موضوعات داغ

پیش ‌فروش‌ها بازار خودرو را ساماندهی نداد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار خودرو در سال گذشته شاهد افت تولید بود، اما با دستور وزارت صمت و تدبیر خودروسازان، پیش‌فروش خودرو با اهدافی مانند تامین نقدینگی، کاهش التهاب بازار و تضمین فروش محصولات تا دو ماه آینده آغاز شد. در این بین خودروسازان با چالش بزرگی بنام تعهدات معوق مواجه هستند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا تولید برخی از خودروها متوقف و برخی دیگر نیز شاهد افت تولید بودند. خودروسازان برای مقابله با این شرایط سه راهکار جایگزین را انتخاب کردند. اول در سبد فروش خود، خودروی جایگزین قرار دهند، دوم فراهم کردن انصراف از خرید و بازگشت مبلغ پرداختی مشتریان و سوم اعلام زمان تحویل جدید بود. روش سوم به دلیل توقف تولید یا کاهش تولید هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. حال سئوال اینجاس که چرا پیش‌فروش‌ها صورت گرفته به پاشنه آشیل خودروسازان تبدیل شده است؟ آن چیز که مشخص است خودروسازان در طرح‌های پیش‌فروش به دنبال تامین نقدینگی خود بودند و حال با چالش مواجه شده‌اند. همچنین با کاهش ارزش پول ملی و هجوم نقدینگی به بازار خودرو تعادل عرضه و تقاضا بهم خورد و بازار دچار التهاب شد.
تحویل معوقات
در شرایط فعلی زمان دقیقی برای تحویل خودروهای معوق مشخص نشده و بین خودروسازان و وزارت صمت اختلاف زمانی وجود دارد و هر کدام زمانی را برای انجام این تعهدات اعلام می‌کنند. این موضوع مربوط به مشخص نبودن وضعیت تولید است و در این شرایط نمی‌توان زمان دقیقی را برای انجام تعهدات معوق پیش‌بینی کرد.
یکی از مشکلات خودروسازان نیز تامین نقدینگی است. شورای رقابت در سال‌های گذشته با قیمت‌گذاری دستوری از دلایل عمده کمبود نقدینگی خودروسازان محسوب می‌شوند. خودروسازان نیز در قیمت‌گذاری محصولات خود ناتوان بوده و همیشه چشم به تسهیلات بانکی دارند و دولت نیز سعی در تامین این نقدینگی می‌کند، اما وضعیت اقتصاد کلان کشور به گونه‌ای است که بانک‌ها خود درگیر مشکلات فراوان هستند.
چالش دیگر خودروسازان تامین قطعات و بدهی به قطعه‌سازان است. زنجیره خودروسازی بواسطه تحریم‌ها با مشکل تامین مواد اولیه برای تولید قطعه روبه‌رو شده و این موضوع باعث شده تا خودروهای ناقص در کارخانه افزایش یابد. خودروسازان اکنون به امید تامین نقدینگی خود هستند تا بتوانند به وضعیت تولید سرو‌ سامان دهند.

پیش ‌فروش‌ها بازار خودرو را ساماندهی نداد

پیش ‌فروش‌ها بازار خودرو را ساماندهی نداد


الزامات عمل به تعهدات معوقه
کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو معتقد است که جذب تعهدات هم می‌تواند فرصت باشد هم تهدید. خودروسازان با جذب تعهدات می‌توانند جذب نقدینگی و همچنین تضمین فروش محصولات در آینده باشد. در نقطه مقابل هم می‌تواند باعث سلب اعتماد مشتریان و کاهش فروش آنان در آینده شود. خودروسازان در این شرایط نه تنها نتوانستند از مزیت‌های پیش‌فروش‌ها استفاده کنند، حتی این پیش‌فروش‌ها برای آنان معضل نیز شده است.
وی می‌گوید: چه خودروسازان و چه سیاست‌گذاران کلان باید تمام تلاش خود را بر روی تجاری‌سازی خودروهای ناقص موجود در کف کارخانه بگذارند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها وجود دارد. همچنین باید میان عرضه به بازار و پیش‌فروش‌ کردن یک هم پوشانی وجود داشته باشد زیرا پیش‌فروش کردن به تنهایی نمی‌تواند التهاب بازار را کنترل کند.
کریمی‌سنجری بر مدیریت عرضه و تقاضا تاکید دارد و می‌گوید: با برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا می‌توان بازار را سامان داد. وضعیت موجود به علت عدم مدیریت در عرضه و تقاضا بوده و باعث شده تا سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو وارد شود.
امیرحسن کاکایی از دیگر کارشناسان صنعت خودرو نیز معتقد است که تحریم‌ها و کمبود منابع مالی باعث شده تا تعهدات خودروسازان به تعویق بیافتد. وی می‌گوید: خودروسازان در شرایط فعلی با کمبود قطعات روبه‌رو هستند و این مشکل به دلیل کمبود نقدینگی است. خودروسازان برای اینکه بتوانند به تعهدات خود عمل کنند نیازمند سرمایه‌گذاری روی قطعاتی هستند که از طریق واردات تامین می‌شده و راهکار این موضوع نیاز به همراهی دولت در زمینه سرمایه‌گذاری است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/1
من میگم واردات بدون تعرفه رو آزاد کنن اون وقت نیازی نیست که خودروسازامون خودرو تحویل بدن بجاش پولارو برگردونن نگرانی تحویل خودرو هم از بین میره قشنگ این معضلم حل میشه:D