موضوعات داغ

ثبت‌ نام طرح واردات خودروهای سنگین با عمر کمتر از سه سال آغاز شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
پس از مدت‌ها مباحثه و جنجال خبری، بالاخره ثبت‌ نام طرح واردات خودروهای سنگین با عمر کمتر از سه سال آغاز شد تا مالکان خودروهای سنگین فرسوده به جایگزینی کامیون‌ها و کشنده‌های خود با انواع مدرن و جدید اروپایی، کره‌ای و ژاپنی امیدوار شوند.
این خبر را زندی‌فر، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اعلام کرد و افزود طرح ثبت نام واردات خودروهای سنگین از روز شنبه سوم خرداد آغاز شده است. متقاضیان برای ثبت ‌نام می‌توانند به نشانی اینترنتی (www.rmto.ir) مراجعه کنند. تنها خودروهایی قابل ثبت نام هستند که ساخت کشورهای اروپایی، کره جنوبی یا ژاپن باشند و نمایندگی خدمات پس از فروش آن‌ها نیز در کشور وجود داشته باشد.
با توجه به شرایط در نظر گرفته شده برای واردات خودروهای سنگین کارکرده، پیش‌بینی می‌شود سهم عمده‌ای از واردات به کامیون‌ها و کشنده‌های ولوو و اسکانیا اختصاص یابد، چرا که در طی سال‌های اخیر نمونه‌های زیادی از خودروهای ولوو و اسکانیا توسط شرکت‌های ماموت خودرو و سایپا دیزل به بازار کشورمان عرضه شده‌اند.
البته انجام این طرح بدون مخالف نیست و همواره خودروسازان اجرای این طرح را ضربه‌ای به تولیدکنندگان دانسته‌اند. این مساله در حالی مطرح شده که با خروج شرکای بین‌المللی خودروسازان از کشور، آمار تولید خودروهای سبک و سنگین به شدت کاهش یافته و حتی در مواردی شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سنگین با مشکل تعهدات معوقه روبرو شده‌اند. عدم عرضه کامیون‌ها و کشنده‌های اروپایی مونتاژ داخل به بازار، موجب شده تا قیمت این خودروها به شدت افزایش یابد و مشتریان قدرت خرید خودروهای سنگین را از دست بدهند.
این امیدواری وجود دارد که با واردات خودروهای سنگین کارکرده، قیمت وسایل تجاری سنگین کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند و از سوی دیگر راه تنفسی جدید برای ناوگان حمل و نقل زمینی فرسوده کشورمان پدید آید. برخی کارشناسان و مسئولان مشابه این طرح را برای واردات خودروهای کارکرده سبک نیز مطرح کرده بودند که در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد چنین طرحی اجرایی شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد