موضوعات داغ

پاسخ منفی شورای اقتصاد به تولید سواری دیزلی + سند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
خرداد ماه سال جاری بود که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از درخواست مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو برای اخذ مجوز زیست محیطی تولید سواری دیزلی خبر داده و اعلام کرد که «بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که موتورهای دیزلی بسیار آلوده‌کننده هستند و ترکیبات آلایندگی آن به ویژه ذرات معلق سرطان‌زاست بنابراین این سازمان به‌طور قطع با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.»
به نقل از ایسنا، پس از مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست، ۱۳ دانشگاه برتر کشور با همراهی تعدادی از اساتید و فعالان محیط زیست نیز مخالفت خود برای تولید سواری دیزلی در کشور را اعلام کرده و خطرات بهداشتی و محیط زیستی ناشی از تردد این دستگاه ها را گوشزد کردند.
وزارت بهداشت نیز یکی از مخالفان جدی تولید سواری دیزلی در کشور است. رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این خصوص توضیح داد که خودروهای سواری دیزلی ۲۰ برابر بیشتر از خودروهای بنزینی ذرات معلق تولید می کنند و آلاینده های تولیدی توسط آن‌ها سلامت کودکان، زنان باردار، سالمندان و به طور کلی شهروندان را تهدید می کند.
با این وجود مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو به دنبال آن بوده است که موضوع تولید سواری دیزلی را در شورای اقتصاد مطرح و مجوزهای لازم را دریافت نماید. البته سه روز پیش نامه ای از وزارت نفت به سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال شده که نشان می دهد شورای اقتصاد نیز با طرح مذکور یعنی طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان کرایه برون‌شهری با خودروی سواری دیزلی مخالف بوده و آن را از دستور کار خود خارج کرده است.
در بخش هایی از این نامه عنوان شده است که «با توجه به نامه وزیر نفت به سازمان برنامه و بودجه در خصوص اخذ «مصوبه شورای اقتصاد برای طرح جایگزینی ۹۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان کرایه برون‌شهری با خودروی سواری دیزلی، به استحضار می‌رساند آلایندگی بالای خودروهای دیزلی و قرار گرفتن آلاینده‌های مذکور در فهرست ترکیبات سرطان‌زا توسط سازمان بهداشت جهانی از تابستان ۱۳۹۱ همچنین هزینه‌های بالای پالایش تولید و توزیع سوخت دیزل با رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ و موارد مندرج در نامه سازمان حفاظت محیط زیست موجب مخالفت نمایندگان سازمان برنامه و بودجه با این طرح در جلسات مشترک با مدیرکل برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت و نمایندگان امور انرژی سازمان برنامه و بودجه بود و لذا حمایت از تولید این محصول در قالب طرح‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از دستور کار شورای اقتصاد خارج شده است.»

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/17
همیشه ما بیشتر می دونیم و برعکس کل دنیا عمل می کنیم فقط نمی دونم این بیشتر دونستن چرا مارو به این وضعیت انداخته ؟؟ چرا اونا که همواره در حال اشتباهن اینقدر وضعیتشون بهتر از ماست ؟؟؟
1398/6/17
اتحادیه اروپا هیچی نمی فهمه ما خوبیم :|
1398/6/18
بخوای از نظر موتوری حساب کنی گازوییل قدرت بیشتری از بنزین تولید میکنه و از نظر قدرت کاملا از بنزین بهتره اگه این طوری نبود تمام لودر ها و ماشین های سنگین دیزلی نبودند از اون طرف گازوییل دی اکسید کربن کمتری از بنزین تولید میکنه!ولی از اون طرف ذرات ریز و سرطان زا بیشتر تولید میکنه بنابرین برای ما انسان ها بسیار ضرر داره بنده خودم مکانیک لودر و بلدوزر هستم و وقتی موتوری رو روشن میکنم در حالت عادی دودش رو میشه دید و وقتی تخت گازش میکنم مغازه مه غلیظ میشه (اصن یه وضعی) لرزش و صدای زیادی تولید. همونطور که گفتم تنها دلیل استفاده هنوز از گازوییل زور و قدرتی که گازویل تولید میکنه هست وگرنه آلایندگی بسیار زیادی داره
1398/6/19
وای بر محیط زیست که مسولین و دلسوزانش اینان هستن وای بر اون دانشگاهی که اینا استاد هاش هستن!! اگر راست میگویند و دروغی در کار نیست اسم ان دانشگاه و استادان و دلسوزان محیط زیست و نامه نگاری ها رو افشا کنن! فقط ببینید گازوییل چه سودی داره که این همه تبانی شکل گرفته و همه هم قسم شدن نذارن گازوییل در داخل کشور توزیع بشه !
1398/6/19
بر همگان روشن شد اگر کیفیت بنزین و گازوییل ایران ارتقا پیدا کرد نه به خاطر الودگی هوا ایران بلکه به خاطر این بود مشتری های خارجی سوخت ایران بنزین و گازوییل با کیفیت میخواستن و ایران برای از دست ندادن مشتری مجبور به تولید سوخت با کیفیت شد