موضوعات داغ

تویوتا پریوس یا هیوندای النترا – تقابلی جسورانه میان دو خودرو کاملاً متفاوت

30 مهر 1398

مقدمه

شاید با خودتان بگویید این دو خودرو چه ربطی بهم داشته‌اند که خودروبانک آن‌ها را برای مقایسه کنار هم قرار داده! راستش را بخواهید ما هم قبول داریم که این دو ماشین با اهداف متفاوتی تولید شده‌اند، اما از آنجایی که در کشورمان انتخاب‌های محدودی در هر رده قیمتی وجود دارد، ما مجبور هستیم تمامی حالات ممکن را بررسی کنیم تا شما همراهان گرامی بتوانید در میان این گزینه‌های انگشت‌شمار، به مناسب‌ترین انتخاب دست یابید. در واقع ما در این بررسی قصد داریم هیوندای النترا را با تویوتا پریوس مقایسه کنیم، نه به این دلیل که ببینیم کدام ماشین بهتر است، بلکه به این خاطر که بفهمیم کدام خودرو برای کدام سلیقه و فرد مناسب‌تر خواهد بود. پس اگر بودجه‌ای در حدود 450 میلیون تومان برای خرید ماشین اختصاص داده‌اید و به دنبال یک خودرو خانوادگی می‌گردید، این مقاله خودروبانک را از دست ندهید.

طراحی ظاهری

درست است که زیبایی امری سلیقه‌ای است اما وقتی نظر اکثریت مردم را جویا شویم می‌فهمیم که برای زیبایی هم یک سری معیار کلی وجود دارد و نمی‌شود همه چیز را به تفاوت سلایق ربط داد. به عنوان مثال میهمانان امروز ما از دو زبان طراحی کاملاً متفاوت استفاده کرده‌اند اما باید اعتراف کرد که حاصل کار به سود محصول هیوندای تمام شده و عامه مردم طراحی نماینده کره‌ای را بیشتر پسندیده‌اند.

البته طراحان تویوتا هم اهداف خاص خودشان را داشته‌اند و با شناخت کامل از بازار هدف و دیدگاه مشتریان این نوع اتومبیل‌ها، به این شکل و شمایل متفاوت و آینده‌نگرانه روی آورده‌اند. شاید به همین دلیل است که ظاهر غیرعادی پریوس که برای عموم مردم عجیب و نازیبا به نظر می‌رسد، در دید طرفداران این محصول مدرن و جالب جلوه می‌کند. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که طراحی نامتعارف و بعضاً بی‌تناسب بسیاری از قسمت‌های پریوس (حتی چراغ‌های عقب، آینه‌ها و رینگ‌ها) بی‌دلیل نبوده و با هدف کاهش مقاومت در برابر هوا و در نتیجه صرفه‌جویی در انرژی "که هدف اصلی ساخت همچین خودرویی است" به این شکل درآمده.

در هر صورت پریوس با همین شکل و شمایل عجیب که بیشتر به هنرهای اُریگامی ژاپن شباهت دارد در ایران و جهان مورد استقبال قرار گرفته و این نشان می‌دهد که طرفدارانش با این خصوصیات ظاهری کنار آمده‌اند. نکته دیگر اینکه تویوتا پریوس به هیچ خودروی دیگری در خیابان شباهت ندارد و این قضیه برای افرادی که به دنبال متفاوت بودن هستند، خوشایند می‌باشد.

اما در سمت مقابل اوضاع 180 درجه تغییر می‌کند. در واقع طراحان هیوندای النترا برخلاف تیم طراحی پریوس تمامی سعی خود را به کار بسته‌اند تا خودرویی زیبا و عامه‌پسند خلق نمایند. در واقع اینجا هر آنچه که از یک سدان خوش‌قیافه انتظار داریم به تصویر کشیده شده است. چشمان کشیده و وحشی، جلوپنجره بزرگ، رینگ‌های اسپرت زیبا و سپرهایی خوش فرم که در کنار هم ترکیبی جذاب را بوجود آورده‌اند و این شکل و شمایل با سلیقه عموم مردم و بخصوص جوانان همخوانی کامل دارد. مهم‌تر اینکه ظاهر النترا با وجود تمامی جسارت‌ها و المان‌های اسپرتش، به هیچ عنوان شلوغ و بزک شده به نظر نمی‌رسد و بدلیل پختگی خطوط و هارمونی عالی میان قطعات، سنگین و شیک از آب درآمده است.

داخل کابین

با ورود به داخل کابین هم با دو سبک کاملاً متفاوت روبرو شدیم. پریوس در این قسمت نیز شباهت چندانی به ماشین‌های عادی بازار ندارد و بیشتر به سفینه مدرنی که از آینده آمده شبیه است! همه چیز اینجا حالتی دیجیتال و پیشرفته دارد و نمایشگرهای جلو انواع و اقسام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. حتی اهرم دنده هم بسیار فانتزی طراحی شده و فرم جالب و البته غیر معمولی دارد. البته اکثر قسمت‌های کابین از پلاستیک ساخته شده‌اند اما جنس این پلاستیک‌ها انصافاً مناسب است و این قضیه در کنار سابقه فوق‌العاده تویوتا در ساخت ماشین‌های با دوام، حس اطمینان کافی را به مشتری القاء می‌نماید.

