موضوعات داغ

نگاهی به قیمت مزدا 3 در بازار، حسرتی از نوع ژاپنی + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروهای ژاپنی از گذشته‌های دور تاکنون، در ایران محبوب بوده‌اند و نسخه‌های کارکرده آنها با عمر زیاد، همچنان طرفداران خاص خود را دارند. یکی از مطرح ترین محصولات ژاپنی حاضر در ایران، مزدا 3 است که در بازه زمانی نسبتا طولانی، توسط بهمن موتور مونتاژ شده و به بازار عرضه گردید. پس از رفع تحریم‌های خودروسازی در چند سال گذشته، بسیاری امیدوار بودند تا نسل جدید این خودرو به خط مونتاژ بهمن موتور بیاید و شاهد عرضه نسخه بروز این ژاپنی دوست داشتنی باشیم، اما وضع مجدد تحریم‌ها، به همراه خروج خودروسازان بین المللی از ایران و بسته شدن درب‌های واردات، تمامی امیدها برای دیدن نسل جدید مزدا 3 در ایران را به باد داد و علاوه برآن، موجب شد که تولید خودرو فعلی نیز متوقف شود. تمامی این رویدادها، منجر به جهش چندبرابری قیمت مزدا 3 شدند و خودرویی که روزی یکی از اهداف خرید قشر متوسط به شمار می‌رفت، تبدیل به محصولی لوکس و دور از دسترس شد.
مزدا 3

مزدا 3

نسخه‌ای از مزدا 3 که اخیرا در کشورمان مونتاژ می‌شد، از زبان طراحی قدیمی مزدا بهره می‌برد که شکلی لبخندگونه دارد و با وجود گذشت یک دهه از معرفی این محصول، هنوز هم برای بیننده جذاب است، هرچند حضور طولانی مدت آن، موجب شده که در چشم بسیاری رنگ تکرار بگیرد. طراحی کابین مزدا 3 نیز همانند ظاهر خارجی، کاملا آینده نگرانه صورت گرفته و با وجود عرضه رقبای جدیدتر، همچنان حرف‌هایی برای گفتن دارد. نمونه‌های قدیمی تر از مزدا 3، در مقابل رقبا ضعف آپشن دارند که این مورد در مدل‌های تولیدی جدیدتر، با افزودن چند مورد تجهیزات رفاهی از قبیل نمایشگر، برطرف شده است.
مزدا 3 خودرویی ایمن است و با مجهز بودن به سیستم‌هایی همچون ABSو EBD ، ترمز کمکی BA و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری الکترونیکی و ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، یک خودرو کاملا ایمن به نظر می‌رسد. کسب پنج ستاره ایمنی از یوروانکپ نیز به شما کمک می‌کند تا با اطمینان خاطر سوار بر این سدان ژاپنی شوید. هرچند حفظ و نگهداری این سیستم‌ها برای اطمینان یافتن از عملکرد درست آنها، نیازمند دقت و هزینه است. یکی از نقاط قوت مزدا 3 در مقابل رقیبانش، قوی فنی این خودروست که از موتور دولیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته اتوماتیک تشکیل شده است. این موتور و گیربکس، هارمونی مناسبی با یکدیگر دارند و به خوبی انتظارات شما از یک محصول ژاپنی را برآورده می‌سازند. در هنگام رانندگی با مزدا 3، تلفیقی از ارگونومی، تسلط و حس اعتماد را احساس خواهید کرد و مزدا همانند یک ماشین اسپرت واقعی، به زمین می‌چسبد. البته بخش بزرگی از این تعادل، به دلیل سیستم تعلیق خشک و کم ارتفاع این خودرو حاصل شده که در جاده‌ها و خیابان‌های نه چندان صاف ایران، شما را دچار دردسرهای فراوانی خواهد کرد. با این حال، شتاب اولیه مزدا 3 بسیار بیشتر از رقیبان خود است و به خصوص اگر با تویوتا کرولا یا میتسوبیشی لنسر مقایسه شود، قطعا برتر خواهد بود.
مزدا 3

مزدا 3

در مقایسه با رقبای وارداتی، مزدا 3 از مزیت‌هایی همچون گستردگی بازار و فراوانی شبکه خدمات پس از فروش بهره برده و از طراحی قدیمی و کمبود آپشن‌ها رنج می‌برد. اما رقیب دیگر تولید داخلی این خودرو، یعنی کیا سراتو سایپا با وجود امکانات ایمنی کمتر، قیمت پایین‌تری دارد و در تیپ‌های متفاوتی به تولید رسیده است، و از این نظر می‌تواند مزدا 3 را به چالش بکشد. قیمت برخی قطعات ظاهری مزدا 3 ، همانند چراغ‌های جلو بسیار گران است و اگر قصد خرید این خودرو را دارید، بهتر است خود را آماده هزینه تعمیرات و نگهداری سنگین این خودرو کنید. در جدول زیر، نگاهی به قیمت مزدا 3 در بازار آزاد داشته‌ایم:
سال تولیدرنگوضعیت بدنهکارکردقیمت
1389مشکیدو لکه رنگ115,000 کیلومتر216 میلیون تومان
1395سفیدبدون رنگ66,000 کیلومتر295 میلیون تومان
1396سفیدبدون رنگ9,000 کیلومتر325 میلیون تومان
1397سفیدبدون رنگ10,000 کیلومتر350 میلیون تومان
1398سفیدبدون رنگصفر کیلومتر378 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/26
تو عمرم بالاخره میخواستم یه ماشین ژاپنی عالی سوار شم که اونقدر قیمتها بالا رفت که الان باید بجاش یه ماشین چینی آشغال سوار شم خدا لعنت کنه مسئولین رو که هر روز هی بدبخت تر میشیم