موضوعات داغ

وزیر صمت:«رنو» و «پژو» دیگر در صنعت خودروی ایران جایی ندارند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته های رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رنو و پژو دیگر جایی در صنعت خودروسازی کشورمان ندارد.
به نقل از ایلنا، رضا رحمانی در این خصوص توضیح داد ما با یک نگاه برد-برد به دنبال ارتباط با برخی از شرکت های پیشرو در صنعت خودروسازی بودیم تا با همکاری آن ها وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان را بهبود بخشیم. به طور مثال قرار بود هر یک از شرکت های سایپا و ایران خودرو با یک کشور همکاری کنند که در این صورت یک فضای رقابتی نیز در داخل کشور به وجود می آمد.
وی در ادامه افزود نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریکش اینگونه رفتار نمی‌کرد. آنها فکر می‌کنند که وضعیت همیشه اینگونه خواهد ماند، ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند. در دوره قبل با وجود قرارداد ۱۰ ساله با امضای دو رئیس جمهور، ترک قرارداد کردند و با اصلاح ساختارها در آینده شریک خارجی بهتری خواهیم داشت.
رحمانی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه شرکت هایی برای همکاری مطرح هستند گفت بازار خودرو دستوری نیست، شرکت‌های زیادی وجود دارند که در کشور ما می‌توانند کار کنند. ابتدا باید منافع دو طرف تامین شود و محصولات خوب و باکیفیت تولید شود. اگر چند شرکت وجود داشته باشد دیگر لازم نیست ما اجبار کنیم که دنبال خودروی باکیفیت بروند، خودشان برای رقابت هم شده سراغ بهترین می‌روند. حضور برخی شرکت‌ها شدنی نیست مثلا تویوتا مطمئنا در این شرایط نخواهد آمد اما با برخی شرکت‌ها صحبت‌هایی صورت گرفته است. یک نکته را هم باید در نظر گرفت که در خودروسازی فقط کارخانه‌های خودروسازی مطرح نیستند تمام آنها به شرکت‌های طراحی وابسته‌اند که بیشتر آنها در ایتالیا و آلمان مستقر هستند.
وی در ادامه ضمن اشاره به دو شرط همکاری مشترک یعنی استفاده از توان داخلی و صادرات محصول توضیح داد که ما به دنبال آن هستیم که محصولات تولیدی خود را افزایش دهیم و به همین منظور نیز قصد داریم با همکاری مشترک و استفاده از توان داخل پروژه صادرات محصولات تولیدی خود را دنبال کنیم. اگر به پژو می گفتیم که باید از شبکه خود ۲۰% را صادر کند وضعیت کنونی متفاوت بود.
رحمانی در خصوص قراردادهای منعقد شده با خارجی ها و شبهاتی که در این خصوص مطرح است نیز عنوان کرد که ما شکایت هایی را به دادگاه های بین المللی ارائه داده و به طور قطع ضرر و زیان های وارده را خواهیم گرفت. البته در قراردادهای صورت گرفته می شد تضامین سفت و سخت تری را نیز در نظر گرفت که به طور حتم در قراردادهای آتی رعایت خواهد شد.
وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص نحوه واگذاری خودروسازان نیز عنوان کرد که ما به دنبال این هستیم که ابتدا کوچک‌سازی و سپس واگذاری صورت پذیرد. دولت علاقه به بنگاه داری ندارد.
وی ادامه داد که خودروسازان نباید اموال و املاک غیرتولیدی داشته باشد آن هم در حالی که شرکت ها مشکل سرمایه در گردش دارند. وقتی بخش خصوصی قطعه‌سازی دارد دیگر لزومی ندارد خودروسازان دوباره به دنبال ایجاد واحدهای قطعه سازی بروند. پس از سبک سازی خودروسازان به دنبال واگذاری آنها خواهیم رفت. در این واگذاری‌ها تنها پول ملاک نبوده و واگذاری‌ها به اهل صورت خواهد پذیرفت. باید تخصص و علاقه نیز وجود داشته باشد.
رحمانی در انتهای یاد آور شد که ایران خودرو سایپا آنقدر بزرگ شده اند که مشکلات زیادی را به وجود آوردند. این دو مجموعه مجبورند چند قطب شود و باید شرایطی به وجود آید که بدون دخالت دولت با هم رقابت کنند. اگر چند خودروساز وجود داشته باشد آنگاه آنها مجبور هستند با یکدیگر رقابت کنند و از این حالت شبه انحصار خارج خواهند شد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/26
اره جون خودت
10 ساله دارین همین حرف رو میزنین این وزیر میره اون وزیر میاد دوباره همین بازیا
بابا ول کنین خستمون کردین از بس وعده الکی دادین
1398/6/26
اره بجای اینا بی ام و بنز و پورشه منتظر ورود به بازارن...اعتماد به نفستون ستودنیه
1398/6/27
فرغون ساز ها بدون حضور خارجی ها وجود ندارن مگه قبل برجام هم همین حرف رو نگفتین که پژو و رنو دیگه به درد ما نمیخورن چیشد این دو فرغون ساز ها دوباره رفتن با منت کشی رنو و پژو رو آوردن باز هم همین کارو میکنن چون عرضه رو پای خود ایستادن ندارن چرا چون فقط دنبال پول هستن و غیرت برای مردمشون ندارن درد همه خودروساز های جهان به جون ایران خودرو و سایپا. خدایا اگه به راه راست هدایت نمیشن نابودشون کن به زودی یه چیزی هم به آقای وزیر میگم : اگه میخواین این بازار خودرو سرو سامون پیداکنه یا خودروهایی طراحی کنین که هم ایرانی کامل باشه هم بروز باشه یا هم اگه پول اینو ندارین تعرفه واردات خودرو رو بردارین و خودرو وارد کنین بنده به شخصه به راه حل اول فکر میکنم امیدوارم اینکار تا پایان سال انجام بشه آمین. اگه هرکس موافقه لایک کنه و در بقیه جاها پخش کنه تا حرفمون به در گوش وزیز و مدیران وزارت صمت برسه تا مدیر عاملان دو فرغون ساز هم کاری بکنن
1398/6/27
احسنت،ولی عمل مهم است نه سخن با این نفوذ دو خودرو و محبوبیت بین اقشار جامعه نمیشود