ولی با تمامی این تعاریف باید به شما هشدار بدهم که طراحی داخلی پریوس به هیچ عنوان عامه‌پسند نیست و چه بسا با نشستن پشت فرمانش حس بدی به شما دست بدهد. به عنوان مثال ماشین‌بازهای سنتی معمولاً ترجیح می‌دهند به غیر از خودشان کسی به اطلاعات پشت آمپر دسترسی نداشته باشد و حتی خیلی‌ها از جمله خود من معتقدند بهتر است کنسول میانی به سمت راننده متمایل باشد تا کاکپیت خلبان از خدمه و مسافران جدا گردد! اما کابین پریوس اصلاً از همچین منطق خودخواهانه‌ای پیروی نمی‌کند و برعکس با الگوبرداری از خودروهای آینده که مجهز به سیستم خودران هستند، تمامی سرنشینان را از وضعیت اتومبیل آگاه می‌سازد. این سبک طراحی برای افرادی که به دنبال خودرویی متفاوت و مدرن هستند بسیار لذت بخش است ولی برای ماشین‌بازهای سنتی اصلاً خوشایند نیست.

اما داخل هیوندای النترا همه چیز با همان نظم و ترتیب معمول، که از یک سدان عادی انتظار می‌رود سر جایش قرار گرفته است. تنها مشکل این است که خطوط کلی و قطعات داشبورد طراحی نسبتاً ساده‌ای دارند و این مورد با ظاهر اسپرت و جسور اتومبیل همخوانی چندانی ندارد. در واقع با دیدن چهره عصبانی و پرخاشگر النترا انتظار کابینی با روحیات اسپرت‌تر و خلاقانه‌تر داشتیم اما اینجا همه چیز زیادی منظم و اتوکشیده طراحی شده است. هرچند نباید از این نکته غافل شد که این تم جدید طراحی، با اینکه نسبت به مدل‌های فضایی نسل قبلی النترا مقداری ساده‌تر شده، اما در عوض ارگونومی بسیار بهتری دارد و با فضاسازی مناسب و دسترسی عالی به قطعات، ارتباط نزدیک‌تری میان انسان و اتومبیل ایجاد می‌کند. کیفیت متریال استفاده شده هم در قیاس با نسل‌های قبلی بهبود محسوسی داشته و حس خوبی به سرنشینان می‌دهد.

در خصوص فضای داخلی هم باید گفت هر دو اتومبیل برای 4 سرنشین بزرگسال جای کافی را در اختیار قرار می‌دهند اما برای نفر پنجم یا افراد قدبلند، صندلی عقب النترا مقداری راحت‌تر است. در مورد صندوق عقب نیز وضعیت هر دو اتومبیل مناسب ارزیابی شد و می‌توان برای سفرهای خانوادگی روی این دو محصول حساب باز کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

در این بخش اوضاع هر دو ماشین رو به راه است. در یک سوی میدان نماینده‌ای مدرن و آینده‌نگر از تویوتا قرار گرفته که در نمونه‌های فول آپشن لیست‌بلند بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی از قبیل: ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای بهمراه ایربگ زانویی راننده، ترمزهای ضد قفل مجهز به ABS و EBD ، ترمز کمکی، سیستم بازیابی انرژی حاصل از ترمز، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در شیب، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کروز کنترل هوشمند، سامانه پیشگیری از تصادفات، رادار نقطه کور، سنسور فشار باد تایرها، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به دیلایت و تنظیم ارتفاع اتوماتیک، فرمان برقی حساس به سرعت، هدآپ دیسپلی، نمایشگر 7 اینچی لمسی، نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر، سنسورهای پیرامونی، دوربین دنده عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، شارژر وایرلس، تهویه مطبوع خودکار، امکان انتخاب 4 حالت برای رانندگی و ... را در اختیار قرار می‌دهد.

و در سوی دیگر هم با خودروسازی روبرو هستیم که همیشه به ارائه آپشن‌های عالی در هر رده قیمتی معروف بوده و برای این فرزندش هم امکانات مناسبی از قبیل کیسه هوا برای راننده و سرنشینان کناری به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای (بعلاوه ایربگ زانوئی راننده برای نسخه فول وارداتی)، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کنترل ایستایی در سربالایی، رادار نقطه کور، کروز کنترل، سیستم TPMS ، کیلس و استارتر دکمه‌ای، سانروف برقی، قابلیت انتخاب نوع رانندگی DMS، روکش‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه، گرمکن فرمان و صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، درب صندوق عقب هوشمند، سنسورهای پارک بهمراه دوربین دنده عقب، نمایشگر مرکزی، نمایشگر TFT پشت آمپر و چراغ‌های هوشمند مجهز به سیستم مشایعت و ... را تدارک دیده است.

