موضوعات داغ

ملاقات با تنها مزدا 3 نسل جدید در کشور؛ از سفارت اندونزی تا پلاک ملی

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
مزدا را می‌توان یکی از برندهای ژاپنی محبوب در بازار ایران دانست که به واسطه مونتاژ و تولید مدل 323 توسط بهمن موتور شهرتی فراگیر کسب کرد. پیش از آن نیز طی سال‌های گذشته مدل‌هایی از این برند توانسته بود به صورت جسته و گریخته به بازار ایران راه پیدا کند. اما اوج شکوفایی مزدا در ایران مدیون عرضه موفق مزدا 323 در اوایل دهه 80 شمسی است. پس از این تجربه موفق، گروه بهمن تصمیم گرفت تا نسل اول مزدا 3 را که برای نخستین‌بار در سال 2003 میلادی به بازار معرفی شد، جانشین این سدان محبوب در بازار ایران کند. این در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی فرصت این را داشتند که تنها پس از دو سال از معرفی این خودرو جدید، میزبان آن در کشور باشند. نسل اول مزدا 3 که با کد اتاق BK شناخته می‌شود، به دلیل داشتن طراحی جدید، امکانات رفاهی قابل قبول و پیشرانه توانمند، توانست به سرعت جایگاهی مناسب را در بازار ایران برای خود به‌دست آورد. همین موضوع باعث شد تا مدیران بهمن موتور در سال 1389 یعنی یکسال پس از معرفی نسل دوم مزدا 3، نسبت به عرضه و مونتاژ آن در کشور اقدام کنند. این نسل که با کد اتاق BL شناخته می‌شود، در بازار ایران به نام مزدا 3 نیو نیز شناخته می‌شود. این محصول توانست طی سال‌های عرضه در بازار کشور، یک فیس‌لیفت جزئی را نیز تجربه کند. اما متاسفانه به دلیل بروز مشکلات و آغاز دور دوم تحریم‌های بین‌المللی، شاهد قطع همکاری چندین چند ساله مزدا با شریک تجاری ایرانی خود بودیم که همین امر باعث شد نتوانیم هرگز شاهد عرضه نسل سوم این سدان خوش فروش در کشور باشیم. اما با این وجود مناطق آزاد کشور فرصت این را داشتند که طی چند سال گذشته، میزبان این محصول ژاپنی باشند.
اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که در حال حاضر یک دستگاه مزدا 3 نسل سوم در شهر تهران وجود دارد که موفق به اخذ مجوزهای دریافت پلاک ملی شده و به‌صورت دائمی می‌تواند در خیابان‌های کشور تردد کند. اما برخلاف انتظار، این خودرو توسط هیچ شرکت تولیدکننده و یا واردکننده خودرو به بازار ایران راه پیدا نکرده است، بلکه توسط سفارتخانه اندوزی جهت استفاده سفیر و افراد دیپلمات به کشور وارد شده و پس از مدتی برای فروش به مزایده گذاشته شده است.

مزدا 3

مزدا 3

خودروی مورد نظر که تیپ پایه نسل سوم مزدا 3 به‌شمار می‌رود، از کم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی بهره می‌برد و با ظاهری ساده، در خیابان دل عاشقان این برند ژاپنی را به لرزه در می‌آورد. زیرا با وجود نداشتن امکانات رفاهی چندان، به دلیل ظاهر اسپرت و تهاجمی که دارد، توجه هر رهگذری را در خیابان به خود جلب می‌کند. اما نکته قابل توجهی که در رابطه با این خودرو وجود، برچسب قیمت 600 میلیون تومانی آن است که با توجه به Basic بودنش، کمی دور از انتظار است. اما باید این نکته را هم درنظر داشت که درحال حاضر مزدا 3 مونتاژی در بازار آزاد با قیمتی حدود 400 تا 420 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که همین امر مالک تنها مزدا 3 نسل سوم در کشور را بر آن داشته تا به‌واسطه یکه‌تازی‌اش در ایران، قیمتی فراتر از انتظار را برای آن درنظر بگیرد.

نگاهی به طراحی نسل سوم مزدا 3

نسل سوم مزدا 3 (کد اتاق BM و BN) از سال 2013 به بازار جهانی معرفی شد که به واسطه بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید مزدا با نام SkyActive، دستخوش تغییراتی اساس شد. این نسل که تا سال 2018 روی خط تولید مزدا قرار داشت، یکبار در سال 2017 مورد بازبینی و فیس‌لیفت جزئی قرار گرفت و در نهایت سال 2018 نسل چهارم آن با ظاهری دگرگون شده برای سال 2019 به بازار معرفی شد.

مزدا 3

مزدا 3

زبان طراحی مزدا با نام KODO باعث شد تا نسل سوم مزدا 3 به جرات یکی از زیباترین‌ها در میان هم‌رده‌های خود در کلاس سدان سایز متوسط شهری باشد. ظاهر این خودرو با استفاده از خطوط تند و تیز، چهره‌ای اسپرت و تهاجمی را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. نکته قابل توجه درخصوص این نسل، کاهش 15 میلی‌متری طول خودرو نسبت به نسل قبلی (نمونه موجود در بازار ایران) و افزایش 60 میلی‌متری فاصله بین دو محور است که نه تنها موجب افزایش فضای درون کابین شده است، بلکه تاثیر نسبی در هندلینگ و فرمان‌پذیری آن نیز داشته است.
همان‌طور که گفته شد، این خودرو از نوع تیپ پایه بوده و فاقد هرگونه امکانات رفاهی است. حتی این موضوع را می‌توان در ظاهرش نیز یافت. زیرا به‌جای وجود رینگ‌های آلومینیومی اسپرت، شاهد به‌کارگیری از رینگ فولادی و قالپاق پلاستیکی هستیم که این موضوع در همان نگاه اول کمی ناخوشایند به‌نظر می‌رسد.

مزدا 3

مزدا 3

اما مهم‌ترین نکته در طراحی ظاهری، حفظ اصالتی است که با کمی ریزبینی می‌توان متوجه خطوطی روی بدنه آن شد که بی‌شک شما را به یاد نسل قبلی آن می‌اندازد. این امر نشان می‌دهد که طراحان مزدا به‌خوبی توانسته‌اند در عین حال که زبان طراحی جدید خود را معرفی کنند، نیم‌‌نگاهی هم به تاریخچه و اصالت این برند کهنه‌کار ژاپنی داشته‌اند.

اسپرت‌گرایی در کابین بدون آپشن

با ورود به کابین این خودرو در همان ابتدا با دیدن تودوزی پارچه‌ای و کنسول میانی خالی از کلیدها و ادوات کنترلی، درخواهید یافت که با خودرویی ساده و بدون آپشن سروکار خواهید داشت. ضمن آن که نسل سوم مزدا 3 به دلیل دارا بودن سیستم اطلاعات و سرگرمی که به‌واسطه نمایشگر لمسی تعبیه شده در بالاترین قسمت داشبورد به نمایش در می‌آید، شناخته می‌شود که متاسفانه خودروی موردنظر نیز فاقد این امکانات است. تودوزی پارچه‌ای کرم‌ رنگ که از کیفیت چندان بالایی هم برخوردار نیست، برخلاف ظاهر اسپرت و مهیج داشبورد، چهره‌ای قدیمی به کابین بخشیده است. این درحالی است که همه چیز در کابین با حس اسپرت‌گرایی طراحی شده‌اند. از همین‌رو می‌توان تریم طرح فیبرکربنی را حتی در این خودرو که از نوع تیپ پایه هست، در قسمت‌هایی از کنسول میانی، رودری‌ها و داشبورد مشاهده کرد.

امکانات رفاهی نسل سوم مزدا 3

همان‌طور که گفته شد، خودروی موردنظر فاقد هرگونه آپشن رفاهی است و تنها از امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع دستی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه بالابر هر چهار پنجره، رادیو پخش با قابلیت پخش CD، کامپیوتر سفری و کروز کنترل بهره می‌گیرد. این در حالی است که نمونه‌های فول آپشن این خودرو از امکاناتی نظیر سانروف، نمایشگر لمسی، سیستم هدآپ دیسپلی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سیستم هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک، چراغ‌های LED، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSS با قابلیت اتصال تلفن همراه ازطریق بلوتوث، شیفتر تعویض دنده از پشت فرمان، آینه‌های الکتروکرومیک، رادار خطی، رادرا تابلو خوان، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای بهره می‌گیرد.

مزدا 3

مزدا 3

لازم به ذکر است که تمامی نسخه‌های مزدا ۳ حالا دیگر مجهز به سیستم ترمز خودکار در سرعت‌های پایین هستند. مزدا این سیستم را پشتیبانی هوشمند ترمز شهری می‌نامد که به اختصار (SCBS) خوانده می‌شود.

مشخصات فنی پیشرانه

نسل سوم مزدا 3 با طیف متنوعی از انواع پیشرانه بنزینی و دیزلی به بازار جهانی عرضه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به چهار نمونه بنزینی 1.5، 1.6، 2 و 2.5 لیتری و دو نمونه دیزل 1.5 لیتری و توربودیزل 2.2 لیتری اشاره کرد که با جعبه‌دنده‌های اتوماتیک 4 و 6 سرعته و 6 سرعته دستی هماهنگ می‌شوند. خودروی موردنظر نیز دارای موتور پایه از نوع چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی 2.5 لیتری است که با بهره‌گیری از تکنولوژی SkyActive مصرفی بهینه و اقتصادی دارد. این پیشرانه قادر است نیرویی معادل 185 اسب‌بخار و 251 نیوتون متر گشتاور را تولید کند که به وسیله جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد

مزدا 3

مزدا 3

نسل سوم مزدا 3 متاسفانه هیچ‌گاه به کشور وارد نشد، اما مشخص است که به دلیل محبوبیت بالای این خودرو در بازار، مطمئناً هر محصولی از این شرکت می‌تواند به راحتی موفقیت چشمگیری را همچون دو نسل اول بدست آورد.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/26
مردم این کشور خیلی بی مطالعه انتخاب میکنند!
مزدا کمپانی هست که در شرف محو شدنه!

