تامین ارز بود. در شرایطی که قطعه‌سازان بخشی از مواد اولیه خود را وارد می‌کردند این مورد کار را برای فعالیت قطعه‌سازان دشوار کرد.
مازیار بیگلو در ادامه درباره اقدامات ضروری دولت برای کمک به قطعه‌سازان گفت: از سال ۹۳ تا کنون قراردادهای قطعه‌سازان بازنگری نشده و ضروری است هر چه سریعتر نسبت به بازنگری و تعیین قیمت‌های جدید با توجه به تغییرات ارزی اقدام موثری انجام شود. وی ادامه داد: قطعه‌سازان در کنار سایر فعالان صنعت خودرو از عدم افزایش قیمت‌ها زیان دیدند و علاوه بر مطالبات زیادی که از خودروسازان دارند، ۸ هزار میلیارد تومان نیز صنعت قطعه‌سازی زیان دیده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه تصریح کرد: صنعت قطعه‌سازی کشور نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و تا کنون ۱۱ هزار میلیارد تومان آن نهایی شده که از این مبلغ فقط ۴ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی بوده و مابقی در قالب ۸۷۰ میلیون یورو تعریف شده و ارزی بوده، اما هنوز منبع ارزی آن مشخص نشده و دولت باید سریعتر روش‌ها و نحوه تامین آن را مشخص کند.
وی در پایان گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به صنعت قطعه‌سازی کمک کند، رفع ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز است. لازم است دولت در این زمینه تصمیم جدی بگیرد. در شرایط فعلی صنعت قطعه نیاز شدید به مواد اولیه دارد و اگر این مانع برداشته شود، روند تولید نیز افزایش خواهد یافت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد