موضوعات داغ

از موتور تا قفل دیفرانسیل؛ کالبدشکافی نکات فنی آمیکو آسنا

عکس مطلب اول
آمیکو آسنا یکی از پیکاپ‌های عرضه شده به کشور است که تلاش دارد تا جای خالی تویوتا هایلوکس معروف را در رده قیمتی پایین‌تر برای دوستداران این سگمنت پر کند. شرکت ارس خودرو دیزل مدتی است که این خودرو را در دو نسخه دو کابین موسوم به آسنا و تک کابین موسوم به آراز به بازار عرضه می‌کند و با تبلیغات مناسبی که مخصوصاً در مورد عملکرد این خودرو انجام داده، توانسته بخشی از خریداران را به سمت خود بکشاند. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای این پیکاپ، پایه گازسوز بودن پیشرانه آن است که در شرایط فعلی و با مطرح شدن بحث سهمیه‌بندی و گران شدن بنزین، می‌تواند برای برخی مخاطبین به علت اصلی خرید این خودرو تبدیل شود.
اگر در نمایشگاه‌های خودرو حضور پیدا کرده باشید، حتما شاسی و موتور آمیکو آسنا را در غرفه شرکت ارس خودرو دیزل دیده‌اید. در این مطلب قصد داریم در مورد مشخصات فنی آمیکو آسنا با وسواس بیشتری صحبت کنیم و با ملاقاتی از شاسی و موتور و دیگر ادوات فنی این خودرو، به نکات فنی آن بپردازیم. در بعضی از قسمت‌ها سعی می‌کنیم تفاوت‌ها و یا شباهت‌های آن را با تویوتا هایلوکس بیان کنیم تا تلاش این شرکت برای پیروی از این پیکاپ معروف مشخص شود.

شاسی مستقل

شاسی مستقل

بحث را از شاسی آسنا شروع می‌کنیم که از جنس فولاد و کربن ساخته شده، در حالیکه شاسی رقیب اصلی یعنی تویوتا هایلوکس از آلیاژ ساخته شده، که البته قیمت بالاتری هم دارد اما همین شاسی ساخته شده برای آسنا از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است و می‌توانید روی آن تا 3.5 تن بار را جابجا کنید. نکته جالب در مورد شاسی آمیکو آسنا قسمت جلویی آن است که به واسطه حالت آکاردئونی خود، جاذب انرژی بوده و ضربه‌هایی که مستقیم از جلو به خودرو وارد شده را تا حدی خنثی می‌کند تا تمام ضربه به کل شاسی وارد نشود.

شاسی جاذب نیرو

شاسی جاذب نیرو

ترمزهای آمیکو آسنا چهار پیستونه بوده که روندی غیرمعمول بین پیکاپ‌ها است، چرا که تمامی خودروهای این سگمنت مجهز به ترمزهای دو پیستونه هستند.

ترمزهای جلو چهارپیستونه

ترمزهای جلو چهارپیستونه

کمی در مورد سیستم تعلیق صحبت کنیم. سیستم تعلیق جلو آمیکو آسنا از نوع جناغی دوبل بوده که ساختاری مشابه تویوتا هایلوکس دارد، با این تفاوت که در آمیکو آسنا ورق پایین تعلیق جناغی توپر و ورق بالایی خالی است، اما در تویوتا هایلوکس هم ورق بالا و هم ورق پایین توپر هستند. سیستم تعلیق عقب نیز همانند پیکاپ‌های متداول بازار، به صورت فنر تخت یا فنر شمش بوده که برای حمل بارهای سنگین بهینه شده و تکان‌های کمتری را به اتاق وارد می‌کند و باعث می‌شود تا بتوانید وزن‌های بیشتری را در بلندمدت روی آن بار کنید.
یکی از مهم‌ترین مسائل فنی در پیکاپ‌ها، دنده کمکی آن است. در زیر پوسته ترنسفر کیس سه حالته آمیکو آسنا، چرخ‌دنده‌هایی ساخت بورگوارنر آمریکا دیده می‌شوند. قفل دیفرانسیل عقب نیز به صورت گاورنری عمل می‌کند و به صورت خودکار وارد مدار می‌شود که عملکردی شبیه به سیستم LSD دارد، با این تفاوت که سرعت عمل بهتری دارد و در طولانی مدت، دوام و ماندگاری آن بیشتر است.