درخارج از ایران اصلا فعالیت درخوری نداره بسیار کوچک و محدود

و از همه بدتر برای همان اندک تولیداتش در سال گذشته فقط برای یک محصول سه بار مجبور شده بود فراخوان بده!

هر گردی گردو نیست هر ژاپنی ماشین ژاپنی نیست!
1398/10/29
جناب اقا یا خانم واقعا که
به چند نکته توجه کن بعد حرف بزن
۱-مزدا در بررسی ها همیشه خودروی برتر بوده که میتونید در یوتیوب مشاهده کنید
۲-در حال محو شدنه؟؟؟؟؟سالانه فروش بیش از یک و نیم میلیونی داره که نسبت به بعضی ها کمتره و از بعضی ها هم بیشتره
۳-در خارج فعایت درخوری نداره؟؟؟؟؟از استرالیا که bt50 رو میپرستن تا امریکای شمالی و چین جز خودروهای خیلی خوب محسوب میشه.
۴-فراخوان چیز بدیه؟؟؟؟؟همه خودرو سازهای دنیا سالانه چند بار فراخوان میدن که میتونی امارشون رو در بیاری. فراخوان نشونه تعهد هست نه ضعف
۵-در بین بهترین خودروهای زیر ۳۰هزار دلار سال۲۰۲۰ مزدا۳ نماینده داره(cx5و cx30و میاتا)درحالی که تویوتا هم با اون حجم تولیدات ۳ نماینده داره.هوندا هم فقط سیویک رو داره بقیه هم فقط یک نماینده.
۶-مزدا با همکاری تویوتا داره توی امریکا کارخونه تاسیس میکنه. و تویوتا گفته احتمالا لکسس در بعضی سگمنت ها از پلتفرم مزدا استفاده خواهد کرد(مقاله در سایت پدال موجود هست)
اول اطلاعات کسب کنید بعد اظهار فضل کنید.اگر اهل ماشین باشید این اطلاعات رو میبایست بدونید.
کلی مورد دیگه هم هست که دیگه حال ندارم بنویسم.
1398/10/29
داداش چی میگی مردم بی مطالعه انتخاب میکنن یه سر بور تو خیابون ببین ملت چجوری برای خرید پراید صف میکشن اینکه دیگه جای خود دارد. کشورمون جهان سومیه قوانین اروپارو با اینجا مقایسه نکن اونا ی دنیای دیگه زندگی میکنن ما یه دنیای دیگه
1398/10/26
دوست عزیز منطقه اروند زیاد ازش هست
من سفیدشو دارم سفارش خلیج فارس موتور اسکای اکتیو
دوستم قرمزشو داره سفارش مکزیک
لطفا اول تحقیق کن بعد بنویس
1398/10/26
فقط موتورش

یعنی فلفل نبین چه ریزه
1398/10/26
اولا که مزدا قدیمی از این قشنگتره
ثانیا سان روف ندارده
ثالثا چیزی که نیس ک ادم بخره به چه دردی میخوره
راعا مزدا در تولید نسل های مزدا 3 هرچی میره جلو تر زشت تر میشه
1398/10/26
این خو فول نیست.بیسیکه.فایده نداره
1398/10/26
دقیقا مشابه نمونه های وارد شده به کیش هست. بیسیک بیسیک، دیگه ساده تر این نمیشه ... فقط بخاطر تک بودن احتمالا قیمت غیر منطقی هم داره ولی واقعا ارزش خرید نداره و کسی که بخره کلی باید هزینه کنه تا مقداری امکانات خودرو های امروزی داشته باشه، نسل های جدید مزدا بخاطر داشتن ال سی دی بالای داشبورد امکان نصب نمونه های افتر مارکت نداره و باید دنبال ال سی دی های فابریک در کشور های همسایه گشت که از روی خودرو های تصادفی برداشته شده. بدم نمیومد این ماشینو بخرم اگر بیسیک نبود ولی با این سطح اپشن توی سال 2020 یه مقدار زیادی بی امکاناته ...
1398/10/27
سلام. بی زحمت یکی از دوستان کامل توضیح بده این مزایده های سفارت از کجا اعلام میشوند وچگونه میتونیم در جریان این مزایده ها قرار بگیریم.
من خیلی خیلی این ماشین رو دوست دارم. قیمتش با پلاک ملی چند میشه؟؟؟؟
1398/10/29
اهواز ازینا پره که...