موضوعات داغ

کالبد شکافی تیونینگ بی ام و Z4 تا مرز 550 اسب بخار در تهران؛ قناری عصبانی

عکس مطلب اول
برای عاشقان ماشین، داشتن یک خودروی قدرتمند با حجم بالای پیشرانه و مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژ اگرچه جذاب ولی ناکافی است، لذا گاهاً این عاشقان دست به تقویت پیشرانه‌هایی می‌زنند که برای استفاده شهری بسیار پرقدرت هستند اما جنون تیونینگ و افزایش توان اسب بخار، کار را به پرداخت هزینه‌هایی بالا برای صعود نمودارهای خروجی از چرخ روی دستگاه داینو می‌رساند. عشقی که انتها ندارد و باعث می‌شود تا غول‌هایی ساخته شوند که تایرهای آن وحشیانه آسفالت کف خیابان را تکه‌تکه می‌کنند!
در این مقاله به سراغ یک باواریایی زرد رنگی رفته‌ایم که برخلاف اکثر بیمرهای کشور، یک موتور بزرگ 3 لیتری با توان 340 اسب بخاری به صورت استاندارد روی آن نصب شده اما با انجام تغییراتی روی این موتور، قدرت خروجی به بیش از 500 اسب بخار رسیده است. با خودروبانک همراه باشید تا ببینیم تغییرات فنی و هزینه‌های لازم برای تبدیل این ژرمن به یک قناری غیرقابل کنترل چیست.

قناری عصبانی
بعد از مدت‌ها باز هم به سراغ یکی از خودروهای تقویت شده شهری رفته‌ایم که ببینیم چطور و با استفاده از چه تغییرات فنی به این خروجی دست پیدا کرده است.
این خودرو در خیابان به دیدگاه هر فردی می‌تواند یک خودرو مدل بالا از برند محبوب BMW باشد ولی از دیدگاه عاشقان خودرو و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، یک خودرو اسپرت و سریع محسوب می‌شود. بی ام وZ4 مورد بحث ما علاوه بر رنگ خاص و جذاب‌اش، دارای پیشرانه بسیار قدرتمند و با استعدادی در زمینه تیونینگ است.
بی ام و های جدید و مدل بالا از جمله بی ام و 328i و یا 528i در کشور ما معمولاً از موتور 2 لیتری توربوشارژ کد N20 بهره می‌برند، اما تعداد انگشت‌شماری هستند که در مدل‌های بالای 2012 وارد کشور شدند و از موتور 3 لیتری توربوشارژ برخوردار هستند که از نظر قدرت بسیار با نمونه 2 لیتری تفاوت دارند. بی ام و Z4 مورد بحث ما از همین دسته بوده و به 3.5 معروف هستند.
موتورهای 2 لیتری که به آن‌ها N20 می‌گویند قدرتی معادل 245 اسب بخار و موتورهای 3 لیتری توربو را N54 می‌نامند که این بار بسته به مدل قدرتی معادل 302، 322 و 340 اسب بخار دارند.
بی ام و Z4 نسخه 3.5 باز هم موارد دیگری برای خاص بودن دارد. این خودرو از سری IS BMW است که تفاوت آن با باقی مدل‌ها در بخش موتور است که از قوی‌ترین نمونه یعنی 340 اسب بخاری است. دلیل این حدود 30 اسب قوی‌تر بودن این است که توربوهای نمونه IS توانایی تولید فشار بیشتری بوده و هر چه فشار و حجم هوای ورودی بیشتر باشد، حاصل قدرت بیشتر است. نکته دیگر رنگ بسیار جذاب آن است که از این رنگ در کشور تعداد بسیار اندک موجود بوده که مالک خوش سلیقه‌اش بدنه خودرو را با یک کاور زرد مات پوشانده و زیبایی‌اش را چندین برابر کرده و همه این موارد دست به دست هم داده تا یکی از تک‌ترین خودروهای ایران را در پیش رو داشته باشیم.
تا از بحث چهره خودرو دور نشدیم نیم‌نگاهی به اطراف آن بیاندازیم. رینگ‌های 19 اینچی کارخانه‌ایی این بار جایش را به رینگ‌های 18 اینچی BBSداده و به همراه آن در قسمت عقب از لاستیک‌های سمی اسلیک (Semi Slick) با سایز 265/35/18 و برای جلو لاستیک‌های معمولی شهری با سایز 225/40/18 استفاده شده است.
برای خرید این نوع رینگ در این بازار باید حداقل مبلغ 10 میلیون تومانی و برای خرید لاستیک‌ها به صورت جفت مبلغ 4 میلیون تومانی را هزینه کرد. کاربرد این نوع لاستیک‌های سمی اسلیک برای این است که وقتی قدرت یک خودرو بالا می‌رود به همان نسبت هرزگردی چرخ‌ها هم بیشتر می‌شود و اولین اقدام برای کم‌کردن هرزگردی، استفاده از این نوع لاستیک‌ها است. این نوع تایر انواع مختلفی دارد که برای توضیح بیشتر آن نیاز به یک مقاله کامل است.
در قسمت دماغه می‌بینیم که یکی از چراغ‌ها جایش را به یک کاور پلاستیکی که شبیه به چراغ است داده و از میان آن لوله‌ایی بیرون زده که آن چیزی نیست جز هواکش 3 اینچی که از جنس استیل بوده و دلیل قرارگیری آن این بوده که توربوها هوا را با حجم بیشتر و همچنین خنک‌تر و سریع‌تر ببلعند و وارد مدار کنند.

کالبدشکافی تیونینگ این باواریایی
زمانی که توربو ها هوا را مکش می‌کنند، توسط پایپینک یا لوله‌کشی‌های مخصوص، هوا را وارد اینترکولر می‌کنند. در این جا ما به جای اینترکولر فابریک و کارخانه‌ایی، یک اینترکولر افترمارکت با گنجایش هوای 13.5 لیتر را داریم که همین امر باعث می‌شود هوای بیشتر و خنک‌تری در اختیار موتور قرار دهیم. در بعضی از مقاله‌های خارجی خوانده شده که اینترکولرهای بزرگ‌تر می‌توانند به تنهایی بیش از 30 اسب بخار به توان موتور افزایش و اضافه کنند. در بازار همچین اینترکولرهایی موجود است که بر اساس سایزهایشان قیمت‌های مختلفی دارند ولی چیزی مثل این نمونه استفاده شده، بهایی در حدود 3 تا 5 میلیونی دارد.
بعد از اینترکولر، هوا توسط شارژ پایپ به سمت دریچه گاز فرستاده می‌شود که در این جا لوله استیل 3 ایچی جایش را به لوله پلاستیکی فابریکش داده که بر روی آن قبل از دهانه دریچه گاز نازل واترمتانل هم دیده می‌شود.
واتر متانل برند AEM که یکی از برندهای قوی آمریکایی در زمینه تیونینگ و قطعات افترمارکت است را مشاهده می‌کنیم. کار این واترمتانول خنک کردن هوای ورودی موتور است که این کار را با پاشیدن محلول آب و متانول انجام می‌دهد. وقتی هوای ورودی خنک باشد، مخلوط سوخت و هوا راحت‌تر و بهتر با هم ترکیب می‌شود و یکی دیگر از دلایل استفاده آن علاوه بر خنک کردن هوا، جلوگیری از پدیده ناک یا کوبش است که احتمال خودسوزی را کاهش داده و موتور را سالم نگه می‌دارد. این کیت قیمتی حدود 8 تا 10 میلیون دارد که باید از سایت‌های خارجی خریداری شود.
خب وقتی مقدار هوای ورودی بیشتر می‌شود باید به همان مقدار سوخت و تایمینگ جرقه هم اصلاح شود یعنی به اصطلاح، مپ ECU هم عوض شود تا موتور به این حجم از هوای بیشتر سازگار شود و در نتیجه افزایش قدرت به خوبی صورت بگیرد. به همین دلیل از دستگاهی به نام JB4 استفاده شده که می‌توان بر روی آن چندین مپ مختلف را برنامه‌ریزی کرد. بطور مثال یکی از مپ‌ها بر این اساس برنامه‌ریزی شده که توربو تا 20 PSI قدرت تولید کند و در باک بنزین مسابقه‌ایی باشد و در موقع نیاز، کیت واترمتانول پمپ کند. یا مپ دیگر به این شکل باشد که در باک بنزین سوپر باشد و در موقع نیاز کیت واترمتانول عمل کند و شروع به پاشش کند. این دستگاه می‌تواند 7 نوع مپ را بر روی خود ذخیره کند و توسط راننده انتخاب می‌شود که بر روی کدام مپ قرار گیرد و انجام وظیفه کند. افرادی که این قطعه را نیاز دارند باید مبلغ 700 دلاری را برای خرید آن بپردازند.
یک تغییر دیگر در سیستم جرقه وجود دارد. خودروهای توربوشارژ نیاز به شمع سرد دارند که بر اساس نیاز و قدرت، سردی و گرمی شمع را تیونر آن موتور مشخص می‌کند. این موتور دارای شمع سردتر از نمونه فابریک است و دارای پلاتین سوزنی است. برند انتخابی شمع NGK بوده که برای خرید آن حدود 2 میلیون تومان هزینه شده است.
در آخر ما چشم‌مان به دان‌پایپ‌ها می‌افتد. بعد از احتراق، دود وارد قسمت هوزینگ دود توربو می‌شود و بعد از چرخاندن پره به سمت دان‌پایپ یا قسمتی از اگزوز می‌رود که در آنجا کاتالیزور قرار دارد. همانطورکه می‌دانید، کاتالیزور برای گرفتن آلایندگی‌ها است و مقدار زیادی هم از صدای خروجی را می‌گیرد ولی این امر به قیمت کاهش توان موتور بوده چرا که جلوی سرعت دود خروجی را می‌گیرد، به همین دلیل در این خودرو از دان‌پایپ‌های دست‌ساز از جنس استیل استفاده شده که این بار دیگر خبری از کاتالیزور نیست و دود می‌تواند بدون مانع از اگزوز خارج شود و کمک بزرگی به افزایش توان کند.
این مجموعه تغییراتی بود که بر روی این موتور 3 لیتری توربوشارژ انجام شده و حال چیزی حدود 550 اسب بخار قدرت را بر روی چرخ به دوش می‌کشد. اما به زودی مقدار بسیار زیادی از مجموعه قطعات افترمارکت بر روی این موتور نصب می‌شود که پیش‌بینی می‌شود قدرت آن تا 800 اسب بخار هم افزایش پیدا کند.
در آخر از تیم تیونینگ Race Street Team جهت تیون این خودرو و همچنین مالک خوش سلیقه‌اش جناب آقای ارسطو عامری بابت در اختیار قرار دادن خودروشان به تیم خودرو بانک تشکر می‌کنیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد