موضوعات داغ

تعمیر بدنه های آلومینیومی ارزان‌تر است یا فولادی؟ فورد پاسخ می دهد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
در حال حاضر در دنیای وانت ها همه ی نگاه ها به سوی جمس سیرا است چون در مدل جدید این خودرو قسمت بار را به صورت آپشن می توانید از جنس فیبر کربن سفارش دهید. اما در سال های نه چندان دور این فورد F-150 بود که از نظر مواد مدرن نگاه ها را در دنیای وانت ها به خود جلب کرده بود. چون فورد F-150 اولین وانت در کلاس خود بود که نه تنها در بخش جای بار بلکه در کل بدنه از آلومینیوم استفاده کرد. کنار گذاشتن فولاد و استفاده از آلومینیوم توانست کمک شایانی به کاهش وزن این خودرو کند و فورد F-150 را در موضع برتر نسبت به سایر رقبا قرار داد به طوری که تبدیل به پر فروش ترین پیکاپ جهان شد. با این وجود اما رقبا به فورد ایراد گرفتند که در صورت بروز تصادف تعمیر کردن بدنه ی آلومینیومی بسیار گران تر از بدنه ی فولادی است و به همین دلیل هزینه ی بیمه ی خودرو نیز بالاتر می رود.

فورد F-150

فورد F-150

حالا سال های از آن صحبت ها می گذرد و زمان ثابت کرده است که رقبای فورد سخت در اشتباه بودند. جدیدترین گزارشی که از سوی اتوموتیو نیوز منتشر شده است نشان می دهد که هزینه ی بدنه های آلومینیومی خیلی هم بالا نیست. در حقیقت تعمیر بدنه ی آلومینیومی فورد ارزان تر از تعمیر بدنه ی فولادی قدیمی فورد تمام می شود. در این گزارش به یک از نمایندگی های فورد در تگزاس استناد شده است که اعلام کرده بود هزینه ی تعمیر بدنه ی آلومینیومی فورد در مقایسه با بدنه ی فولادی حدود 2000 دلار ارزان تر است.
اما این ارزان بودن چطور امکان پذیر شده است؟ بدنه ی آلومینیومی فورد دارای طراحی مدولار است و همین باعث می شود دسترسی به بخش های مختلف خودرو راحت تر باشد و به شکلی ساده تر بتوان قطعات مختلف را تعویض و جایگزین کرد. به این ترتیب زمان کمتری روی خودرو صرف می شود و هزینه ی کمتری خواهد داشت. همچنین قیمت برخی قطعات نیز در بدنه ی آلومینیومی پایین تر است برای مثال بر اساس یکی از گزارش های بیمه قیمت قطعات بدنه ی فورد F-150 بین سال های 2015 تا 2016 حدود 16 درصد کاهش پیدا کرده بود.
بر اساس یکی دیگر از گزارش های بیمه که توسط Highway Loss Data Institute منتشر شده است در هنگام بروز تصادف، خودروهای دارای بدنه ی آلومینیومی حدود 7 درصد هزینه ی کمتری دارند. از سویی این ایراد نیز به آلومینیوم وارد است که عمر کمتری از فولاد دارد اما همچنان عمر کمتر آلومینیوم با هزینه های کمتر آن بالانس می شود و در کل خودروی با بدنه ی آلومینیومی هزینه ی کمتری خواهد داشت. به نظر می رسد دیگر لازم نیست تا خودروهای دارای بدنه ی آلومینیومی هزینه ی بیمه ی بالاتری داشته باشند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/27
اینو خواهشا به زبون فارسی و برای ایرانیا ننویسین مارو چه به اینا که فورد هم از دور ندیدیم همون کیا پراید حقمونه تازه با کیفیت پایین تر