موضوعات داغ

کرونا به جان بازار خودرو ایران افتاد؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بنابه گفته فعالان بازار خودرو در هفته گذشته و پس از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور، خرید و فروش خودرو افت کرده و حتی مراجعه مردم به مراکز تعویض پلاک نیز کاهش یافته است. پس از آنکه وزارت بهداشت از چهارشنبه گذشته ورود کرونا را به کشور تایید کرد، بسیاری از مردم با توجه به توصیه های وزارت بهداشت، پیشگیری و رعایت بهداشت فردی را در دستور کار خود قرار داده اند تا از ابتلا به این ویروس در امان باشند. از آنجا که به شهروندان توصیه شده تا حد امکان در منازل خود بمانند، به همین علت مراجعه به بازار خودرو نیز کاهش داشته و تقاضا روند نزولی به خود گرفته است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، بسیاری از مردم خرید و فروش خودرو را به دلیل آنکه نیاز به حضور فیزیکی در بنگاه ها و دفترخانه ها دارد، متوقف کرده و برخی حتی برای انجام امور تعویض پلاک و شماره گذاری نیز دست نگه داشته اند. البته در این میان نباید رشد شدید قیمت ها در این روزها را در کاهش مراجعات مردم برای خرید و فروش خودرو بی اثر دانست. در مجموع قیمت ها این روزها روند نزولی به خود گرفته، اما هنوز به دوران قبل از طوفان گرانی بازنگشته است. از حدود یک ماه پیش، موج جدید رشد قیمت در بازار خودرو آغاز و اگرچه در مقاطعی متوقف یا کند شد، با این حال در مجموع رکوردهایی جدید در بازار به ثبت رسید. گفته می شود روند عرضه محصول از سوی خودروسازان نیز همچنان نسبتا ضعیف است و واکنش ضد کرونایی مشتریان نیز به نوعی تبدیل به توفیق اجباری برای شرکت های خودروساز شده است.
در شرایط فعلی نیز هنوز خبری از تعطیلی موقت خطوط خودروسازان و قطعه سازان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا منتشر نشده و البته با توجه به حجم انبوه تعهدات معوق خودروسازان تعطیلی موقت این خطوط بعید به نظر می رسد و وزارت صمت نیز اصرار به افزایش تولید دارد. فعال بودن خطوط تولید خودر وقطعات در کشور در حالی است که پس از شیوع کرونا در چین، بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان خطوط تولید خود را به صورت موقت تعطیل کردند. ویروس کرونا ضرر بزرگی به معاملات بازار خودرو چین وارد کرد و فروش را با رکود کم سابقه مواجه کرد، زیرا بسیاری از شهروندان چینی به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا ترجیح می دهند در منازل خود بمانند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/9
داداشی تو ایران همه چیز بر عکسه اینا میگن چون تولید به خاطر کرونا کم میشه ماشین میره بالاتر وراست میگن