موضوعات داغ

سایپا قادر به تحویل خودروهای خارجی پیش‌فروش شده نیست

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ۳۵۰ هزار خودروی متعهد شده، سایپا ۴۰ هزار دستگاه واگذار شده و ۶۰ هزار دستگاه دیگر نیز به زودی تحویل داده می شود. به علاوه ۲۰۰ هزار دستگاه دیگر نیز در حال آماده شدن و تحویل به مردم می باشد.
به نقل از ایران جیب، بنا به گفته های او به نظر می رسد سایپا قادر نباشد ۵۰ هزار دستگاه خودرو باقی مانده دیگر را تحویل دهد و باید برای این خودروها جایگزینی در نظر گرفته شود. از این ۵۰ هزار دستگاه، ۱۴ هزار دستگاه خودرو برلیانس، ۳۴ هزار دستگاه انواع رنو و ۱۷۰۰ دستگاه خودروی سنگین ولووست.
ولی ملکی در خصوص خودروهای سنگین ولوو گفت به گفته مدیران سایپا علاوه بر کسری قطعات مورد نیاز این خودروها، برای تولید آن ها سایپا در مجموع دو هزار میلیارد تومان متحمل ضرر می شود.
به گفته وی به طور مثال مردم در زمان ثبت نام این خودروهای سنگین ۵۰ میلیون تومان پیش پرداخت واریز کرده اند اما قیمت این خودروها در حال حاضر به یک میلیارد تومان رسیده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص کمبود قطعات یدکی نیز توضیح داد ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز تولید برخی از خودروها وارداتی بوده و در شرایط کنونی که واردات انجام نمی شد تولید این خودروها نیز امکان پذیر نیست.
به گفته وی عدم تحویل قطعات یدکی خودروهای خارجی از چین به طرف های ایرانی سبب شده که تامین قطعات با مشکل مواجه شده و خدمات پس از فروش نیز عملا به درستی صورت نپذیرد.
در شرایط کنونی افرادی که بر واردات خودروهای خارجی اصرار ورزیده و چندان میلی به داخلی سازی نداشتند باید پاسخگو باشند چرا که در صورت بومی شدن تولید خودرو در کشور بسیاری از مشکلات فعلی صنعت خودروسازی به وجود نمی آمد.
ولی ملکی در انتها در خصوص تعطیلی تعدادی از کارخانه ها نیز عنوان کرد عمده دلیل تعطیلی کارخانه های کشور به دلیل خراب بودن ماشین آلات خط تولید آنهاست. قطعات مورد نیاز این ماشین آلات در ایران تولید نشده و یا اگر تولید شده است از نظر کیفی به حد معقولی نرسیده است.
چین حتی با وجود اینکه از بعد اقتصادی رقیب آمریکا محسوب می شود به دلیل تهدیدهایی مانند قطع روابط تجاری از تحویل قطعات یدکی خودرو به ایران خودداری می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد