موضوعات داغ

موتورسیکلت 18 برابر بیشتر از خودرو آلودگی تولید می کند

عکس مطلب اول
بر اساس آمار بیش از 7 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می کنند که به گفته کارشناسان میزان تولید آلودگی هر موتورسیکلت کاربراتوری به دلیل احتراق ناقص 18 برابر بیشتر از یک خودروی سبک است که همین یک مورد اهمیت برقی کردن موتورسیکلت ها را نشان می دهد. بر اساس قانون، اسقاط 7 موتورسیکلت معادل اسقاط یک خودرو ارزش دارد. از یک سو دولت قیمت گواهی اسقاط یک خودرو را 2 میلیون و 500 هزار تومان تعیین کرده که با توجه به اسقاط 7 موتورسیکلت معادل یک خودرو، قیمت اسقاط هر موتورسیکلت 350 هزار تومان است، اما در واقعیت فروشندگان خودرو اسقاطی حاضر به اسقاط خودرو خود به کمتر از 6 میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده به کمتر از 2 میلیون تومان به مراکز اسقاط نیستند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، از آنجایی که این مراکز برای اسقاط هر موتورسیکلت باید 2 میلیون تومان هزینه کنند و گواهی اسقاط آن را حدود 400 هزار تومان بفروشند، این موضوع باعث شده تا اسقاط موتورسیکلت های فرسوده صرفه اقتصادی نداشته باشد. نبود صرفه اقتصادی در این صنعت باعث تعطیلی مراکز اسقاط و بی کاری کارگران شده است.
بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو است‌ به طوری که طبق مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند، اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است. همچنین واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو گواهی های اسقاط تولیدی در مراکز اسقاط خودرو نیز بی مشتری ماند.
در حال حاضر حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده و هفت تا هشت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می کنند و طبق ماده ۱۱ آئین نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیأت دولت رسیده شماره گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند. اما اسفند ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری موافقت کرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز مشخص نیست.
آلودگی 18 برابری موتورسیکلت نسبت به یک خودروی سبک
بر اساس گفته های مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، طبق آمارهای منتشر شده تعداد 12 میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده که حدود 300 هزار موتورسیکلت با پیمایش بیش از 200 کیلومتر در روز جزو موتورهای پرتردد محسوب می شود. با برقی شدن این 300 هزار موتورسیکلت پر تردد، می توان معادل انتشار آلاینده های 5.5 میلیون خودروی سبک از آلودگی کلانشهرها کم کرد. در مجموع ۶ میلیون موتور سیکلت در کلانشهرها تردد می کنند، اما از این میان ۳۰۰ هزار موتورسیکلت با مشخصات یاد شده جزو موتورهای پرتردد هستند که صنعت برق در فاز نخست آمادگی دارد زیر ساخت تامین برق ایستگاه های شارژ برقی را فراهم کند.
سخنگوی صنعت برق در ادامه افزود: یک موتورسیکلت کاربراتوری به دلیل احتراق ناقص سوخت، 18 برابر بیشتر از یک خودروی سبک تولید آلایندگی می کند.
چرا موتورسیکلت های برقی جایگزین کاربراتوری نمی شوند؟
ابوالفضل حجازی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص جایگزین نشدن موتورسیکلت های برقی با کاربراتوری اظهار داشت: قیمت بالای موتورسیکلت های برقی و نبود باتری باعث استقبال کم از این موتورسیکلت ها شده است، زیرا باتری این موتورها در داخل تولید نمی شود و واردات آن نیز ممنوع است.
وی در رابطه با اینکه چرا با وجود آلودگی شدید هوا و تردد موتورسیکلت های فرسوده که بیشتر به این مشکل دامن می زند، چندان موتورهای برقی در سطح شهر دیده نمی شود، گفت: معضل بزرگ در تولید و مصرف بسیار پایین موتورسیکلت های برقی، باتری آن‌ها است. ضمن اینکه به دلیل قیمت بالا، این موتورها نسبت به موتورسیکلت های بنزینی چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند. به طور مثال صاحبان موتورسیکلت های بنزینی با یک لیتر بنزین و 3000 تومان می توانند مسافت زیادی را طی کنند، این در حالی است که چنانچه باتری موتورهای برقی خراب شود، باید هزینه های خیلی بیشتر از این صرف شود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تاکید کرد: به دلیل قیمت های بالای موتورسیکلت های برقی بیشتر خریداران آن ها، قشر ثروتمندتر جامعه و والدینی هستند که به خاطر سرعت مطمئن تر و تحت کنترل موتورهای برقی، آن ها را برای نوجوانان و جوانان خود خریداری می کنند که این قشر تنها سه تا پنج درصد خریداران موتورسیکلت‌ را شامل می شود. در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی، موتورسیکلت برقی در انبارهای خود دارند که به دلایل یاد شده روی دست آن ها مانده و خریدار چندانی ندارد.
حجازی در ادامه بیان داشت: ضمن اینکه بعد از گذشت یک سال که عمر باتری این موتورها تمام می شود، در پارکینگ منازل متوقف می شوند، چرا که باتری آن ها موجود نیست و همانطور که گفته شد، مشکل بزرگ این موتورها نبود باتری آن ها است.
وی در ادامه افزود: تولید داخلی برای باتری موتورسیکلت های برقی امکان پذیر نیست که البته زدوبندهایی هم در این زمینه وجود داشته که ورود باتری موتورسیکلت های برقی ممنوع شود تا برخی به منافع خود برسند.
زیرساخت های تبدیل خودروهای موجود به برقی فراهم شد
البته در سال گذشته عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اقتصادی بودن برقی سازی خودروها اظهار داشت: این شرکت کلیه طراحی های لازم به منظور ایجاد زیر ساخت برای تبدیل خودروهای موجود در کشور به خودروهای برقی را انجام داده است.
وی در ادامه تصریح کرد: پیشنهادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی که می تواند جانشین خوبی برای خودروهای بنزینی باشد به وزیر نفت ارائه کرده ایم تا بتوانیم از این طریق میزان صادرات بنزین را افزایش دهیم. ما می توانیم این کار را بدون افزایش هزینه برای مردم و همچنین بدون دریافت یارانه انجام دهیم. از طریق صرفه جویی در مصرف بنزین علاوه بر صادرات بنزین می توان حمل و نقل شهری را سازماندهی و توسعه داد و به دنبال آن شاهد کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد