موضوعات داغ

چرا باید برای ورود به قرعه کشی، نیمی از مبلغ پرداخت شود؟ ابهامات تازه در روش جدید فروش خودرو

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
هفته‌هایی را می‌گذرانیم که مملو از حواشی بی‌پایان بازار خودرو ایران است. از گرانی‌های افسار گسیخته گرفته تا عزل وزیر صنعت، و حال روش نوین قرعه‌کشی برای پیش فروش خودرو، همگی از پرحاشیه‌ترین اخبار این روزهای خودرویی کشور است. با پیشنهاد سرپرست وزارت صمت در غیاب وزیر جدید، قرار است متشریان واقعی در صورت داشتن شرایط دهگانه، بتوانند در یک قرعه‌کشی شرکت کنند. روش قرعه‌کشی بدین منظور انتخاب شده که همواره میزان درخواست خرید خودرو بیش از میزان عرضه است و در پیش‌فروش‌های ماه‌های گذشته خودروسازان، درخواست چند صد هزار نفری بر روی سایت‌های ثبت نام برای خرید خودرو ثبت شده است در صورتیکه همواره میزان خودروی عرضه شده کمتر بوده و این باعث فساد در روند ثبت نام و تحویل خودروها شده بود. حال با این روش جدید اگر خریدار شرایط مذکور را دارا باشد، بایستی 50 درصد از کل مبلغ خودرو را در حسابی واریز کند، و پس از چند روز که قرعه‌کشی انجام شد، متوجه شود که آیا فرد خوش‌شانسی برای صاحب شدن این چهارچرخ‌های مدرن و بروز بوده، یا اینکه باید در غم از دست دادن آن‌ها، منتظر بازگشت این میزان پرداختی به حساب خود باشد تا دوباره در مرحله بعدی شانس خود را امتحان کند؟
کاری به چرایی انتخاب روش قرعه‌کشی، چرایی وضعیت کنونی بازار خودرو، و یا چرایی قیمت‌های سهمگین خودروها در بازار آزاد نداریم. به هر ترتیبی اکنون قرار است حدود 25 هزار دستگاه خودرو در طول سه ماه با روش قرعه‌کشی به تعدادی متقاضی تحویل داده شود. حال فرض کنید برای این 25 هزار دستگاه خودرو (که در قیاس کل تولید خودرو در طول سال آنچنان هم عدد بزرگی نیست)، نه صد هزار نفر، بلکه تنها 50 هزار نفر (یعنی 2 نفر برای هر دستگاه خودرو) بخواهند شانس خود را امتحان کنند، که طبق تجربیات گذشته در پیش‌فروش‌ها، قطعاً این عدد بسیار بزرگ‌تر از 50 هزار است. در صورتیکه در بدترین حالت، تمامی این 50 هزار نفر خواستار ارزان‌ترین خودروی موجود یعنی تیبا SX باشند، باید مبلغ 27 میلیون تومان که معادل نیمی از قیمت مصوب وزارت صمت (54 میلیون تومان) برای این خودرو است را واریز یک حساب مشترک کنند. با توجه به مطرح شدن سوالات بسیار در مورد این میزان مبلغ دریافتی تنها برای قرعه‌کشی، یک مقام مسئول در وزارت صمت گفت که این حساب یک حساب ویژه واسط و با نظارت دستگاه‌های نظارتی است و تمامی این پول‌ها در این حساب مسدود و بلوکه می‌شوند و نه خودروسازان و نه بانک‌های دیگر مجاز به استفاده از آن نیستند (مشاهده اصل خبر در مورد حساب واسط). یعنی تمامی 1350 میلیارد تومانی (در مثال ما) که تنها برای قرعه‌کشی گرفته می‌شود، به این حساب واریز و هیچ ارگانی اجازه برداشت از آن را ندارد تا نتیجه قرعه‌کشی مشخص شود. حال در روزهای اخیر ابهامات و گلایه‌های زیادی در جمع‌آوری این عدد بزرگ آن هم تنها در چند روز از متقاضیان در فضای مجازی مطرح شده و اگرچه دستگاه‌های نظارتی گفته‌اند که به این پول هیچ سود و دخلی وجود ندارد، اما حتی یک ریال سود به این عدد می‌تواند ورودی قابل توجهی را تامین کند. که قطعاً دستگاه‌های نظارتی به درستی روی این ورودی‌ها نظارت کافی دارند و هیچ شبهه‌ای از جانب ما بابت این موضوع نیست.
حال خودروبانک سوال می‌کند که طبق قانون، می‌بایستی برای پیش خرید خودرو نیمی از مبلغ خودرو پرداخت شود که قانونی متین و قابل احترام است، اما لااقل ما برای شرکت در قرعه‌کشی خرید خودرو قانونی را پیدا نکردیم که چه میزان مبلغی برای حضور در آن لازم است! مگر این میزان اسم‌نویسی تنها برای حضور در قرعه‌کشی نیست؟ پس چرا مثلاً مبلغ بسیار کمتری همچون یک بیعانه اندک برای شرکت در قرعه‌کشی انتخاب نشد تا این همه شبهه و سوال پیش نیاید؟ و بعد از قرعه‌کشی، خوش‌شانس‌های مسابقه طبق قانون نیمی از مبلغ خودرو را به حساب خودروسازان واریز کنند و قرارداد رسمی خود را تکمیل کنند؟
این سوالاتی است که در این چند روز ابتدایی این ماراتن پرحاشیه برای نشستن پشت رول‌های خودروهای تولیدی جاده مخصوص، مطرح شده و خودروبانک صمیمانه پذیرای شفاف‌سازی و انتشار پاسخ مسئولین ذیربط و چرایی گرفتن این تصمیم جهت این میزان دریافتی برای تنها شرکت در قرعه‌کشی است.

