موضوعات داغ

پراید و پژو 405 همچنان شماره‌گذاری خواهند شد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
همان‌گونه که در پیش‌فروش‌های اخیر ایران خودرو شاهد بوده‌ایم، موعد تحویل خودروهای پیش خرید شده توسط مشتریان به سال آینده موکول شده است. این موضوع مورد اعتراض سازمان محیط زیست قرار گرفت، چرا که خودروهای پیش فروش شده استاندارد آلایندگی یورو 4 دارند. آن‌طور که دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی اقتصاد ایران (اکوایران) عنوان کرد، طبق ماده ۴ قانون هوای پاک شماره‌گذاری و فروش خودروها از ابتدای سال آینده، منوط به رعایت استاندارد آلایندگی یورو۵ است، با این حال ایران‌خودرویی‌ها اقدام به پیش‌فروش محصولات خود با استاندارد یورو۴ کرده‌اند. سازمان بازرسی کشور به سازمان محیط زیست قول مساعد برای پیگیری این شکایت داده است.
بنابر گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اعتراض محیط زیست تنها به شکایت رسمی خلاصه نمی‌شود. این سازمان طی مکاتباتی با ایران خودرو، ممنوعیت پیش فروش خودروهایی با استاندارد پایین‌تر از یورو 5 را به این شرکت یادآور شدند. آنها تاکید کردند که طبق قانون هوای پاک، شماره‌گذاری و فروش خودروها از ابتدای سال آینده، منوط به داشتن استاندارد آلایندگی یورو۵ است، اما محصولات پیش‌فروش شده توسط ایران‌خودرو، از این استاندارد تبعیت نمی‌کند.
از سوی دیگر، انجمن خودروسازان ایران به حمایت از ایران خودرو آمد. این انجمن اعلام کرد به دلیل تحریم و استاندارد نبودن بنزین، امکان تجهیز خودروها به استاندارد آلایندگی یورو۵ وجود ندارد. در همین حین، ایران خودرو در بخشنامه پیش فروش خود تاکید کرد که محصولات پیش‌فروش شده را در سال آینده با استانداردهای مصوب از جمله آلایندگی یورو۵ تحویل خواهد داد.

شماره گذاری محدود پراید و پژو 405
بنابر اعلام خودروسازان، دو مدل از پراید و همچنین پژو ۴۰۵ مدل GLX نهایتا تا پایان تیر ماه ۹۹ به تولید رسیده و پس از آن حذف خواهند شد. با توجه به اینکه طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، از ابتدای سال آینده هیچ خودرویی بدون اخذ استاندارد یورو۵ مجوز شماره‌گذاری نمی‌گیرد، این سوال مطرح است که سرنوشت پراید و پژو ۴۰۵ چه خواهد شد؟
در پاسخ به این سوال، اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست، از احتمال شماره‌گذاری خودروهای موردنظر به‌صورت محدود خبر داد. وی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست از ابتدای سال آینده به خودروهای زیر استاندارد آلایندگی یورو۵ مجوز شماره‌گذاری نخواهد داد، مگر آنگه به یورو۵ تجهیز شده یا خودروسازان برنامه حذف آنها را ارائه کنند. اگر خودروسازان واقعا قصد حذف پراید و پژو ۴۰۵ را داشته باشند، ممکن است برای تعداد محدودی از این خودروها مجوز شماره‌گذاری (با وجود عدم تجهیز به استاندارد یورو۵) صادر شود.

یورو 5 های تقلبی!
اشجعی در بخش دیگری از سخنانش، به غیرواقعی بودن ادعای استاندارد بودن خودروها، از سوی شرکت‌های سازنده اشاره کرد. براساس گفته‌های وی، ۲۰ درصد خودروهای داخلی با وجود اعلام خودروسازان مبنی بر یورو۴ بودن آنها، عملا این استاندارد را پاس نمی‌کنند. این مورد در خصوص خودروهای یورو 5 نمود بیشتری دارد. به گفته اشجعی، ۵۰ درصد خودروهایی که گفته شده به استاندارد یورو۵ مجهز هستند، حتی یورو۴ را نیز پاس نمی‌کنند.

پژو 405

پژو 405

به گفته او، پراید و پژو 405 در محدوده مشکی استاندارد (محدوده‌ای که امکان صدور مجوز شماره‌گذاری به خودروها را نمی‌دهد و خودروسازان باید اقدامات لازم برای ارتقای آنها را انجام دهند) قرار داشته‌اند و در این بین، یکی اصلاح شده و وضع دیگری در دست بررسی است.

بهانه جدید خودروسازان برای فرار از استانداردسازی
به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در شرایط فعلی به دلیل تحریم و نبود بنزین استاندارد، امکان مجهز کردن خودروهای داخلی به استاندارد آلایندگی یورو 5 وجود ندارد. در مقابل، اشجعی چنین دلایلی را بهانه می‌داند.
اشجعی گفت: بنزین یورو۴ و یورو۵ تفاوت زیادی با هم ندارند، بنابراین اگر در خودرو یورو۵، سوخت یورو۴ استفاده شود، آسیب عمده‌ای ایجاد نخواهد کرد. وی با بیان اینکه البته ممکن است در مواردی خاص، صدماتی به خودروها وارد شود، افزود: این صدمات به حدی نیست که بخواهیم به خاطر آن، استاندارد آلایندگی یورو۵ را عقب بیندازیم. به گفته اشجعی، در حال حاضر کشورهایی مانند مکزیک، برزیل و استرالیا از خودروی یورو۵ و بنزین یورو۴ استفاده می‌کنند و کلا در دنیا این طور نیست که بگویند ابتدا سوخت استاندارد توزیع شود و بعد خودرو متناسب با آن. وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود بنزین توزیعی فعلی از استاندارد یورو۴ هم برخوردار نیست، گفت: طبق پایش‌های صورت‌گرفته توسط وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و ما در سازمان محیط‌زیست، ۸۰ درصد بنزین توزیعی در کشور از استاندارد یورو۴ برخوردار است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/1
خودتون رو ناراحت نکنید این آشغال رو سرهم کنید و یه حالی به هوا بدین ، مهم جیب شماست که پر بشه مردم رو بی خیال