موضوعات داغ

بازیگران صنعت خودرو: با شورای رقابت مخالفیم

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
واکنش بازار خودروی کشورمان نسبت به بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو ها مثبت بوده و قیمت ها بین بین 3 تا 4 میلیون تومان کاهش را تجربه کرده اند. البته معلوم نیست این تأثیرپذیری تا چه زمان ادامه خواهد داشت.
به نقل از روزنامه ایران؛ 20 دیماه بود که دولت شورای رقابت را از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته و قیمت خودرو را به حاشیه بازار سپرد تا قیمت‌ها روند تعادلی به خود بگیرد و دیگر فاصله قیمت بازار و کارخانه باعث سوء‌استفاده دلالان نشود.
قرار بود با فروش خودروها با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار مدیریت بازار خودرو صورت پذیرفته و قیمت ها به سمت نزولی شدن حرکت کنند که متاسفانه طرح مذکور شکست خورده و با گذشت زمان هر روز بر ناکامی‌های این طرح افزوده شد. طرحی که در دهه 70 اجرا شد و قیمت خودرو در مقایسه با سایر کالا در آن دهه کمترین رشد را تجربه کرد.
به دنبال افزایش قیمت ادامه دار خودروها نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند؛ طرح «ساماندهی بازار خودرو» را تصویب کنند. با تصویب این طرح که داد خودروسازان را درآورده است«شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند.»
در این شرایط بسیاری از مردم امید دارند که با بازگشت شورای رقابت قیمت وسایل نقلیه نیز به حالت قبل برگردد اما خودروسازان چنین اتفاقی را محال دانسته و معتقدند که اگر شورای رقابت بدون در نظر گرفتن واقعیت های تولید خودرو، اقدام به کاهش قیمت ها کند صنعت خودروسازی ورشکست خواهد شد.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در خصوص کنار گذاشته شدن این شورا از حوزه قیمت گذاری خودرو توضیح داد که این اقدام از ابتدا نیز اشتباه بوده و هرچند تلاش های شبانه روزی زیادی برای مدیریت بازار پس از حذف شورای رقابت انجام پذیرفت اما متاسفانه شاهد افزایش روز افزون قیمت ها بودیم چرا که بازار خودروی کشورمان در حال حاضر در انحصار است و انحصارگر همیشه در پی قیمت بالا است.
شیوا در ادامه در خصوص راهکار شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروها نیز توضیح داد که برای قیمت‌گذاری مجدد خودروها باید مواردی مانند تیراژ تولید خودرو، میزان تعهدات خودروسازان، محدودیت‌های موجود برای صنعت خودرو و همچنین روند عرضه خودرو مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد.
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز در این زمینه با خبرگزاری های داخلی مصاحبه داشته و عنوان کرده است که در هیچ کشوری دولت‌ها و مجلس در مسئله قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کنند. با کاهش قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو ورشکسته می‌شود.
بنا به گفته های وی قیمت خودروها همچنان افزایش خواهد یافت چرا که روند زیان دهی خودروسازان ادامه داشته و تولید آن ها در جهت کاهش حرکت می کند.
نجفی منش نسبت به بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودروها گلایه کرده و عنوان کرد که امید ما به شورای نگهبان است که با مصوبه مجلس مخالفت کند و اجازه ندهد صنعت خودرو وارد چالش جدیدی شود.
بهرام شهریاری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان با نظر نجفی منش موافق بوده و معتقد است که بازگشت شورای رقابت سبب درجا زدن صنعت خودروسازی کشور می شود.
بنا به گفته وی قیمت خودروها کاهش نخواهد یافت و قیمت های فعلی به دلیل بازگشت مجدد حریم‌ها، افزایش قیمت ارز و مسدود شدن مجرای واردات افزایش یافته است.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/3
خدایا شر زالو صفت هایی مثل نجفی منش را از سر ملت کم بفرما...لگناشونو به قیمت ماشین روز دنیا می دن منت سر مردم ميذارن که هنوز قیمت ها پایین هستش و باید بالاتر بره،اینا دیگه مخ تو کله پوشونی ندارند از بس نشستن مفت خوردن دیگه هیچی حالیشون نیست
1398/3/3
آقای شهریاری فرمودند بازگشت شورای رقابت باعث در جا زدن صنعت خودرو می شود معنای
در جا نزدن و پیشرفت برایم مبهم بود ولی اکنون
فهمیدیم حذف رینگ آلومینیمی یعنی پیشرفت نازک تر شدن ورق آهنی یعنی در جا نزدن استفاده از ای سی یو چینی یعنی تفکر حتی ناتوانی در تولید لنت ترمز و بلبرینگ
مرغوب یعنی تدبر
1398/3/4
آقای نجفی منش گفته : "درهیچ کشوری دولت‌ها و مجلس در مسئله قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کنند"
باید یاد آوری کنم در آن کشورها ورود خودرو خارجی آزاد است و مثل ایران مرزها را نبسته اند . یه ذره فکر کن بعد حرف بزن ...........
1398/3/4
بله آنها مخالفت می کنند ، چون بیرون از شرکت دست بکارند وبه جای تحویل خودرو به مشتری ، به دلالان خودرو با قیمت توافق می فروشند و در این صورت سود بیشتری نصیب آنان می شود و بازار را آشفته می نمایند
اگر اونا اهل خدمت اند چرا قیمت بازار را ملاک قرار می دهند خدا مشاهده ۵ماهه قصد خرید خودرو را دارم با این آشفته بازار هنوز موفق نشدم واین نوسانات قیمت وجودم را دچار استرس و روحم را مریض کرده است
از دشمنان. شکایت بر. دوستان ، چون
دوست دشمن است شکایت کجا بریم

در یه کلام در هر بار ۳۰میلیون به قیمت خودرو اضافه می نمایند ما برای ۳۰میلیون اقساط بایدنون و پنیر خانواده را قطع و سالها اقساط بدمیم ، مردم که هیچ آیا خدا را در نظر نمی گیرند ؟ ما مشکل مان را با چه کسی در میان بگذاریم
چثم طمع به نعمت دنیا ، پر نشود
همچنان که چاه. به. شبنم
1398/3/4
آقای محمدرضا نجفی منش دو شرکت گاری ساز کشور و همه دست اندرکاران این مثلا صنعت به مفت خواری عادت کرده اند. خون تمام مردمی که در جاده ها کشته می شوند و معلول می گردند بر عهده مسئولین، دست اندرکاران این دو گاری ساز و شما مثلا کارشناسان است و خداوند از شماها با این نظرات صدمن یک غازتان نخواهد گذشت.
1398/3/4
اقای نجفی منش با پررویی تمام می فرمایند در هیچ کجای دنیا مجلس به صورت دستوری قیمت تعیین نمی کند! آخه کجای دنیا واردات خودرو رو برای رفاه حال زالوصفتهایی مانند شما ممنوع می کنن و تازه اون موقع هم که ممنوع نبود تعرفه 140 درصدی بهش می بستن؟ این آقایون مافیایی، امثال نجفی منش، رضا رحمانی، نعمت زاده باید محاکمه نظامی بشن!
1398/3/4

وقتی ما یه صنعت رقابتی نداشته باشیم همین میشه ک قیمت یه پراید میشه یه قیمت اپتیما تو افغانستان
مگه این دو تا شرکت چه گلی به سر ما زدن که باید انقد هزینه کنیم
1398/3/4
هیچ کجای دنیا دولت در قیمتگذاری خودرو دخالت نمیکند
سیاستهای خودرو در همان هیچ کجای دنیا چیست؟
تعرفه گمرکی خودروهای خارجی صفر شود بعد ببین آشغالهاتو میتونی بفروشی
مردک گاو بیشعور بی خانواده
1398/3/18
کل قیمت خودرو داخلی با این کیفیت پائین حبابه.
مردم ایران، قطعا" عده کمی قصد دارن کل مردم ایران اذیت کنن وگرنه افزایش 3 برابری با کاهش 5 درصدی قابل قیاس نیستند.
مردم ایران خواهشاً 4 ماه هیچ خرید خودرو گران انجام ندهید. مطمئن باشید الان با 50 تومن 111 میدن بعد 4 ماه با 50 تومن ماشین به مراتب بهتر و با کیفیت تر میگیرید.
اگر متحد شویم خودروسازای مجبور میشن به مردم ایران احترام بزارن که همیشه درصدد کلاه گذاشتن باشن.
خواهشا" فقط 4 ماه نخرید.
1398/3/19
همه چیز دست خودمونه
چند ماه نخریم و تحریم کنیم خردی خودروی بی کیفیت و گرون قطعاً قیمتها سقوط میکنن.
حالا که کسی به فکر مردم نیست خودمون به فکر خودمون باشیم تا سمند 90 میلیونی رو 20 تومن هم بشه خرید
قطعا" قیمتها سقوط میکنه.
اونوقت با با 50 تومن خودروی بهتری هم میشه سوار شد نه پراید دوهزار سال پیش رو
جان عزیزتون منتشر کنید کسی خودرو نخره فعلا"
تشکر