ضمناً همانطورکه مشاهده کردید این دو ماشین علاوه بر آپشن‌های رفاهی و فانتزی از امکانات امنیتی مناسبی هم برخوردار هستند و این قضیه در کنار استحکام مناسب شاسی و بدنه باعث شده که هر دو خودرو از تست‌های سخت‌گیرانه موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه‌‌های آمریکا یا همان IIHS سربلند بیرون آیند و نمرات خوبی به دست آورند.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

به اصلی‌ترین تفاوت میان میهمانان امروزمان رسیدیم. جایی که در یک طرف خودرویی عادی و در طرف دیگر ماشینی هیبریدی قرار گرفته که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند!

زیر کاپوت النترا یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم 2 لیتر قرار گرفته که قادر است حداکثر 152 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن‌متر گشتاور را توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک روانه چرخ‌های جلویی کند و بر خلاف نمونه 1.8 لیتری قبلی، به شتاب مناسبی دست یابد.

اما وضعیت پریوس مقداری پیچیده‌تر است. در واقع موتور بنزینی این ماشین علیرغم حجم 1.8 لیتری خود چندان پر توان نیست و فقط 95 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. اما تصور نکنید که مسئولان تویوتا فناوری استخراج قدرت بیشتر از همچین پیشرانه‌ای را نداشته‌اند. در حقیقت موتور پریوس از نوع اتکینسون است و تکنولوژی‌های بکار رفته در آن بیشتر به دنبال کاهش مصرف و آلایندگی بوده تا افزایش قدرت. برای کمبود قدرت هم از دو الکتروموتور (برای حرکت و تولید برق) استفاده شده که 72 اسب بخار قدرت و 163 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. البته برای بدست آوردن توان نهایی پریوس نباید قدرت پیشرانه‌ها را باهم جمع کرد بلکه می‌بایست برایند کلی که 121 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور است را مدنظر قرار دهیم. گیربکس هم از نوع E-CVT می‌باشد تا مکانیسم انتقال قدرت در شرایط اقتصادی کامل انجام گردد.

خودروهیوندای النتراتویوتا پریوس
پیشرانه4 سیلندر 16 سوپاپ4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور2 لیتر1.8 لیتر
حداکثر قدرت152 اسب بخار در دور 6200121 اسب بخار در دور 5200
حداکثر گشتاور195 نیوتن متر در دور 4000142 نیوتن متر در دور 3600
گیربکس6 سرعته خودکارe-CVT
شتاب9.9 ثانیه10.6 ثانیه
حداکثر سرعت205 کیلومتر در ساعت180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت7.5 لیتدر ترکیبی3.6 لیتر ترکیبی
همانطورکه در جدول مقایسه‌ای فوق مشاهده کردید، النترا به کمک قدرت و گشتاور بالاتر به شتاب بهتری دست یافته اما در عوض پریوس قادر است با مصرف سوخت مشابه، مسافتی در حدود دو برابر (در شهر حتی بیشتر) از النترا را طی نماید که این اختلاف واقعاً چشم‌گیر و جالب است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که ماشین‌های هیبریدی مثل پریوس برخلاف ماشین‌های عادی در جاده مصرف سوختی بالاتر از شهر دارند که این مورد بدلیل دخالت بیشتر موتورهای بنزینی در سرعت های بالاتر می‌باشد.

تجربه رانندگی

در طول بررسی بارها اشاره شد که این دو خودرو با اهداف مختلف و برای سلایق کاملاً متفاوتی ساخته شده‌اند و این قضیه در مقایسه ظاهر، کابین و مشخصات فنی به وضوح دیده شد. پس جای تعجب ندارد که در بخش تست عملی هم با دو تجربه کاملاً متفاوت مواجه شدیم. پشت فرمان پریوس اولویت بر دو اصل کلی پایه‌ریزی شده. اولی ویژگی‌های اقتصادی مثل کم مصرف بودن و دوم رفاه و آسایش سرنشینان. سایر پارامترها نظیر هیجان و لذت رانندگی در اولویت پایین‌تری قرار گرفته‌اند.

فرمان ماشین بسیار نرم و روان است و سیستم تعلیق هم به خوبی ضربات ناشی از دست‌اندازها را در خود هضم می‌کند. تمامی این موارد در کنار سکوت کم‌نظیر کابین، حس آرامش مثال زدنی را برای مسافران به ارمغان آورده‌اند. اما همین ویژگی‌های مثبت برای افرادی که بدنبال هیجان رانندگی هستند تبدیل به نکاتی منفی می‌شوند. به عنوان مثال فرمان نرم پریوس اطلاعات دقیقی از وضعیت چرخ‌ها به راننده نمی‌دهد. در پیچ‌های تند هم با وجود پایداری قابل قبول و عملکرد کم نقص سیستم‌های کنترل پایداری، باز هم حس سبکی و کم فرمانی نسبی در سرعت‌های بالاتر احساس می‌شود. حتی سکوت بیش از حد کابین هم ممکن است برای ماشین‌بازهای سنتی مقداری عجیب و غیرعادی باشد.

در خصوص توانایی‌های حرکتی نیز اوضاع به همین منوال است. یعنی پریوس به عنوان یک خودرو اقتصادی و خانوادگی شرایط ایده‌آلی دارد. قادر است در سرعت‌های پایین فقط با موتورهای الکتریکی خود حرکت کند و در سرعت‌های بالاتر هم با استفاده همزمان از تمامی موتورها با حداقل سوخت به شتاب و کشش قابل قبولی دست یابد. در واقع شما پشت فرمان پریوس به لطف گشتاور خطی موتورهای الکتریکی و رفتار هوشمندانه جعبه دنده CVT هیچ مشکلی در عبور از سربالایی‌ها یا انجام سبقت‌گیری‌های جاده‌ای نخواهید داشت. اما با این حال اگر بدنبال لذت رانندگی و واکنش‌های عالی به پدال‌ها باشید، اینجا خبرهای خوبی برایتان نداریم. به عنوان مثال شتاب‌گیری پریوس حتی در حالت Power Mode هم خیلی عالی نیست و جعبه دنده CVT نیز طبق ذاتش رفتاری بدور از خشونت و هیجان ارائه می‌کند. در هنگام ترمزگیری هم عملکرد خاص سیستم بازیابی انرژی نیروی ترمز، حس خالص رانندگی را مقدرای خدشه‌دار کرده است. هرچند اگر نیاز به توقف فوری داشته باشید و پدال ترمز را تا انتها بفشارید اتومبیل به خوبی به درخواست شما واکنش نشان می‌دهد اما در هنگام رانندگی عادی، عادت کردن به پدال ترمز پریوس به مقداری زمان نیاز خواهد داشت.

به طور خلاصه میتوان گفت تویوتا پریوس بدلیل سکوت مناسب کابین، کیفیت سواری خوب، امکانات و ایمنی بالا، توانایی‌های حرکتی کافی و مصرف سوخت بهینه، یک گزینه ایده‌آل برای رانندگی خانوادگی و بدور از تنش است اما برای دوست داران سرعت و هیجان جذابیت زیادی ارائه نمی‌کند.

حال نگاهی هم به هیوندای النترا داشته باشیم. همین ابتدای کار بگوییم که با دیدن ظاهر اسپرت و پرخاشگر النترا نباید تصور کنید با یک سدان اسپرت و فوق‌العاده وحشی طرف شده‌اید! خیر از این خبرها نیست! اما این فرزند هیوندای در قیاس با پریوس حس و حال هیجان بالاتری به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند و به جوانانی که فرمان‌پذیری بهتر و شتاب برتر را به سواری نرم‌تر و ویژگی‌های اقتصادی ترجیح می‌دهند، لذت بیشتری هدیه می‌دهد. نکته دیگر اینکه حس رانندگی با النترا خالص‌تر است و راننده با اتومبیل ارتباط نزدیک‌تری برقرار می‌کند. در واقع داخل پریوس احساس می‌کنید که میهمان تویوتا هستید و اتومبیل مشغول میزبانی از شماست. اما پشت فرمان النترا اینطور به نظر می‌رسد که ماشین دوست و رفیقتان است و در حال خوش گذرانی در کنار هم هستید! خوب هر کدام از این دو ویژگی نکات مثبت و منفی خاص خودشان را دارند. مثلاً دست‌یابی به لذت رانندگی بیشتر با النترا، به قیمت کاهش آرامش و نرمی کابین و مصرف سوخت بالاتر اتومبیل تمام شده که از دید برخی ارزشش را دارد و از دید برخی دیگر خیر.

در خصوص دید به اطراف و میزان تسلط هم باید گفت هر دو ماشین شرایط قابل قبولی دارند اما دید قسمت پشت سر النترا بهتر از رقیب ژاپنی‌اش است. هرچند که این روزها با توجه به وجود انواع و اقسام دوربین و سنسور و رادار شاید این مورد خیلی به چشم نیاید. ضمن اینکه پریوس هم توانسته به لطف طراحی هوشمندانه صندوق عقب، بخشی از این نقطه ضعف را جبران نماید.

بررسی شرایط خاص کشور و جمع بندی پایانی

همه می‌دانیم که در کشور ما شرایط خودرویی بسیار خاص و ویژه است. اینجا بالا بودن قیمت ماشین از یک طرف و ارزان بودن بهای سوخت از طرف دیگر، باعث شده که برگ‌های برنده اصلی پریوس "به عنوان یک خودرو اقتصادی و کم مصرف" تا حد زیادی خنثی شوند. به زبان ساده‌تر کسی که توان خرید ماشین 400 الی 500 میلیونی را دارد، بعید است که بخاطر 100 هزار تومن صرفه‌جویی در مصرف سوخت ماهانه، از خودرو مورد علاقه‌اش دست بکشد! البته دوست‌داران محیط زیست معتقدند استقبال از این ماشین‌ها می‌تواند به فرهنگ‌سازی و ایجاد رغبت در میان واردکنندگان و خودروسازان وطنی منتهی شود تا جامعه رفته‌رفته به سمت ماشین‌های پاک سوق داده شود. خوشبختانه یک سری طرح‌های تشویقی مثل معافیت‌های خاص و تردد ساده‌تر در محدوده آلوده شهرها نیز برای این ماشین‌ها در نظر گرفته شده بود. اما در هر صورت در شرایط فعلی، فروش تعداد اندکی خودرو هیبریدی برای کشوری که میزبان میلیون‌ها پراید و تیبا و سمند، با فن آوری بسیار قدیمی و آلایندگی شدید می‌باشد، تاثیر چندانی در اصل قضیه ایجاد نخواهد کرد. در واقع بهبود این روند به یک عزم ملی و دولتی نیاز دارد. بگذریم!

خوب پس با این اوصاف حتماً فکر می‌کنید تویوتا پریوس که در شرایط کشور ما کارت‌های برنده اصلی‌اش را از دست داده، شانس چندانی در برابر رقیب خوش تیپ امروزش نخواهد داشت. اما این طور نیست. خوشبختانه تویوتا پریوس علاوه بر پاک بودن ویژگی‌های مثبت دیگری هم دارد که می‌تواند با کمک آن‌ها رقابت را ادامه دهد. به عنوان مثال این محصول تویوتا به یاری گشتاور خطی پیشرانه الکتریکی که از همان ابتدای حرکت در اوج قرار دارد، توانسته کمبود قدرتش را تا حدود زیادی جبران کند و به شتاب قابل قبولی دست یابد. سواری‌اش نرم و راحت است، امکانات کافی و ایمنی بالایی دارد و از نظر استهلاک و کیفیت نیز همچون تمامی محصولات تویوتا زبانزد می‌باشد. پس پریوس حتی در شرایط خاص کشور ما هم جذابیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند نظرات زیادی را به خود جلب نماید. تجربه چند سال اخیر هم ثابت کرده که علیرغم تمامی حرف و حدیث‌هایی که پشت سر پیچیدگی‌های فنی ماشین‌های هیبریدی و آینده نامعلوم شرایط خدماتی‌شان در کشورمان وجود دارد، باز هم استقبال از آن‌ها مناسب بوده و این نشان می‌دهد هموطنانمان به تکنولوژی‌های روز علاقه زیادی دارند و دردسرهایش را به جان می‌خرند. تویوتا پریوس مدل 2017 صفر کیلومتر در بازار آزاد حدود 440 الی 460 میلیون تومان قیمت دارد.

اما آن سوی میدان را هم فراموش نکنیم. هیوندای النترا به هیچ عنوان رقیب ساده‌ای نیست. فقط جذابیت‌های ظاهری‌اش کافی است که هوش از سرتان ببرد و برای خریدش مجاب شوید. تازه وقتی هوش و حواستان سر جایش آمد و به سایر خصوصیاتش رجوع کردید باز هم از انتخابتان پشیمان نخواهید شد. درست است که سواری‌اش مقداری خشک‌تر، مصرف سوختش بالاتر و ماندگاری قطعاتش کمتر از تویوتا پریوس است، اما در عوض با شتاب‌گیری و از آن مهم‌تر لذت رانندگی برتر، فرمان خوش دست‌تر و هندلینگ بهتر می‌تواند دل خیلی‌ها را بدست آورد. بخصوص ماشین‌بازها و جوان‌ترها که جاذبه‌های ظاهری و باطنی اسپرت‌تر این ماشین را به ویژگی‌های آینده‌نگرانه و اقتصادی پریوس ترجیح می‌دهند. ضمناً شما با خرید هیوندای النترا در کنار ایمنی بالا، خودرویی با تکنولوژی فنی ساده‌تر خریداری کرده‌اید که در شرایط بحرانی تعمیرات کم دردسرتری دارد و در صورت ادامه تحریم‌ها احتمالاً با افت قیمت کمتری در آینده مواجه خواهد شد. لازم به یادآوری است که هیوندای النترا کرمان موتور مدل 97 در زمان انتشار مقاله در بازار آزاد، حدود 424 الی 445 میلیون تومان قیمت دارد.

