موضوعات داغ

ملاقات با آمریکایی خاص در تهران؛ نگاهی به مشخصات هامر H2 پلاک ملی

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
ارتش ایالات متحده به منظور نوسازی ناوگان نظامی خود تصمیم به جایگزینی جیپ‌های قدیمی و فرسوده خود گرفت. به همین خاطر خودروسازانی نظیر AM General، کرایسلر و تلداین خودروهایی را با کاربری نظامی به ارتش معرفی کردند. پس از بررسی‌های صورت گرفته در نهایت این شرکتAM General بود که توانست برنده این رقابت باشد و وظیفه تامین خودروهای ارتش را برعهده بگیرد. در نهایت این شرکت محصولی همه فن‌ حریف با نام «هاموی Humvee » را راهی ارتش آمریکا کرد.
پس از گذشت چند سال از تولید و عرضه هاموی به ارتش، این شرکت تصمیم به تجاری‌سازی آن گرفت و اقدام به طراحی نسخه‌ای شهری از آن کرد. البته جالب است بدانید که یکی از مشوق‌های اصلی تولید هامر، بازیگر و ورزشکار سرشناس آمریکایی یعنی آرنولد شوارتزنگر بود که هنگام فیلم‌برداری یکی از فیلم‌هایش خودروی هاموی را دیده بود و پیشنهاد تولید نسخه شهری آن را به شرکتAM General داد.

هامر H2

هامر H2

سرانجام در سال 1992 شاهد معرفی نسخه شهری هاموی با نام هامر H1 بودیم که همچنان رنگ و بویی نظامی داشت و از ظاهری نه‌چندان متعارف برخوردار بود. اما سال 2003 نقطه عطفی برای جنرال موتورز و ای‌ام جنرال بود. زیرا در آن سال با معرفی هامر H2 توانست نظر بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای غول‌پیکر و آفرودی را به خود جلب کند. علاوه‌بر آن مدل کوچک‌تری با نام H3 نیز روانه بازار شد که برخلااف انتظار چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در واقع محبوب‌ترین محصول هامر H2 بود که با ظاهری خشن و تنومند، همچون یک غول بیابانگرد در خیابان‌ها تردد می‌کرد.

هامر H2

هامر H2

اما روزهای خوش هامر هم به پایان رسید و بحران اقتصادی شدید در آمریکا سبب شد تا جنرال موتورز تصمیم به تعطیلی کارخانه تولید هامر بگیرد. این درحالی است که آمار سالانه این شرکت نشان از تولید 33 هزار دستگاهی آن در سال داشت. در نهایت آخرین سری از تولیدات هامر در سال 2010 روانه بازار شد تا این خودروی محبوب برای همیشه از صنعت خودرو آمریکا کنار گذاشته شود.

هامرهای پلاک ملی
اوایل دهه 90 دولت تصمیم به وارد کردند چندین دستگاه هامر H2 به منظور استفاده در چند ارگان دولتی از جمله ستاد مدیریت بحران کشور گرفت. بر این اساس تعداد محدودی هامر H2 با مدل‌های 2007 تا 2009 به کشور وارد شدند. اما به دلیل هزینه نگهداری بالا و همچنین عدم امکان ارائه خدمات و سرویس‌های دوره‌ای، در نهایت در سال 1395 دولت اقدام به واگذاری آن‌ها از طریق مزایده کرد. هامرهای فروخته شده توسط دولت در آن زمان با بهایی کمتر از یک میلیارد تومان به مردم واگذار شدند. اما اکنون قیمت این خودروی غول‌پیکر آمریکایی در بازار به بیش از 2 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت نمونه‌های سالم و کم کارکرد آن بعضا تا 4 میلیارد تومان هم می‌رسد. ما نیز در این مقاله به سراغ یکی از معدود هامر H2 های پلاک ملی رفته تا با مشخصات فنی و امکانات آن آشنا شویم.

نگاهی به توانمندی‌های هامر
هامر H2 همان‌طور که گفته شد محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصول این برند است، به همین خاطر طی سال‌های عرضه دستخوش تغییراتی شد. یکی از عمده‌ترین تغییرات آن را می‌توان ارتقای پیشرانه دانست. هامر از سال‌های 2002 تا 2007 از پیشرانه‌های 8 سیلندر خورجینی با حجم 6 لیتر برای تولیدات خود استفاده می‌کرد که توانایی تولید نیرویی معادل 325 اسب‌بخار داشت. اما با تغییرات صورت گرفته در سال 2008 موتور 6.2 لیتری جایگزین نمونه‌های موجود شد که توانایی تولید 393 اسب‌بخار قدرت در 5700 دور در دقیقه و 563 نیوتون متر گشتاور در 4300 دور در دقیقه را داشت.

هامر H2

هامر H2

این نیرو به کمک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ هامر H2 انتقال می‌یابد. طبق اعلام کمپانی، شتاب صفر تا صد این غول 3900 کیلوگرمی حدود 8 ثانیه است که این عدد برای چنین جثه‌ای بسیار قابل توجه است. اما از طرفی مصرف سوخت بسیار بالا یکی از معضلاتی بود که همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گرفت. سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو حدود 20.4 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده که عدد خروجی در واقعیت به بیش از 24 لیتر می‌رسد.

کابین بزرگ با طرحی ساده و خسته‌کننده
با ورود به کابین هامر H2 اولین موردی که توجه را به خود جلب می‌کند، فضای بسیار بزرگ و جاداری است که در کمتر خودرویی مشاهده می‌شود. ابعاد بزرگ بدنه سبب شده تا فضای بسیار مناسبی در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. اما طراحی بسیار ساده داشبورد و ادوات داخل کابین به‌گونه‌ای است که در مدت زمانی طولانی موجب خستگی و دل‌آزردگی سرنشینان می‌شود. همچنین کمبود امکانات رفاهی از دیگر مواردی است که ممکن است برای بسیاری از مصرف‌کنندگان خوشایند نباشد. از جمله امکانات و آپشن‌های استاندارد این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل سیستم تهویه‌ مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های جلوی برقی مجهز به یک حافظه‌ داخلی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، استارت از راه دور پیشرانه، سیستم OnStar، بلوتوث، سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو و CD چنجر با قابلیت تعویض 6 دیسک اشاره کرد.

هامر H2

هامر H2

هامر H2 از تجهیزات و امکانات ایمنی استانداردی از جمله سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه کمک ترمز، سیستم کنترل پایداری با قابلیت پیشگیری از واژگونی خودرو، سیستم کنترل کشش و کیسه‌های هوای راننده، سرنشین و پرده‌ای استفاده می‌کند. همچنین سیستم OnStar با قابلیت برقراری ارتباط اضطراری و مسیریابی نقطه به نقطه از دیگر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود. جالب است بدانید که هامر H2 تا به حال توسط هیچ‌یک از سازمان‌ها و نهادهای ایمنی دولتی در تست‌های تصادف مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/23
563 نیوتن متر نیوتن گشتاور دیگه آدم چه میخواد تو آفرود بی نظیره
1398/8/23
هیولایی آفرود
1398/8/24
3900 تن.....خیلی سنگینه....جنگه مگه....
1400/5/19
داداش پس پراید بخر سبک تره حدود هفتصد کیلو گرمه