بروزرسانی: مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، دلایل دریافت 50 درصد هزینه خودرو را در هنگام ثبت نام بیان کرده که می توانید اینجا مطالعه کنید.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/6
به نظر بنده سیاست این نوع قرعه کشی به نحویست که اگر شخصی در این ماراتن برنده شد اجازه بهش داده نشه که دبه کنه و انصراف بده. مثلاً اگر مبلغی معادل یک میلیون تومان رو شرط ورود به قرعه کشی بزارن و بعد منصرف بشه، دل کندن از اون مبلغ راحت تره و چه بسا حتی اگه آدم سیریشی باشه میتونه به صورت قانونی همون مبلغ کم رو هم ازشون بگیره.
اگه با این سبک و سیاق میخواست جلو بره شرکت ها باید چندین دوره بخاطر اشخاصی که منصرف شدن ، قرعه کشی رو با حضور سازمان های نظارتی انجام میدادن که باعث پیچیده شدن پروسه میشد.
حال اگر شخصی 50 درصد مبلغ خودرو رو داده باشه احتمال انصرافش خیلی پایینه و حتی اگر هم نیت انصراف داشته باشه میدونه حالا حالاها باید برای برگشت پولش از این اداره به اداره دودندگی کنه لذا غقل سلیم بهش میگه انصراف نده.

دیگه تو ایران زندگی میکنیم و نباید انتظار مشتری مداری رو داشته باشیم.

موفق باشید
1399/3/6
جواب این سئوال کاملا مشخصه. اگه مثلا با بیعانه کم بالفرض 1 میلیون میشد ثبت نام کرد طرف بشکل وکالتی اگر در قرعه کشی برنده میشد قید 1 میلیونشو میزد و به دیگری میفروخت. آخه 1 میلیون اصلا پولی نیست که طرف از دست بده.
1399/3/7
معلومه این دوتا پیامی که گذاشته شده مربوط به قشری هست. آقای هایزنبرگ و رامین، در این شرایط نصفه شخص هم پیدا نمی‌کنید انصراف بده. سود یک روز این پول قومی رو از خاک بلند میکنه، لطفا مردم رو عاقل و بالغ در نظر بگیرید