موضوعات داغ

آشنایی با مرسدس بنز W126 300SE میوه چهارفصل اشتوتگارت

3 شهریور 1398
عکس نویسنده
شهاب انیسی
نویسنده

از سال 1972 و زمانی که شرکت مرسدس بنز مدل W116 را رسما به عنوان "کلاس اِس" معرفی کرد، مسیر تاریخ این سری از محصولات لوکس جهت تازه‌ای به خود گرفت. اگرچه داستان کلاس اس (S-Class) بنز به بیش از نیم قرن پیش باز می‌گردد اما تاریخ هیچ یک از آن‌ها تا به امروز منقضی نشده است. آنچه در ادامه این مقاله از خودروبانک می‌خوانید، بررسی یک دستگاه کلاس اس W126 300SE است که در وضعیت بسیار مناسبی نگهداری می‌شود.

یک اس کلاس واقعی

لوکس‌ترین سری محصولات تولیدی مرسدس بنز در ابتدا با نام Sonderklasse به معنای "کلاس خاص/کلاس ویژه" از سال 1954 و با مدل W180 پونتون پا به عرصه حیات گذاشت. اما پیش از آن که نام رسمی S-Class ره به خود اختصاص دهد در سه نسل و شش مدل (W180-W128/W108-W109/W111-W112) به تولید رسید تا آنکه در سال 1972 و همزمان تولید سری چهارم با کد شناسایی W116، رسماً با عنوان اولین نسل از کلاس S در جهان معرفی شد که در ایران به "بنز شکاری" یا اِس شکاری" مشهور شده است.

سوا از اختلاف نظر و مباحث سلیقه‌ای، در حقیقت این دومین نسل کلاس اس است که فرم دهنده شالوده سری خودروهای سواری لوکس مرسدس بنز است که امروزه به کلاس اس شناخته می‌شوند، کلاسی که در زمان تولید بین سال‌های 1979 تا 1991 با کد شناسایی W126 شناخته می‌شد.

تلاقی سنت و مدرنیته

چرا W126؟ بسیاری از علاقمندان متعصب مدل به روزتر W140 (معروف به اتاق تانک) را آغازگر "هرآنچه اس کلاس امروز هست" می‌دانند و برخی دیگر با تعصب بر مدل‌های کلاسیک بنز و بیان عناوین و القاب بزرگ مدل‌های ابتدایی نظیر "پونتون" و "فین تِیل"، نمونه‌های وینتج را پایه‌گذار لوکس‌گرایی امروزی بنز کلاس اس می‌دانند. اما نباید فراموش کرد که اس کلاس ترکیبی از لوکس‌گرایی، ایمنی و آپشن‌های رفاهی است و این ترکیب مهم ابتدا در W126 گرد هم آمد.

W126 جانشین برحق W116، در بدو ورود عنوان "خودرو برتر سال" را از نشریه ویلز (Wheels) از آن خود کرد. این مدل در مقایسه با W116 طراحی ارودینامیکی بهتری داشت و پیشرانه آلومینیومی آن از بلوک ضخیم‌تری بهره می‌برد. مهندسی W126 این فرصت را به طراحان بنز داد تا کوپه‌های کلاس اس را مجدد روانه بازار کنند، کوپه‌هایی که در زمره زیباترین و شکیل‌ترین محصولات تاریخ بنز با کد C126 (مدل SEC) شناخته می‌شوند.

این اتاق اولین اتاق مرسدس بنز بود که در طول دوران تولید 12 ساله خود ویژگی‌هایی چون کیسه ایمنی هوا راننده بصورت استاندارد و کیسه ایمنی هوا سرنشین را به صورت آپشن سفارشی ارائه داد. همچنین آپشن‌های رفاهی و ایمنی دیگری چون سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم پیش کشاننده کمربند ایمنی، گرم کن صندلی‌ها و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال نیز برای اولین بار بر W126 به بازار معرفی شدند.

همچنین لازم به ذکر است که آمار فروش کلی W126 در این دوازده سال تولید چیزی در حدود 892 هزار دستگاه و در نتیجه محبوب‌ترین مدل از سری اس کلاس بنز تا کنون بوده است. از این رو بی‌دلیل نیست که W126 هسته درخت تنومندی تصور شود که امروز میوه‌اش ششمین نسل از کلاس اس است.

طراحی

ظاهر W126 حاصل نبوغ مغز پربار و دستان توانمند "برونو ساکو"، سرطراح ایتالیایی مرسدس بنز بین سال‌های 1975 تا 1999 است. در وصف ساکو همین اندازه کفایت می‌کند که او طراح خودرو مفهومی-مهندسی C111، اسطوره سری SL-R129، زیبا رویانی چون S-W220 و SL-R230 است.

جای تعجب ندارد که W126 هم کلاسیک به نظر برسد و هم مدرن چرا که نه W116 است و نه W140! این مدل تلفیق زیبا و محافظه‌کارانه‌ای از المان‌های کلاسیک و نقوش ظریفی از مدرنیته است که در استفاده از طراحی همیشگی و سنتی بنز اما با گوشه‌هایی خمیده‌تر و ترکیب ضربه‌گیرهای دارای رنگ متضاد بر بدنه نمود پیدا می‌کند. پروژه W126 از همان ابتدا با نیت بهبود هندلینگ، سواری و میزان مصرف سوخت در دستور کار گرفت و طراحی دقیق‌تر آن به همراه تست‌های انجام شده در تونل باد باعث دستیابی به کاهش 10 درصدی مصرف سوخت در مقایسه با مدل W116 شد.

نمای داخلی این اس کلاس شباهت‌های ظاهری بسیار زیادی با W116 دارد. روکش‌های پارچه‌ای و تزئینات طرح چوب و فرمت کلی داشبورد، فرمان ساده چهار شاخ و مجموعه نشانگرهای سه گانه که همگی برند "مرسدس بنز" را به تصویر می‌کشند. با آن که نمونه مورد بررسی از نوع SE (نسخه محور کوتاه) است اما فضای نشیمن سرنشینان همانند همه مدل‌های اس کلاس کاملاً باز و راحت است. اما فضای سرنشینان عقب بدون شک در مدل محور بلند (SEL) به شکل محسوسی بازتر و راحت‌تر است.

صندلی‌های جلو این اس کلاس به خصوص قابلت تنظیم بصورت برقی در هشت جهت را دارد که با سیستم گرم‌کن دو مرحله‌ای برای سرنشینان جلو همراه شده است. چهار شیشه برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیبه‌داخ (سانروف درزبان آلمانی که در فارسی به شیبیداق یا شیویداق معروف است) و پرده شیشه عقب از دیگر آپشن‌های رفاهی است که در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی

این اس کلاس دارای طولی برابر با 4995 تا 5020 میلی‌متر (وابسته به مدل) و عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با 1820 و 1430 میلی‌متر است و وزن نهایی در حدود 1.6 تن دارد و از این جهت خودرو کوچک و سبک وزنی به حساب نمی‌آید.

پیشرانه به کار رفته در این خودرو 3 لیتری انژکتوری شش سیلندر خطی تک میل سوپاپ (SOHC/12 سوپاپ) با کد شناسایی M103 بهره می‌برد که در مقایسه با نمونه‌های فراوان‌تر 2.8 لیتری شش سیلندر خطی موجود در کشور به مراتب کمیاب‌تر است اما نه به کمیابی نمونه‌های V8. این پیشرانه به حجم دقیق 2960 سی‌سی با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری پیوسته و ضریب تراکم 9.2 به 1، توان خروجی برابر با 177 اسب بخار در دور 5700 و گشتاور 255 نیوتن‌متر را در دور 4400 (188 اسب بخار و 260 نیوتن‌متر بدون کاتالیزور) دارد و می‌تواند تا محدوده قرمز 6200 دور در دقیقه سرعت بگیرد و این W126 را به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت برساند.

با مدنظر قرار دادن تنوع پیشرانه‌های شش و هشت سیلندر ارائه شده در W126، نمونه 3 لیتری بنزینی این مدل، پیشرانه متوسط سری شش سیلندر به حساب می‌آید و عنوان قدرتمندترین پیشرانه این سری اس کلاس به پیشرانه 5.5 لیتری V8 تک میل سوپاپ (16 سوپاپ) با کد شناسایی M117 به قدرت 296 اسب بخار و گشتاور 455 نیوتن‌متری می‌رسد که شتاب 0 تا 100 کیلومتر برساعت 6.9 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را برای این لوکس دوست داشتنی به ارمغان می‌آورد.

W126 با دو گیربکس 4 سرعت اتوماتیک یا 5 سرعت دستی ارائه می‌شد که در ایران نیز نمونه‌های 2.8 لیتری (280S) بیشتر با گیربکس 5 سرعته دستی دیده می‌شوند. اما گیربکس به کار رفته در این بنز از نمونه 4 سرعته اتوماتیک است که به کمک سنسور سطح‌نگار یا توپوگراف از شتابگیری خودرو در سرپایینی و پس زدن آن در سربالایی جلوگیری می‌کند. همچنین این گیربکس در برخی مدل‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که حرکت از دنده دو آغاز شود تا ضمن پیشگری از هرگونه هرزگردی سواری نرم و راحتی را ارائه دهد. البته این ویژگی در W126 های سفارش اروپا از طریق یک کلید مخصوص قابل روشن و خاموش شدن است تا راننده بتواند از سواری پرشتاب‌تر در دنده یک نیز بهره‌مند شود.

همچنین لازم به ذکر است که سیستم کروز کنترل موجود در این خودرو نیز با همان سنسور سطح‌نگار هماهنگ است تا بدون انتقال حس ضربه به سرنشینان خودرو با کنترل دقیق دریچه گاز اقدام به حفظ سرعت خودرو در بازه تعیین شده کند.

سیستم تعلیق

سواری نرم و راحت همیشگی کلاس اس به کمک سیستم تعلیق نسبتاً پیچیده آن در مقایسه با رقبا به دست می‌آید. این سیستم تعلیق در هر چهار چرخ از نوع مستقل مک فرسون اما از نوع پیچیده‌تر نسبت به نوع استرات است که به دلیل داشتن تعداد بیشتر بوش‌ها هزینه تعمیرات و نگهداری بالاتری نیز به همراه دارد. محور عقب اس کلاس از مدل W116 به بعد به نوع 3 تکه ارتقا پیدا کرد تا بتواند مکانیزم تعلیق مستقل را پذیرا باشد. به همین جهت در این خودرو نیز دیفرانسیل به اتاق پیچ شده و ثابت است و پلوس‌ها آزادانه به پشت چرخ عقب متصل شده و خبری از پوسته دیفرانسیل نیست.

سیستم تعلیق مشهور بادی/هیدرولیکی بنز معروف به سیستم تعلیق هیدرونئوماتیک (هیدروپنوماتیک در فارسی) با قابلیت تنظیم ارتفاع اتوماتیک که برای اولین بار در مدل 450 SEL 6.9 اتاق W116 عرضه شد نیز به مدل‌های خاص و قدرتمند W126 راه یافت. این سیستم تعلیق که قابلیت تنظیم در سه سطح از پیش تعیین شده را داشت به دلیل گران قیمت بودن تنها در نمونه‌های مدل بالا و قدرتمند W126 ارائه شد و متاسفانه هرگز به بازار آمریکای شمالی راه نیافت.

سخن نهایی

W126 در بازار امروز ایران در نمونه‌های 2.8 لیتری کم‌آپشن (دنده دستی، شیشه دستی، فاقد صندلی‌های برقی و شیبه‌داخ) هنوز هم قیمت مناسبی دارد و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای زباله‌های چینی این روزهای بازار خودرویی کشور باشد. اگرچه رانندگی روزمره با چنین خودرویی به دلیل هزینه‌بردار بودن نمی‌تواند توصیه مناسبی باشد اما قطعاً می‌توان به عنوان خودرو کلاسیک و دوم یک خانواده ماشین‌باز به خوبی نقش ایفا کند.

در صورت داشتن بودجه‌ای فراتر از 200 تا 250 میلیون تومان در وضعیت امروزی بازار خودرو کشور می‌توان W140 را به مراتب گزینه‌ای بهتر، لوکس‌تر و شیک‌تری دانست اما W126 هنوز هم گزینه دردسترس‌تر و مناسب‌تری به شمار می‌آید که یک بنزباز نمی‌تواند به سادگی از آن گذر کند.

خودروبانک از همکاری صمیمانه آقای کاوه آهنگرانی، مالک محترم این W126 300SE خوش رخ ، صدرا حداد و کلوپ رسمی مرسدس در ایران جهت هماهنگی در تهیه این گزارش نهایت قدردانی را به جا می‌آورد.