قفل اتوماتیک دیفرانسیل

قفل اتوماتیک دیفرانسیل

اگر از نزدیک آمیکو آسنا را دیده باشید، حتما طول بزرگ خودرو توجه شما را به خود جلب کرده است. در حقیقت فاصله بین دومحور آمیکو آسنا از رقبای خود بیشتر است و اتاق آن نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی تویوتا هایلوکس، 13 سانتی‌متر طویل‌تر است. این مورد باعث شده که فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم شود که یکی از نقطه ضعف‌های بزرگ پیکاپ‌هایی در این رده است. همچنین همین فاصله بین دو محور و طول بیشتر خودرو باعث شده تا فضای بار آمیکو از پیکاپ‌های بازار همچون تویوتا هایلوکس بیشتر باشد. نکته دیگر فاصله زیاد محور عقب و کابین است که حاصل آن، نرمی کابین است، چرا که به طور معمول پیکاپ‌های دارای فنر شمش، سواری خشکی را ارایه می‌دهند. با این حال، بزرگ‌تر بودن سایز کابین آمیکو آسنا، موجب شده که این خودرو در آفرود، عملکردی همانند دیگر خودروهای هم رده نداشته باشد و در عبور از موانع، اصطلاحاً کف آن گیر کند.
طول زیاد کابین باعث می‌شود تا میل گاردان به صورت دو تکه باشد و به همین دلیل، و در وسط آن، از سنتر بیرینگ استفاده شده تا قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد و باعث نشود تا به سرعت شکسته شود. این سیستم انتقال قدرت نیرو از موتور که در جلوی خودرو قرار دارد تا دیفرانسیل عقب تماماً از یک شرکت آمریکایی گرفته شده که قطعات گاردان، کاسه نمدها و سنتر بیرینگ را شامل می‌شود.
از آنجایی که اغلب مناطق کشور ما گرمسیر هستند، نحوه راه‌اندازی و استفاده از کولر برای بسیاری از مصرف‌کنندگان اهمیت دارد. خوب است بدانید عملکرد کولر آمیکو آسنا به گونه‌ای است که پس از اندازه‌گیری دمای رادیاتور و موتور، بار فعالیت کمپرسور کولر را بر روی میل‌لنگ یا سیستم برق خودرو اعمال می‌کند تا موتور راحت‌تر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. بار کمپرسور اگر به شفت خروجی از موتور اعمال شود، می‌تواند در دور کند تا 10 اسب بخار و در دور تند بین 13 الی 15 اسب بخار قدرت از این قطعه دریافت کند.
خود پیشرانه نیز از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپ میتسوبیشی است که دقیقاً 2378 سی سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر 143 اسب بخار و 210 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند.

موتور میتسوبیشی

موتور میتسوبیشی

و آخرین بحث مربوط به پیشرانه می‌شود. همانطورکه همگان می‌دانند، موتورهایی که با سوخت گاز طبیعی کار می‌کنند، مزایا و معایب خاص خود را دارند و طراحان پیکاپ آسنا سعی کرده‌اند تا مزایای این نوع پیشرانه‌ها را به حداکثر برسانند. پیشرانه آمیکو آسنا مجهز به چهار انژکتور مخصوص حالت گازسوز است که عملکردی شبیه به موتورهای GDi داشته و سوخت CNG را مستقیماً به سرسیلندرها تزریق می‌کند. این عمل باعث می‌شود که احتراق کامل صورت گرفته و افت توان را نداشته باشیم، مساله‌ای که در خودروهای گازسوز همواره دیده می‌شود.
البته در مورد بحث گازسوز بودن آمیکو، این نکته نیز قابل ذکر است که جنس مخزن CNG به شدت قدرتمند است و با تست هایی همچون سقوط از ارتفاع و یا شلیک گلوله تست شده تا از عدم انفجار این مخزن در شرایط سخت اطمینان حاصل شود. کل سیستم سوخت رسانی گاز نیز با وجود مقاومت بالا، بسیار سبک است و کمتر از 40 کیلوگرم وزن دارد که عدد قابل توجهی سبک‌تر نسبت به رقبا برای کل این سیستم است.
در فیلم زیر می‌توانید قسمت‌های مختلفی از این شاسی و مسائل فنی آن را مشاهده کنید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/26
با سلام
در متن گفته شده" ترکیب فولاد و کربن" باید عرض کنم که فولاد خود آلیاژی از آهن و کربن است و برحسب تغییر مقدار درصد کربن و اضافه کردن عناصر آلیاژی دیگر می توان خواص منحصر بفردی به فولاد داد پس ترکیب فولاد و کربن غلط می باشد. و نکته دیگر اینکه گفته شده شاسی تویوتا هایلوکس از آلیاژ است؛ همانگونه که در بالا گفتم آلیاژ خودش یک متریال نیست بلکه ترکیب کردن عناصر مختلف با یکدیگر به منظور بهبود خواص را آلیاژ سازی میگویند به گونه ای که فولاد خود نیز یک آلیاژ است.
شاید منظور نگارنده این بوده که شاسی آسنا فاقد عناصر آلیاژی بیشتر به منظور بهبود خواص بیشتر بوده در حالیکه شاسی هایلوکس چنین است.
موفق باشید
1398/2/26
کاش قدرت موتورش هم مثل هایلوکس بود!
1398/2/26
چه فیلم با مفهومی !! اصلا اگه فیلمش نبود حق مطلب ادا نمیشد !
1398/2/27
خواهشا تحقیق در مورد چند پیستونه بودن ترمز جلو پیکاب ها رده هایلوکس و مخصوصا هایلوکس انجام بدهید و متن را اصلاح کنید
1398/2/27
این سیستم gdi که برای cng گفتید اگه اشتباه نکنم از سال 84 به بعد بروی xu7 پژویی ایران خوردو سوار شد و برای موتور های پیکان اونجری از 91 به بعد . اتفاقا دقیقا اسمش gdi هست و اون شیرها هم اینجکشن . با این تفاوت که فقط مکش انجام میده سیلندر و تراکمش تغیری نمیکنه.
1400/1/1
سلام
این سیستم مستقیم به خود سیلندر سوخت تزریق می‌کنه و بهتره حالا منظورتون رو متوجه نمیشم
1398/2/27
"طراحان پیکاپ آسنا سعی کرده‌اند تا مزایای این نوع پیشرانه‌ها را به حداقل برسانند."
آخه چرا باید اینکارو بکنن؟؟؟!!! البته برای این کار سعی لازم نیست
1398/3/7
تا انجایی که من اطلاع دارم فقط استند مخزنش حدود سی کیلوگرم وزن داره و خود مخزن هم حدودا هشتاد کیلوگرم. و به ای نمجموعه اضافه یکنید وزن رگلاتور شیرهای سی ان جی شیلنگ های آب رسانی و...
1401/3/17
سلام.....موتور تسمه داره یا زنجیر تایم؟