70 عکس

نظرات کاربران

40 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/30
تویوتا از پیشگان هیبرید دنیاست که تکنولوژی هیبرید رو در اختیار دنیا گذاشت کیفیت و اطمینان برند رو هم به همراه داره
1398/8/1
در جواب دوستمون بگم که گفت کره از فرانسه بهتره داداش الان چینیاهم از فرانسه سرن کلا دنیا باید بیاد از این چشم بادومی ها کار یاد بگیره نمونش ببین جک sc5 یا sc9 یا چانگان cs75 پلاس چری اکسید یا نمونه جدید جیلی تو 5 سال خودرو سازی !!!!! یا همین کره یا ژاپن کا نیاز به معرفی نیست در کل اینا نیروی کار ا زان و خر کار و متعصب مخصوصا چینیا و کار زیادی که میکنن تو 5 سال ببین چی زدن
1398/8/1
چین هم پیشرفت صعودی داره مثل دنزا x برقی byd یا هونگچی 1500 اسبی چینی کدوم کره ای و ژاپنی ماشین 1500 اسبی میتونه بزنه ؟؟؟؟؟ البته لکسوس زده ولی باز 1500 اسب نیست دم هونگچی s9 گرم
1398/7/30
همیشه سوالم این بوده،چرا تویوتا اصرار به این طراحی داره؟چرا هیچوقت پریوس رو خوشگل نمیکنه؟خب همین موتور گیربکس رو کمری هیبرید هم هست،چرا آدم کمری هیبرید رو نگیره بره پریوس بگیره؟مگه چقدر اختلاف قیمت دارن
1398/7/30
۳۰۰ میلیون ناقابل اختلافشون هست
1398/7/30
دوست عزیز موتور و گیربکس کمری هیبرید با پریوس کاملا متفاوته و همچنین اختلاف قیمتشون هم فاحش هست. فکر کنم منظور شما تویوتا chr هست.
1398/8/1
بله درسته من فکر میکردم موتورش مثل کمری هیبریده ولی گویا خیلی ضعیف تره اما کم مصرف تر
در مورد اختلاف قیمت هم فکر نمیکنم ۱۵۰ تومن بیشتر تفاوت قیمتی داشته باشن که کاملا می ارزه پرداخت این اختلاف برای کمری هیبرید.
1398/8/2
نه موتور کمری هیبرید و راو هیبرید کاملا متفاوت است موتور کمری هیبرید2500 سی سی هست و این 1800
1398/7/30
در هر شرایط من تویوتا رو به هیوندا ترجیح میدم
1398/8/2
خیلی ببخشید ولی هیوندای درسته نه هیوندا
1398/8/4
بده تا صبح دولتت بدمه خخخخخ
1398/7/30
سلام ،ابعاد پریوس کوچکتر نیست ؟🤔
1398/7/30
با سلام باز هم قیاس معالفارق ،درسته پریوس به قول شما و یه سری از دوستان زشته،ولی از مصرف ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومترش به راحتی نمیشه گذشت خیلی خیلی نرم تر از النتراس و اینکه اصلا مگه میشه ماشینای ژاپونیو با کره ای مقایسه کرد؟؟؟؟بد ترین و زشت ترین ماشین دنیا هم که باشه بازم ژاپنیه کره ای اسباب بازی بیشتر نیست
1398/7/30
بنظرم مقایسه واقعا خوب و منطقی بود.
فقط در مورد حداکثر سرعت پریوس، من توی جاده تا 185 رفتم و دوستانی بودن که 194 تا هم رفتن. میخام بگم که همیشه نمیشه به اعداد اتکا بود.
در مورد کمری هیرید هم بگم که مدل 2015 آن حداقل حدود 120 ت گرونتر از مدل صفر پریوس هست و موتورش هم 2.5 لیتری هست و شتاب خیلی خوبی داره ( در حد تالیسمان)
ولی به شخصه الان با حدود 450 ت بخام خریدی انجام بدم طرف IS300 میرم :)
1398/8/1
در مورد حداکثر سرعت فکر میکنم کمپانی ها در شرایط استاندارد یعنی نبود باد موافق و مخالف و شیب صفر درجه و.. ماشین ها رو بررسی میکنند اما توی تجربه شخصی من و شما ممکنه جاده ای به ظاهر صاف باشه ولی یک شیب خیلی خیلی خفیف موافق داشته باشه که حداکثر سرعت رو تغییر بده.
راستی اینم بگم که کلا دیگه نمیشه به شتاب و سرعت های توی کاتالوگ خیلی اعتماد کرد چون ماشین ها با آپشن ها و در نتیجه وزن های بسیار متنوعی به بازار عرضه میشند که روی شتاب و سرعتشون تاثیر میزاره. مثلاً من پشت فرمون یه سانتافه لو آپشن نشستم به نظرم شتابش خیلی بهتر از مدل فول آپشن بود که قطعا بخاطر وزن سبک ترش بوده. چون مدل لو آپشن نه سیستم دو دیفرانسیل داره نه سقف پانوراما و نه ده ها آپشن دیگه که باعث میشند ماشین خیلی سبک تر بشه.
1398/7/30
