موضوعات داغ

ورود خودرو به بورس چقدر کارساز است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
به منظور ساماندهی بازار خودرو، کاهش حضور دلالان و همچنین عرضه خودرو به مصرف کنندگان واقعی، در طول یکماه اخیر برنامه ریزی های متعددی توسط نهادهای مختلف صورت گرفته است و با اجرای طرح فروش فوق العاده و پیش فروش یکساله خودرو، سعی بر کاهش التهاب بازار و تامین نیاز مشتریان واقعی شده است. با این حال تولید چندین هزار دستگاهی خودروسازان پاسخگوی تقاضای چند میلیون نفری بازار خودرو نبوده و شرایط فروش خودروسازان را در شرایط فعلی می توان تنها یک آرام بخش موقت به شمار آورد که نیاز محدودی از مشتریان را برآورده می کند و همچنان شاهد اختلاف قیمت بسیار زیاد خودرو نسبت به کارخانه و بازار هستیم که تاکنون راه حل دقیقی برای حل این مشکل ارائه نشده است.
یکی از راه حل های پیشنهادی برای کنترل قیمت خودرو، عرضه آن در بورس است که طی ماه های اخیر برخی از کارشناسان به آن اشاره کرده و عرضه خودرو در بورس را برای صنعت خودروسازی و کنترل قیمت آن مفید می دانند، اما آیا واقعا عرضه خودرو در بورس می تواند راه حل اساسی برای حل مشکل صنعت خودروسازی باشد؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از گسترش نیوز، آرمان خالقی عضو خانه صنعت، معدن و تجارت تهران با اشاره به شرایط حاکم در بازار خودرو، اعلام کرد تا زمانی که حاشیه قیمت وجود داشته و شاهد اختلاف بسیار زیاد آن در بازار و کارخانه باشیم، تقاضای خرید خودرو نیز به همین روال خواهد بود و چه بسا روند افزایشی نیز به خود می گیرد. در حال حاضر همه علاقه مند هستند تا در قرعه کشی شرکت کنند و برایشان مثل یک لاتاری و بلیت بخت آزمایی بوده و در صورت برنده شدن در قرعه کشی، در لحظه صاحب سود زیادی خواهند شد. برهمین اساس همه علاقه مند می شوند که در این قرعه کشی یا بهتر بگوییم بخت آزمایی شرکت کرده و شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنند. در حال حاضر لازم است که این حاشیه از بین رفته و قیمت کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و فروش کارخانه با قیمت روز بازار آزاد انجام شود تا شاید بتوان افزایش قیمت خودرو را کنترل کرد!.
این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا عرضه خودرو در بورس راهکار مناسبی است یا خیر، چنین عنوان کرد که اگر راهکار بدین صورت باشد که به نوعی منافع آن در جیب خودروسازان نرود می تواند خوب باشد، همچون پتروشیمی ها که در رابطه با ورود مواد اولیه موانعی ایجاد کردیم و کارخانه ها مجبور هستند تا موادی که لازم دارند را از بورس تهیه کنند، همین موضوع باعث می شود تا منابع فقط به پتروشیمی برسد و تولید کننده دیگری که می تواند همان ماده اولیه را از خارج با قیمت پایین تری وارد کند، امکان انجام چنین کاری را نداشته باشد.
حال باتوجه به این تجربه عینی که شاهد آن هستیم، با کشف قیمت خودرو در بورس معمولا کسانی که منافعی در خودروسازی دارند، سعی می کنند تا قیمت آن را بالا نگه دارند، به همین ترتیب می توان گفت که متضرر اصلی با ورود خودروسازان به بورس می تواند مصرف کنندگان واقعی باشند.
از طرفی دیگر احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است که ورود خودروسازان به بورس و از بین رفتن قیمت دو نرخی آنان در بازار و کارخانه می تواند کارساز باشد. وقتی خودرو وارد بورس شود، دیگر شاهد قیمت گذاری های دستوری نخواهیم بود و قیمت آن در بورس کشف می شود و از آنجایی که خودروسازان مواد اولیه خود را از بورس تهیه می کنند، لازم است که عرضه خودرو نیز در بورس انجام شود. پیش از ورود آلومینیوم به بورس، قیمت هرکیلوی آن معادل 42 هزار تومان بود، اما حالا با ورود به بورس قیمت آن به کیلویی 25 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/28
به بورسم بره اتفاقی نخواهد افتاد چون تولید خودروسازان کمتر هست باز هم قیمت باز افزایشی می شد.
1399/3/28
اگر این نعمت بخش او یکی دوستش مثل روبه و گربه نره در خصوص یک فرایند یا اقدامی موافقت خود را اعلام کردند این به این معنیه که پدر مصرف کننده واقعی درخواهد امد. باید تاسف خورد برای مسولینی که موضوع بسیار ساده قیمت و عرضه خودرو را نمی توانند کنترل کنند. امیدوار بودیم با ورود قوه قضاییه معضل خودروسازان و مافیای ان برای همیشه حل شود ولی به نظر می رسه قوه قضاییه هم توان مقابله با ان را ندارد!!!