موضوعات داغ

قیمت خودرو در بازار آزاد بعد از اتمام کرونا کاهش می‌یابد یا افزایش؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

این روزها که حدود 1 ماهی است از شروع قرنطینه برای جلوگیری از شیوع کرونا می‌گذرد، حال و روز بازار خودرو نیز اصلاً خوش نیست و تقریباً خرید و فروش نیز متوقف شده است. همین وضعیت باعث شده تا بازار آزاد خودرو نیز به شدت راکد شود و شرایط برای این بازار نامشخص باشد. بعد از اتمام تعطیلات نوروز، فعلاً خودروسازان داخلی با ساعات کمتر شروع به کار کرده‌اند و بعضی دیگر نیز حتی یک هفته دیگر به تعطیلات خود اضافه کرده‌اند. اما سوال اصلی اینجا است که آیا بعد از اتمام این بیماری مسری، وضعیت بازار خودرو چگونه خواهد بود و آیا قیمت خودرو افزایش خواهد داشت یا کاهش؟

با وجود اینکه پیش‌بینی بازار خودرو تقریباً از دست هر کارشناس و حتی رمال‌ها نیز خارج است، اما در این مقاله سعی می‌کنیم با کنار هم قرار دادن چند واقعیت تولید و بازار، به پیش‌بینی بازار خودرو پس از اتمام کرونا بپردازیم.

همانطورکه می‌دانید در سال 98 قیمت خودرو مجدداً افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و با چراغ سبز وزارت صمت، دو خودروساز بزرگ جاده مخصوص، اقدام به پیش‌فروش‌های مختلف و متعدد، با تحویل 30 روزه و بلندمدت کردند تا بتوانند وضعیت بازار خودرو را کمی آرام‌تر کرده و باعث کاهش و یا حتی توقف افزایش قیمت خودرو شوند. اما حتی با اعمال محدودیت‌های مختلف برای ثبت نام خودرو جهت جلوگیری از ورود دلال‌ها، باز هم شاهد افزایش چندباره قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم، تا جاییکه حتی در اواخر سال دوباره پلیس فتا به میدان آمد و قیمت خودرو را از بعضی از سایت‌های بزرگ خودرویی ( از جمله خودروبانک ) حذف کرد. اگرچه خودروسازان اقدام به فروش‌های تحویل 30 روزه و یا بلندمدت می‌کردند، اما باز هم تولید به صورتی پیش رفت که مکرر گزارش‌هایی مبنی بر تحویل‌هایی با تاخیر طولانی اعلام می‌شد و نشان می‌داد که سرعت پیش‌فروش‌ها، هنوز هم سریع‌تر از تحویل بودند و این تشنگی بازار را سیراب نمی‌کرد.

در طرف دیگر، خودروهای وارداتی قرار دارند که چند وقتی است مورد قهر دولت و وزارت صمت هستند. ممنوعیت واردات خودرو، آن هم یک شبه، باعث شد تا شاهد افزایش به یکباره و نجومی قیمت این خودروها در بازار باشیم و افسار گسیختگی بی‌سابقه‌ای در این زمینه بوجود آمد، بطوریکه هیچ نیرویی نتوانست این افسار را مهار کند.

تمامی این موارد در کنار افزایش پله‌ای قیمت دلار در بازار آزاد موجب افزایش بیش از پیش قیمت خودروهای وارداتی (که قبلا وارد شده بودند) و همچنین به تبع آن، موجب افزایش قمیت خودروهای داخلی در بازار آزاد شد.

حال به کرونا بر می‌گردیم، جایی که در زمان تولید مکرر و پیش‌فروش‌های پی‌در‌پی، باز هم خودروسازان توان سیراب نمودن بازار خودرو را نداشتند، و حال با کرونا، نه‌تنها آن تشنگی برطرف نشده، بلکه چند هفته‌ای است که بازار خرید و فروش خودرو متوقف شده و بدتر از آن، خودروسازان نیز فعلاً اجازه شروع مجدد تولید را به روال قبل، به دلیل کنترل شیوع کرونا ندارند.