مرسدس بنز W126 300SE
مثبتپرستیژ بالا، ترکیب مدرنیته و سنت، سواری و رخ جاذب توجه، اعتبار جهانی برند، تنوع آپشن های ایمنی و رفاهی
منفیهزینه بالای نگهداری، حساسیت در تملک برای حفظ سلامت ظاهری، قیمت بالا قطعات تزئینی

45 عکس

نظرات کاربران

29 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/3
یکی از بهترین بررسی های تاریخ خودروبانک
چه ماشینی،چه اسطوره ای،براوووو
مرسی از خودروبانک که حالمونو خوب کردی
1398/6/4
عالی بود
1398/6/3
پلیس از این نوع داشت اما کوچکتر فکر کنم 250بود مشکی
اواخر دهه ی60
از قدیم عاشقش بودم و هستم با اینکه خودروی 2016ژاپنی دارم اما بازم ارزو دارم از نزدیک لذت لمس فرمونشو ببرم
1398/6/3
امکاناتی که این داره رو ماشین های کره ای مدل 2019 هم نداره اونهایی که میگن ماشین های کره ای باید با ماشین های آلمانی مقایسه بشن امکانات و سال تولید این ماشینو نگاه کنن
1398/6/3
سلام . سلام به این سالار . سلام به این عشق برای همه زمان ها.خودرو بانک چه کردی با این دل ما .
آتیشمون زدی بابا. خدا وکیلی آدم سیر نمی شه از رخ این ماشین . هرچند داخل متن اشاره به مدلش نشده ولی راحت با حداقل چهل سال عمری که ازش گذشته می شه لذت برد از دیدن و روندنش.
یه ای والله هم باس بگیم به مالک این عروسک که معلومه مثه چشماش ازش مراقبت کرده .
از خودرو بانک بابت این انتخاب دوست داشتنی اش تشکر فراوان دارم . در ضمن اگه واستون مقدور بود و یه مرسدس بنزW124 یا کپل خودمون به تورتون خورد خیلی خوشحال میشم مثه این سالار بررسی کنید و عکس های خوشگلشو بزارین .ما که تا اومدیم یه دونه کپل رو راست و ریست کنیم واسه خرید قیمتها کشید بالا و داغشو به دلمون گذاشت. ببخشید که پرچونگی کردم.
1398/6/3
چه خودرویی...و چه سیستم پخشی!!!!کم کیفیت ترین!!! چرا حساسیت ظرافت و دقتدر ما نهادینه نمیشه!؟
1398/6/3
عجب ماشیشنیه این بنز که وقتی باهاش سفر میکنی خیالت راحته
چه ابهتی داره ومرسی از شمابه خاطر نوشتن مطالب مفید ودوست داشتنی وخاطره انگیز
1398/6/3
تشکر میکنم از جناب شهاب انیسی به عنوان نویسنده مقاله اما یادتون باشه شما توی یه نشره معتبر مقاله مینویسید و نباید از واژه های کوچه بازاری استفاده کنید
بجای استفاده از واژه زباله های چینی واژه های بهتری هم میشه بکار برد تا به کسی توهین نشه
در ضمن بنده چینی سوار نیستم اما از یه نشریه معتبر بیشتر انتظار میره

1398/6/3
(می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای زباله‌های چینی این روزهای بازار خودرویی کشور باشد)، این عبارت توهین مستقیم به افرادیست که خودروی چینی دارند و مصرف کنندگان آن ها هم زیاد هست عباراتی مانند زباله و یا آشغال چینی در شان یه رسانه حرفه ای نیست
1398/6/4
من به جای خرج کردن برای همچین ماشینی که هیچ یک از قطعاتش پیدا نمیشود یک دنا پلاس توربو میخرم هم صفره .هم قطعاتش هست هم 50 ملیون بقیش را هم میزارم تو جیبم.البته یه مش ابله میان میگن بنز چی کار به ایران خودرو داره .
1399/1/3
عزیز دل در این که خودروی کلاسیک قطعاتش پیدا نمیشه شکی نیست.اما قطعات دنا که واقعا گیر نیاد این روزا.
1399/4/14
ببین داداش اولاً این ماشین ماله ۴۵ سال پیش هست خوب معلومه دیگه قطعات این ماشین نایابه انتظار نداری که قطعاتش پیدا بشه ثانیاً این ماشینو ببینی تهویه مطبوع دوگانه داره که در دنا پلاس توربو صفر شما وجود نداره ثالثاً این ماشین دریایه کیفیته همه جا با چرم و چوب طبیعی پوشیده شده نه مثل دنا پلاس که از پلاستسک سخت هست که بعد مدتی ستون خودرو میشکنه رابعاً اقلاً این ماشین هرچی ام باشه هنگام بارون مثل دنا پلاس توربو از درب هاش آب نمیاد به داخل خامساً این ماشین قدیمی شتابش با دناپلاس توربو شما بیشتره من این ماشین رو نسبت به دناپلاس توربو و سورن توربو ترجیح میدم
1400/2/24
.منم به عنوان ماشین روزانه قبول ندارم خداوکیلی زور داره انقد پول ماشینه ایرانی بدم صرفا چون صفره
1401/3/8
از نظر تامین قطعات درست میگی..باید ماشینی بخریم که قطعاتش باشه ..ولی من چپی این ماشین رو به محصولات ایرانخودرو ترجیح میدم..همون دنا با موتور ملی اگر زیاد تخته بری شاتون کج میکنه و اگر موتورش باز بشه دیگه مثل اولش شیر برقیش عمل نمیکنه..انقدر گوه و به درد نخوره که به نظر من با مترو بری این ور اون ور بهتر از دنا پلاسه
1398/6/4
بررسي و متني زيبا از اتومبيلي زيبا. آفرين
1398/6/4
کلاس sمرسدس بیشتر و پیشتر برای رجل با ویژگیهای شناخته شده ساخته می شد.
مثلاً در خود کشور سازنده اشخاصی که تاکسی مرسدس بنز که معمولاًcکلاس بود می خریدند،تمایلات مردمی و اشخاصی که کلاس Eمی خریدند تمایلات اقتصادی داشتند.
در این مورد بخصوص هم تمایلات ژورنالیستی و یا برندی وجود داشت.
بعدها با ارائهء مدل می باخ بعد از سالها،اشخاصی که طرف اجتماعی دارند،یعنی باید بر شخص بخصوصی فائق باشند توانستند از کلاسsخلاصی یافته با یک ژانگولر فرق داشته باشند.
1398/6/4
بدسلیقگی یعنی اینکه پخش این الماس آلمانی رو با پخش ال لگن رومانیایی تعویض کنی
1398/6/4
خیلی خوب،،،
فقط اون بخش آخر
زباله های چینی،چه جمله خوبی
1398/6/4
ماشین به این نازی و تکی آخه حیف نیست اون ضبط تندر 90 چیه روش گزاشتی آخه چه کاریه.بنز رو ورشکست کردی!
1398/6/4
بازسازی این ماشین بقدری کیف میده
البته بغیر از سانروف که خوب آب بندی نمیشه
درضمن موتور 2.8 لیتری در حد نو بیشتر بود
تعویض موتور از 2.8 به 3 لیتری یا بالعکس، به راحتی انجام میشه چه از نظر نصب شدن و راهنمایی و رانندگی . البته 10 سال پیش بود.
1398/6/4
ضبط تندر 90 چی میگه اون وسط؟حیف این ماشین که اینطوری نگه داری میشه،آرم رنو توی بنز
1398/6/5
همین یه چرخش به صدتا لگن آمریکایی ، کره ای ، چینی میارزه ، لامصب واقعاً ماشین آلمانی یه چیز دیگست ، پدر صنعت خودروسازی دنیا یعنی مرسدس بنز معظم .
1398/6/7
بررسی بسیار زیبا، پخته و کاملی بود. بسیار لذت بردم. استفاده از واژه ی «زباله های چینی» هم بسیار به جا و صحیح بود . با سپاس از این مقاله ی زیبا و فنی.
1398/8/5
بهترینه فقط اشتباهی که کرده ضبطش فابریک نیست که اگه بود بینظیر بود
1399/2/6
اقایون چرا واسه متن زباله های چینی ناراحت میشین؟ تولیدات چینی در این رنج قیمت واقعا از زباله های بازیافتی تولید میشه.داخل کابین کلا پلاستیک بازیافتی بی کیفین هستش.اگرم بخوای یه چینی با کیفیت بخری باید قد یه خودروی کره ای پول هزینه کنی
1399/2/28
با ضبط ال نود؟
1401/7/29
بسیار لذت بردم درضمن به مالک این بنز حتما بگید ارزش داره یه پخش خوشگل بنز بزاری..واقعا مبارکش باشه لذت ببره
1402/1/5
سلام ودرود واقعا زیباست وبی نظیر داشتن چنین خودرویی که نمونه شاهکار کمپانی بنز است مایه لذت و خوشبختی است.وصد البته بهتر از هر اتومبیل موجود در بازار است وکلا بنز ماشین جاویدان است.بنده سالها راننده تشریفات هستم وتجربه لذت سواری سیصد را میدانم.خیلی مایلم از نزدیک این خوش روخ دوست داشنی رو ببینم