موضوعات داغ

ماجرای تردد خودروهای خاص در خطوط ویژه چیست؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
شهروندانی که هر روز با خودروهای شخصی، تاکسی و اتوبوس در سطح شهر تهران تردد می کنند، بارها با سواری هایی مواجه شده اند که علی رغم داشتن پلاک معمولی و البته با شیشه های دودی و چراغ فلاشر دورنگ آبی و قرمز که روی داشبود قرار گرفته در خطوط ویژه اتوبوسرانی تردد می کنند. سوالی که در این رابطه برای شهروندان به وجود آمده این است که آیا تردد خودروهای شخصی مجهز به چراغ های چشمک زن متحرک با چراغ گردان نیروهای انتظامی و امدادی که برای ماموریت های حساس استفاده می کنند، متفاوت است؟ آیا این مورد دارای پشتوانه قانونی است؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، اگه تردد اینگونه خودروها قانونی است که رسما اعلام شود تا موضوع برای همگان روشن شود. نکته جالب تردد این خودروها این است که آنها تنها از خط عبوری در معابر استفاده می کنند که هیچگونه ترافیکی ندارد و این موضوع دارای دو اشکال است، نخست اینکه شهروندانی که در ترافیک معطل هستند احساس تبعیض می کنند و موجب این می شود که تمایلی برای همراهی با قانون و محدودیت های ترافیکی نداشته باشند و هر گاه چشم ناظر پلیس را دور دیدند، مرتکب تخلف ترافیکی شوند.
اشکال دوم در این موضوع این است که مسئولانی که بی دردسر در خطوط ویژه تردد می کنند، مشکلات شهروندانی که در شهر و در ترافیک وقتشان هدر می رود را حس نمی کنند و در جریان ماهیت واقعی ترافیک شهری آنگونه که عموم تجربه می کنند، قرار نمی گیرند. در واقع تردد بی دردسر آنها در خطوط ویژه باعث می شود تا درک مناسبی از مشکل شهروندان در رابطه با این مشکل را نداشته باشند و این کار باعث سست شدن اهتمام آنها برای حل معضل اصلی شهر شود.
بنابراین در ابتدا باید مشخص شود که تردد خودروهای پلاک شخصی در خطوط ویژه قانونی است یا خیر؟ حال اگر این مورد قانونی است، کارشناسان باید بر سر اینکه با توجه به عواقب دوگانه این قانون، آیا این قانون همچنان باید باقی بماند یا لغو شود را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/26
اون پلاك ها از نظر شما شخصيه
اما پليس هم استعلام كنه توى سامانه ش "محرمانه" ثبت شده و اين افراد عموما نيروهاى امنيتى هستند
1398/7/27
اینهمه موتورسیکلت باپلاک و بی پلاک ویا با طلق سیاه که مانع دیدن شماره آنها میشوددیگرجای نگرانی ندارد،
فقط کافیست چند دقیقه درگوشه خیابان نظاره گر مسیر ویژه باشید،خصوصا مسیر انقلاب آزادی پلیس گمارده
شده برای جلوگیری از عبور وسایل نقلیه غیر مجاز درمقابل خودروهای فوق الذکروهمچنین موتورسیکلتها یک
نوع عکس العمل نشان میدهد(بفرمایید)!