موضوعات داغ

نگاهی به شرایط و قیمت ریو در بازار آزاد، هزینه‌ای هنگفت برای استهلاک پایین + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
کیا ریو یکی از خودروهایی است که در بین سالهای میانی دهه هشتاد تا اوایل دهه نود خورشیدی، توسط سایپا مونتاژ و به بازار کشورمان عرضه می‌گردید. این محصول با تکیه بر موتور 1500 سی سی کم استهلاک و کم مصرف،‌ و ظاهری ملایم، بازار خانواده‌ها را هدف قرار داده بود و با هدف پر کردن فاصله بین پراید و زانتیا، رقیبی جدی برای پژو 405 و سمند محسوب می‌شد. کیا ریو همانند خودروهایی نظیر هیوندای ورنا و هیوندای آوانته، در زمان عرضه به بازار، مورد توجه چندانی قرار نگرفتند، اما پس از توقف تولید آنها و اظهارنظرهای مثبت مالکان، شرایط تغییر پیدا کرد و حال این خریداران بودند که نسخه‌های تمیز و کم کارکرد ریو را در آگهی‌ها جستجو می‌کردند.
زمانی که کیا ریو توسط سایپا به بازار عرضه شد، طراحی متفاوت آن، موجب شد تا برای ورود به ذهن مشتریان، اندکی زمان صرف شود. ریو خودرویی مقرون به صرفه و اقتصادی در سبد محصولات کیا موتورز است و نباید انتظار طراحی فوق العاده‌ای را از این خودرو داشته باشیم، اما برای کسانی که از چارچوب‌های منظم و دهه نودی پژو 405 خسته شده‌اند، و با فضای کم پا برای سرنشنیان عقب پژو 206 مشکل دارند، ریو گزینه‌ای متفاوت و جالب به نظر می‌رسد. افزایش قیمت ریو در بازار و درخواست قابل توجه برای این خودرو، موجب شده است که ریو در نسخه‌های دست دوم، برچسب قیمت بیشتر از پژو 405 داشته باشد و رقیبی برای پژو پارس محسوب شود. همین مورد، ریو ساده و بی آزار در مقابل ظاهر رقیب ایرانی – فرانسوی اش آسیب پذیر می‌کند.

ریو

ریو

در مبحث طراحی داخلی، رقابت عادلانه تری را میان ریو و رقبایش شاهد هستیم. رقبای هم قیمت این خودرو نظیر پژو 405 و پژو پارس، معمولا از داشبوردی با طراحی قدیمی بهره می‌برند و در سوی دیگر این مقایسه، کیا ریو نیز کابینی ساخته شده از پلاستیک خشک با طراحی بی روح دارد که تنها ادوات و ابزارهای لازم در آن جای داده شده‌اند. با این حال همچنان داشبورد قدیمی پارس، برای بسیاری از مشتریان جذاب‌تر به نظر می‌رسد. ریو تولید شده توسط سایپا، مجهز به موتور 1493 سی‌سی شانزده سوپاپه با قدرت 97 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتون متر است که به نسبت موتور XU7 پژو، نصب شده بر روی پارس و 405، مدرن‌تر است و مصرف بهینه‌تری دارد. علاوه برآن، استهلاک این موتور بسیار پایین بوده و اگر از آن نگهداری اصولی صورت بگیرد، مالکش را به دردسر نخواهد انداخت.
یکی از نکات منفی ریو که آن را از پراید به ارث برده است، سبکی خودرو و پایداری نه چندان جالب در عبور از دست اندازهاست. علاوه برآن، فضای پا برای سرنشینان عقب چندان زیاد نیست و نباید انتظاری مشابه با پژو پارس و 405 از این خودرو داشته باشید. دیگر نکته منفی ریو، استفاده از رینگ‌های کوچکتر 13 اینچی به جای نمونه اصلی 14 اینچی است که در کنار عدم وجود سیستم ترمز ضد قفل در اکثر نمونه‌های تولیدی، توانایی ترمزها در متوقف کردن خودرو را زیر سوال می‌برد.

ریو

ریو

همان‌طور که گفتیم، مزایای اقتصادی ریو موجب شده است که این محصول در بازار دست دوم، قیمتی فراتر از حد استانداردش داشته باشد و رقیبی برای خودروهایی نظیر پژو پارس شود. این مورد، در کنار عدم تولید این خودرو و دسترسی دشوار به قطعات در مقایسه با سایر رقبا که همچنان بر روی خط تولید قرار دارند، خرید ریو دست دوم را به تصمیمی نه چندان منطقی در زمان حال تبدیل می‌کنند. در جدول زیر، نگاهی به قیمت نمونه‌های مختلف از ریو کارکرده در بازار دست دوم داشته‌ایم که شما را به بررسی آنها دعوت می‌کنیم:

سالکارکردرنگبدنهقیمت
1386191,000 کیلومترقرمزچند لکه رنگ38 میلیون تومان
1386313,000 کیلومترنوک مدادیکاپوت تعویض41 میلیون تومان
1386148,000 کیلومترسفیدچند لکه رنگ40 میلیون تومان
1389150,000 کیلومترنوک مدادییک لکه رنگ52 میلیون تومان
1390230,000 کیلومترسفیدچند لکه رنگ53 میلیون تومان

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/22
پیرمرد بی حاشیه.
از 89 تا الان از زمانی که ماشین صفر بود یکسره دارمش جز مصرفی هیچ خرجی نداشته.
فقط تنها بدیش اینه که لوازم یدکیش تو بازار گرونه و تقلبی هم تازگی زیاد شده.
1398/8/3
درسته
1398/7/22
ماشینی با شتاب خوب کولر عالی صندلیها راحت مصرف پایین صندلیها راحت فقط باید تسمه تایمو ۵۰ تا تعویضی کنی وگرنه اگه پاره شه موتور باید تعویض شه تو ترمز گیریم یکم از پراید بهتره پس واقعا احتیاط کنید