حال با کنار هم قراردادن این چند واقعیت بازار، باید بگوییم که احتمالاً بعد از اتمام کرونا، موجی از درخواست خرید خودرو به سمت بازار آزاد سرازیر می‌شود و شاید دیگر نتوان این عطش را به این راحتی‌ها سیراب کرد. خودروسازان نیز اگرچه احتمالاً دوباره فروش‌های تحویل یکماهه را آغاز می‌کنند، اما باز هم به نظر می‌رسد توان کنترل قیمت را به دلیل انباشت نیاز بازار خودرو، نداشته باشند و با توجه به بسته بودن واردات خودرو نیز، احتمالاً پیش‌بینی افزایش مجدد قیمت‌ها بعد از اتمام کرونا، آنچنان دور از ذهن نباشد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/18
توی شرایط فعلی همه خودروسازی‌های جهان دچار مشکلات اقتصادی شدند و حتی مجبور به تعطیل کردن خط تولید شدند. اما این ویروس که تا ابد باقی نمیمونه و قطعا از بین خواهد رفت و شرایط دوباره به حالت قبل باز خواهد گشت و وقتی اینطور بشه قطعا خودورسازی هایی که دچار ضعف اقتصادی شدند به خاطر این ویروس توی یه دوره کم به شرایط ایده آل باز خواهند گشت. اما خودروسازهای داخلی که قبل از وجود این ویروس هم به خاطر سالها فساد مالی و مافیا و گندکاری اقتصادی و سیاسی و غیره با میلیاردها بدهی فعالیت میکردند حالا با این نوسانات جدید بازار ارز که دیگه قابل بازگشت هم نیست توی این بازار پر تلاطم مجبور به گرون کردن بیشتر خودروهاشون هستند و خوب قطعا با این کار مشتریان بیشتری رو از دست خواهند داد. قطعا سال 99 سال خوبی برای صنعت خودرو نخواهد بود چون بالاخره این همه فساد و مافیا بازی و کثافت کاری باید یه جایی تقاص پس بده !
این رونمایی هایی هم که از مدل های جدید رانا و دنا و سورن و شاهین میکنند و شو نمایش میزارن،‌ فقط واسه اینه که مردم رو ترغیب به واریز وجه کنند در حالی که از خود اون خودرو ممکنه اصلا خبری نباشه و ممکنه اصلا هیچوقت اون خودرو رو تحویل ندن !
قطعا شاهد این خواهیم بود که با یک ترفند بعد از ویروس کرونا مردم رو میکشونند برای ثبت نام و واریز وجه ولی موعد تحویل خودروها حتی تا سال 1402 هم بود!!! از کجا معلوم اصلا تا اون موقع خودروسازی وجود داشته باشه! اینا میخوان با این مدل های جدیدی که رونمایی کردند مردم رو گول بزنند و تا سال 1400 هم که دولت عوض شد دیگه بعد از اون دولت جدید هیچ تعهدی نسبت به تحویل خودرو نخواهد داشت.
البته از مردمی که در زمان کرونا ازشون درخواست شد که به جای مسافرت و بیرون رفتن توی منزل بمونند چون ممکن بود کس دیگه رو به کشتن بدن و بدون اینکه حتی زره ای براشون مهم باشه مثل گاو به همه جا رفتند، نمیشه انتظار داشت در رابطه با خودرو هم تصمیم درستی بگیرند!
از ماست که بر ماست
1399/1/25
اکثر مردم لیاقت خوب زندگی کردن رو ندارن با پول پراید میشه بهترین ماشین اروپایی رو سوار شد و از سواری بهترین لذت رو برد اما یه عده بدبخت بیچاره هجوم میبرن برای خرید پراید که ارزش واقعی اون ۵ میلیونه نه ۶۰ میلیون. خب معلومه که دولت هیچ وقت واردات رو آزاد نمیکنه چون خودرو بی کیفت ۵ میلیونی خودشو قالب میکنه ۶۰ ‌میلیون پس بهترین راه نخریدن خودرو هست انقدر نخرید که انبار هاشون پر بشه و پولی برای پرداخت حقوق کارگر نداشته باشن ورشکست بشن