موضوعات داغ

آیا شرکت ایلان ماسک مرتکب یک اشتباه بزرگ در طراحی تسلا مدل Y شده است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
همراه با عرضه تسلا مدل Y، نقدهای آن هم منتشر شده که بیشتر آن‌ها مثبت هستند. البته هیچ خودرویی عالی نیست و همیشه شاهد سازشی بین طراحی و عملکرد هستیم. حال باید دید آیا یکی از این سازش‌ها قرار است برای مشتریان مدل Y ایجاد هزینه کند یا خیر؟
منظور ما طراحی صندوق عقب تسلا مدل Y است. برخلاف بسیاری از هاچ‌ بک‌ها، کفی صندوق عقب تا بالای سپر نیست و ۵ سانتیمتر آن جزو سپر عقب است. چون ارتفاع کف صندوق از زمین کمتر است، پر و خالی کردن بار راحت‌تر شده است.
البته موضوعی که نظر ما را جلب کرده برخورد دیگر خودروها با عقب مدل Y است. البته منظور ما ایمنی سرنشینان نیست، چون تسلا سابقه زیادی در تولید خودروهای ایمن دارد.
اما حالا تصادفی ساده با این تسلا ممکن است هزینه‌های زیادی دربر داشته باشد، چون باعث آسیب رسیدن به درب صندوق عقب گرانقیمت این خودرو می‌شود. همچنین ممکن است هزینه بیمه صاحبان تسلا مدل Y بالا برود، چون تعرفه بیمه با افزایش ریسک خسارت بیشتر می‌شود.

مدل Y

مدل Y

در این تصویر شاهد تفاوت بین مدل Y و مدل X هستیم. کاملا مشخص است محل باز شدن درب صندوق X بالاتر از مدل Y است، پس احتمال آسیب رسیدن به صندوق عقب مدل X در تصادفات کمتر است. البته ارتفاع تسلا مدل X بیشتر است اما تفاوت آن‌ها در طراحی صندوق عقب مدل Y است که سپر خودرو را هم دربر گرفته است.
البته صندوق عقب جگوار آی پیس هم مثل مدل Y تا بالای سپر نیست و مقداری از سپر را دربر می‌گیرد.
تسلا مدل X برای مقایسه با مدل Y گزینه مناسبی نیست چون سپر عقب آن بیرون نزده و قسمت عقب آن تقریبا صاف است. پس نمی‌توان دقیقا گفت سپر کجا تمام شده و صندوق از کجا شروع می‌شود. به نظر می‌آید پوشش پلاستیکی سپر ۵ سانتیمتر بالاتر از کف صندوق است پس از این نظر شبیه مدل Y است.
شاید هم این یک ایراد اشتباه باشد، اما طراحی مدل Y این سوال را به وجود می‌آورد که آیا تصادف این خودرو ممکن است هزینه زیادی روی دست صاحب آن بگذارد؟ همچنین در صورت وقوع چنین تصادفی و به دلیل آسیب دیدن صندوق عقب ممکن است تعمیر آن بیشتر طول بکشد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/13
تسلا شرکت خیلی خوبیه ولی بنظر من جگوار i-pace و پورشه تایکان ماشین های بهتری نسبت به تسلاها هستند
1399/1/17
تویوتا راو فور هم همینه اولین برخورد درب صندوق له میشه