کره واقعا پیشرفت قابل توجه ای کرده برندهای فرانسه ای رو به راحتی پشت سر گذاشته ماشینهای با کیفیت مطلوب میسازه به راحتی میشه نام کره رو در کنار آلمان ژاپن و آمریکا در بهترینهای خودروسازی دنیا آورد
1398/8/1
پیشرفت کره رو قبول دارم ولی در حد رقابت با فرانسوی ها و بعضی از ماشین های ژاپنیه ولی اصلا قابل مقایسه با آلمان و آمریکا نیست
در بین ماشین های کره ای فقط استینگر میتونه تا حدی رقیب بنز و بی ام و باشه و شاسی بلند های کره ای با شاسی بلند های آمریکایی اصلا قابل مقایسه نیست
1398/8/2
بله اینو قبول دارم کره هیچ وقت شاسی بلندی مثل پاترول و لندکروز نداشته یا پیکاپی مثل هایلوکس ناواراها و تایتان نداشته یا هیچ وقت سوپر ماشین با اصالت نیسان gtr نداشته یا هیچ وقت خودروی نمادین مثل سوپرا یا اسکای لاین نداشته ولی همین های هم که میسازه خوب میسازه نمیگم کیفیت آلمانی یا ژاپنی داره نه ، ولی بد هم نمیسازه.
1398/8/1
اگر مقایسه بین کرولا و النترا بود همچین حرفی نمیزدم ولی اینجا جا داره از هزینه بالای نگهداری پریوس هم می گفتید!!!
تقریبا هر 5 تا 6 سال باید باتری ها تعویض بشه که قیمتش هم بیشتر از 7000 دلاره !!! پس اون هزینه مصرف سوخت کمتر را به کلی فراموش کنید!!!
1398/8/2
سلام
هزینه تعویض کامل باتری 2200 تا 2600 دلار هست و در صورت بوجود آمدن مشکل فقط سلول های خراب تعویض میشه. در ضمن وقتی خود ایرتویا 7 سال باتری رو گارانتی کرده و تویوتا هم جدیدا مدت گارانتی باتری رو افزایش داده زیاد جای نگرانی نداره. و در حالی که با مشکل باتری هم مثل یک خودروی بنزینی عمل میکنه فقط بجای مصرف سوخت 4 % میشه حدود 5.5 تا 6 % .
مشکل اصلی اینجا بنظرم بسته شدن یکباره واردات هست و گرنه همین نگرانی هم وجود نداشت و این ماشین اینجا الان تو د زمان و مکانی قرار گرفته.
1398/8/2
اتفاقا کم استهلاک ترین خودرو جهان پریوس هست لطفا بدون تحقیق نظر ندین.دوما ایرتویا ۷ سال روی باتری گارانتی گذاشته س مطمئن باشین خیلی بیشتر از اینا عمرش هست و سوما اگر باتری خراب بشه فقط یه سلول خراب رو عوض میکنن نه کل باتری رو.و در آخر من پریوس رو نه به خاطر مصرف سوختش .فقط به خاطر تکنولوژی بالا.راحتی و کیفیت و استهلاک پایین و قیت بسیار عالی که در اینجا نسبت به کره ای ها داشت انتخاب کردم .شما قیمت جهانی خودرو مقایسه کنید اونوقت میفهمید ارزش کدوم بیشتره.
1398/8/1
به نظرم طراحی پریوس از نمای داخل واقعا فوق العاده س و جالبه ولی داخل النترا و حتی بیرونش رنگ و بوی کمی از اون طراحی های خوب کره ای ها برده.
در کل من با توجه به شرایطی که توی کشور خودمون حاکمه، هیوندای رو ترجیح میدم چون ماشین های کره ای در ایران از نظر اقتصادی به صرفه ترن و مشتری های بیشتری دارن.
5 ساله که سوناتا 2400 دارم و تا امروز ماشین ایراد به خصوصی نداشته، مصرف سوختش حتی با کولر و سرعت نرمال حدود 7 و نیمه و البته برای داخل شهر حساب نکردم و استفاده تو شهری هم ازش ندارم.
به نظرم اگر با یه مقدار هزینه بیشتر، سوناتا هیبرید بخرید از هر دو گزینه بهتره، هرچند ماشین های بنزینی جا افتاده ترن و دردسرشون کمتره.
1398/8/2
اصلا شوخیش هم جالب نیست درسته تویوتا کمی طراحیش زشته ولی ماشین ژاپنی کجا آشغال کره ای کجا اصلا مقایسه بجایی نبود یه پیچ چرخ تویوتا میارزه به صدتا بنجل اسباب بازی بی کیفیت ژاپنی کره ای باید با چینی مقایسه کرد
1398/8/2
بررسی خوب بود فقط کاش به تفاوت النترا کرمان موتور و آسان موتور هم اشاره میشد
1398/8/2
انصافا النترا به این خوشگلی چیه این تویوتا اشغال بی ریخت ماشینای ژاپنی فقط اسم در کردن وگرنه اشغالی بیش نیستن میدونم باز الان یه عده میان ژاپن ژاپن میکنن .
1398/8/3
من میدونم تو همون کاربر طرفدار ۱.۶ لیترهای فرانسوی پس از ...... کره بالا نرو الکی عشق کره بازی در نیار
1398/8/3
رفیقم تویوتا کمری داره میگه مال 10 سال پیشه ولی خرجش از سوناتا که داره کمتره در کل چینی و کره ای مثل هم اشغالن
1398/8/4
در آشغال بودن پریوس که شکی نیس و فکر نکنم تفاوت چندانی با پراید و پژو داشته باشه.
بهتر هست قبل از به کاربردن کلمه آشغال یه نگاهی هم به تویوتا بندازید شایدنظرتون عوض شد
1398/8/4
این همون Ahmad کاربر فرانسوی دوسته ۱.۶ لیتریهاس اومده به اسم کره
1398/8/5
خخخخ ...خدا یکم عقلت بده
1398/10/25
زشتی طراحی تویوتا بخاطر پایین آوردن حداکثری مصرف سوخت بوده پس 💩💩💩نخور خواهشا
1398/8/3
قطعا تویوتا یه چیز دیگه هست به هیچ وجه قابل مقایسه با هیوندایی نیست
1398/8/5
وجدان ژاپن یه ضرب المثلی هست که میگه کافر همه را به کیش خود پندارد ، تو خودت چون با اسمای دیگه میای کامنت میزاری فکر میکنی دیگران هم مثل خودتن ، الکی به کسی تهمت نزن ، من به هیچ عنوان از ماشینای کره ای خوشم نمیاد همونقدر که از ماشینای ژاپنی ، چینی ، آمریکایی خوشم نمیاد و در ضمن مثل تو احتیاج و عقده ندارم تو هر مطلبی راجع به خودروهای فرانسوی با اسمای مختلف مثل عشق ژاپن ، وجدان ژاپن ، تویوتا ، سامورایی بیام کامنت بذارم ، و اگه دقت کرده باشی چون از ماشینای ژاپنی خوشم نمیادسعی میکنم نه مطالب مربوط به اونارو بخونم و نه کامنت بزارم بر عکس جنابعالی که اظهار میکنی از خودروهای فرانسوی بدت میاد ولی تو هر مطلبی که خودرو بانک راجع به خودروهای فرانسوی میزاره با اسمهای مختلف سر و کلت پیدا میشه ، بنده هر حرفی داشته باشم چه اینجا چه جاهای دیگه با اسم خودم کامنت میذارم .
1398/8/8
وقتی توهم توطئه بزنی همه اینها میشن خخخخخ
عشق ژاپن ، وجدان ژاپن ، تویوتا ، سامورایی حتما هرکی ضد ۱.۶ لیترهای عزیزت حرف میزنه منم خخخ
1398/10/25
جناب ahmad1.6 لیتری فرانسوی شما گفتی چون از ماشین های ژاپنی خوشت نمیاد مقاله هاشون رو نمیخونی پس چرا اینو خوندی و کامنت گذاشتی؟ دوما شما از ماشین آمریکایی و آلمانی ژاپنی و کره ای خوشت نمیاد پس ینی فرانسوی دوست داری پس برو دلت به آرم رنوی ال نودت خوش باشه و بگو ماشین اروپایی اصله ☺☺☺
1398/8/4
در مورد پریوس همین بس که این خودرو هیبریدی تا حالا گزارش خرابی نداشته و پارسال بعنوان خودرو نمیر شناخته شده
1398/9/19
با سلام
من تا کنون تجربه ی داشتن هیچ کدوم از این هارو نداشتم ولی طی ۱۰ سال گذشته مدل های مختلف این دو برند رو سوار شدم .
از نظر کیفیت و دوام تویوتا خیلی با هیوندای متفاوته ‮مخصوصا بعد از صد هزار کیلومتر و حس مردونه تری داره در مقابل هم هیوندای آپشنال تر بوده
بشخصه تویوتارو انتخاب میکنم
1399/5/21
با اختلاف هیوندای رو انتخاب میکنم... به نظرم هم در حال حاضر هیوندای برند بهتری نسبت به تویوتا هست و هم الانترا بهتر از پریوس
1399/5/29
دوستان بنده هیوندای نداشتم اما قبل پریوس مزدا 3 داشتم نمیدونم این حس منه یا واقعیت اینطوره بنظرم شتاب پریوس خیلی بهتر از مزداست مخصوصا شتاب ثانویه گریبکس واقعا گوش به فرمانه و انگار با یه اشاره قدرت پشت چرخهاست در صورتی که در مزدا که دارای گریبکس بسیار خوبی هست این حس وجود نداره وقتی با پریوس با سرعت 120 میری و می خوای شتاب بگیری انگار یه موتور 3000 سی سی زیر کاپوته و خودرو رو بدون هیچ فشاری پرت میکنه و خس بسیار خوبی داره اتفاقا باتوجه به گوش فرمان بودن گریبکس پریوس رانندگی با اون خیلی لذتبخشه چون بدون تقه و صدای اضافی فقط شتاب میگیره و احساس پرواز میده بنده خودروهای زیادی سوار شدم فقط میتونم بگم وقتی مدتی پریوس سوار شدم با هر ماشین دیگه ای که رانندگی میکنم احساس میکنم خودرو اشکال فنی داره
1401/1/9
در تایید حرف شما، با سرعت ۱۲۰ تا در جاده پدال رو که فشار بدی سرعت میرسه به ۱۷۰-۱۸۰ ، در سرعت بالا اینقدر راحت شتاب میگیره و اینقدری اتاق و موتور بی صداست که راننده متوجه نمیشه سرعت به ۱۸۰ تا رسیده مگه اینکه نگاش به کیلومتر بیوفته