موضوعات داغ

مزدا ۳ نیو یا مزدا نسل ۲، کدام را بخریم؟

عکس مطلب اول
بهمن‌موتور مزدا ۳ را که از محصولات پرطرفدار مزدا در جهان است، از سال ۸۶ شمسی وارد کشور کرد. مزدا ۳ از همان ابتدای ورود به ایران در بهمن‌موتور مونتاژ شد. اولین نسخه‌ای که بهمن‌موتور خط مونتاژ مزدا ۳ را با آن افتتاح کرد فیس‌لیفتی از نسل اول آن بود که در ۲۰۰۷ میلادی توسط مزدا عرضه شده بود. استقبال فراوان از مزدا ۳، بهمن‌موتور را بر آن داشت تا مونتاژ نسل دوم مزدا ۳ را که در ۲۰۰۹ به جهان معرفی شده بود، هم‌زمانبا عرضه جهانی یعنی در سال ۸۹ شمسی در دستور کار خود قرار دهد. این نسل از مزدا ۳ را در ایران با عنوان مزدا ۳ نیو می‌شناسند. مونتاژ این نسل به دلیل اعمال تحریم‌ها به 2 مرحله تقسیم می‌شود، یکی از سال ۸۹ تا ۹۳ و مرحله بعد از ۹۴ تا ۹۸. مزدا در سال ۲۰۱۹ نسل چهارم مزدا ۳ را هم به بازار عرضه کرد، اما متأسفانه بهمن‌موتور به دلیل تحریم‌های ثانویه که از سال ۹۷ به اجرا درآمد، در اجرای تعهد خود برای مونتاژ نسل سوم مزدا ۳ نیز موفق نبود.

تیپ‌های مختلف مزدا ۳ در ایران
بهمن‌موتور مزدا ۳ نسل اول را که از سال ۸۶ تا ۸۹ در ایران مونتاژ کرد، تنها در سگمنت سدان عرضه نمود. این مدل با یک موتور ۲ لیتری و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ‌ ترونیک تولید شد و در 3 تیپ مختلف از نظر امکانات و تجهیزات. به‌این‌ترتیب که تیپ یك که نسخه پایه این خودرو بود، روکش چرمی و سان‌روف را از تیپ ۲ که نسخه نیمه آن بود، کمتر داشت. تیپ ۳ نیز که نسخه آپشنال این نسل به شمار می‌رفت، دارای سنسور باران، اتولایت و گرم‌کن صندلی جلو بود که در 2 تیپ دیگر شاهد نبودیم. اما تنوع تولید نسل دوم مزدا ۳ موسوم به مزدا ۳ نیو خیلی بیشتر بود. این نسل در 2 نسخه هاچ‌بک و سدان با موتورهای ۲ و ۱.۶ لیتری و گیربکس‌های اتوماتیک و دستی تولید شد. مدل‌های عرضه شده با موتور ۲ لیتری دارای ۴ تیپ هستند که همه از یک جعبه‌دنده ۵ سرعته اتوماتیک بهره می‌برند و تفاوت‌هایی در امکانات و تجهیزات دارند. تولید تیپ یك و 2 این نسل تا سال ۹۲ ادامه داشت و تولید تیپ ۴ نیز از سال ۹۱ آغاز شد. تیپ ۴ تغییراتی در چهره نیز تجربه کرد؛ مانند طراحی مه‌شکن‌ها و سپرها و رینگ‌ها.

تیپ


امکانات
 تیپ ۱ تیپ ۲ تیپ ۳تیپ ۴
کنترل کشش ندارد ندارد دارد دارد
کنترل پایداری ندارد ندارد دارد دارد
روکش چرمی فرمان ندارد دارد دارد دارد
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان ندارد دارد دارد دارد
فرمان حساس به سرعت ندارد دارد دارد دارد
شیفتر پشت فرمان ندارد دارد دارد دارد
سنسور باران ندارد دارد دارد دارد
سیستم صوتی۴ بلندگو۴ بلندگو ۶ بلندگو ۶ بلندگو
بلوتوث ندارد نداردندارد دارد
تنظیم خودکتر نور چراغ‌ها ندارد ندارد دارد دارد
چراغ‌شور ندارد ندارد دارد دارد
چراغ چرخشی ندارد ندارد دارد دارد
نوع چراغ‌های جلوهالوژنهالوژنزنونزنون
ورود بدون کلید ندارد ندارد دارد دارد
استارت دکمه‌ای ندارد ندارد دارد دارد



علاوه بر این تفاوت‌ها باید به اضافه شدن امکاناتی مانند نویگیشن، صفحه‌نمایش لمسی، دوربین و سنسور عقب به تیپ ۴ از سال ۹۷ اشاره کرد. اما درباره نسخه تولید شده با موتور ۱.۶ لیتری که گیربکس دستی 5 سرعته دارد، باید گفت علاوه بر موتور و عملکرد فنی ضعیف‌تر این خودرو، دارای تنها ۲ ایربگ است. صندلی راننده برقی، گرم‌کن صندلی جلو، نمایشگر دما، سان‌روف و تهویه اتوماتیک را نسبت به تیپ یك موتور ۲لیتری که تیپ پایه این مدل محسوب می‌شود، کمتر دارد. تولید این خودرو نیز در سال ۹۳ متوقف شد و تعداد آن‌ها در بازار بسیار محدود است. در دیوار آگهی خودرو و دیگر سامانه‌های مجازی مرتبط با خودرو نسخه‌های محدودتری از مزدا ۳ نیو هاچ‌بک می‌بینیم. چرا که مدل‌های هاچ‌بک تنها با موتور ۲ لیتری و در تیپ‌های ۱ و ۳ و در فاصلهٔ سال‌های ۸۹ تا ۹۱ تولید شدند.

همچنان عقب‌تر زمانه
اگر به
تاریخچه‌ شرکت مزدا نیم نگاهی بیندازیم، این کمپانی ۱۰۰ ساله را سرشار از نوآوری و افتخارات می‌بینیم. سیستم‌های جدید به کار رفته در تولیدات اخیر مزدا مانند مزدا ۶ و مزدا ۳ نسل 4، نوآوری در طراحی‌های CX-5 و CX-3 تنها از یک خودروساز ژاپنی برمی‌آید. البته که در مقایسه با دیگر کمپانی‌های برتر جهان، ورود تولیدات مزدا به کشور و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین آن در شرایط بهتری قرار دارد، اما ادامه تولید مزدا ۳ نسل 2 درحالی‌که نسل ۴ آن وارد بازار شده است و پرداخت بیش از ۵۰۰میلیون برایش، مایه افسوس است. هرچند مزدا ۳ به اصطلاح نیو از خودروهای خوبی است که این روزها در کشور مونتاژ می‌شود.
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/1
مونتاژ می شود؟؟؟!!!
مگه هنوز مونتاژ میشود