موضوعات داغ

لاستیک ها بیشتر از خودروها آلودگی تولید می کنند

عکس مطلب اول
هنگامی که از آلودگی ناشی از وسایل نقلیه صحبت می شود، بیشترین تمرکز متوجه آلایندگی پیشرانه های احتراق داخلی آنان بوده و در همین راستا بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی به طراحی و ساخت پیشرانه های کم مصرف و برای حل کامل این مشکل، به طراحی و ساخت سیستم های محرک برقی و پلاگین هیبریدی روی آورده اند و پیرو این جریان، برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که از سال های آینده، تولید و عرضه خودروهای بنزینی و دیزلی را در کشورهایشان ممنوع خواهند کرد. اما پیشرانه های درون سوز اتومبیل تنها بخشی از آلایندگی های زیست محیطی را تولید می کنند و در رابطه با آلودگی های ناشی از لاستیک اتومبیل چه چیزی می توان گفت؟
آلودکی ناشی از لاستیک های اتومبیل، حقیقت چیزی نیست که تا به حال در رابطه با آن صحبتی شده باشد، اما طبق آخرین تحقیقات منتشر شده از سوی Emissions Analytics، می توان به این نتیجه رسید که آلودگی ناشی از فرسودگی تایرها بر روی سطوح جاده می تواند به اندازه 1000 برابر، بیشتر از انتشار گازهای CO2 از اگزوز خودروها آلایندگی داشته باشد.
ماده ذرات مضر لاستیک، یک نگرانی زیست محیطی در حال رشد است و با افزایش وسایل نقلیه بزرگ تر و سنگین تر همچون خودروهای شاسی بلند که طرفداران بسیار زیادی در سطح جهانی پیدا کرده اند، می تواند این مشکل بزرگ را بیشتر و بیشتر کند، این درحالیست که علاوه بر شاسی بلندهای بنزینی و دیزلی، این مشکل مربوط به ماشین های شاسی بلند الکتریکی هم می شود که به خاطر مجموعه باتری های خود، حتی وزن بیشتری نسبت به ماشین های بنزینی و دیزلی دارند.
به طور غیرمعمول و برخلاف مقررات بسیار سنگینی که برای انتشار گازهای آلاینده وضع شده است، کمتر توجه و کنترلی بر روی میزان آلایندگی لاستیک اتومبیل وجود دارد و یا حتی توجه بسیار کمی برای موارد مشابه همچون لنت های ترمز وجود خواهد داشت. براساس تحقیقات انجام شده، میزان انتشار گازهای آلاینده اگزوز برای هر کیلومتر حدود 4.5 میلی گرم پیش بینی شده است، اما سایش تایر تاحدود 1000 برابر آلودگی زیست محیطی بیشتری تولید می کنند، بویژه لاستیک های استفاده شده بر روی جاده های سخت و نامرغوب، لاستیک های زیر بار و همچنین لاستیک هایی که با هزینه کمتر و استانداردهای پایین تری خریداری می شوند.
محقق ارشد Emissions Analytics در این باره می گوید: وقت آن است که فقط به گازهای خارج شده از اگزوز توجه نکنیم و بلکه آلودگی ذرات ناشی از فرسایش لاستیک و همچنین سایش لنت های ترمز را هم باید مد نظر قرار داد. آزمایشات اولیه ما نشان می دهد که میزان تولید آلایندگی لاستیک حدود هزار برابر بیشتر از آلودگی خارج شده از اگزوز ماشین هاست. آنچه وحشتناک تر است، این موضوع خواهد بود که برای سال ها کنترل شدیدی بر روی میزان خروجی گازهای آلاینده اگزوز صورت گرفته است، اما هیچگونه توجه ای به آلودگی لاستیک ها بر روی سطوح جاده نشده است و با محبوبیت روزافزون خودروهای شاسی بلند و همچنین اتومبیل های برقی سنگین وزن، امروز تولید آلایندگی های غیراگزوز یک مشکل بسیار جدی برای ما خواهند بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد