موضوعات داغ

راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات شایع تیبا

عکس مطلب اول
تیبا که عنوان دومین خودروی ملی را به دوش می‌کشد، از سال ۸۷ شمسی وارد بازار خودروی کشور شد. پروژه ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامید و طی این سال‌ها مینیاتور خوانده می‌شد. اما بعدتر به دلیل ایرانی نبودن نامش، سایپا تیبا با معنی آهو را جایگزین مینیاتور کرد. این اسم با ادعای سایپا که تیبا را زیبای ایرانی می‌دانست، هم‌خوانی خوبی هم داشت. طی ۱۰ سال تولید این خودرو، نقدهای زیادی بر آن وارد شده و سایپا بر اساس این نقدها، معایب و نواقص آن را بعضاً برطرف کرده است. هرچند همچنان خودروی چندان قابل قبول و قابل اعتمادی نیست، اما متاسفانه در بین گزینه‌های محدود برای انتخاب خانواده‌های کم‌درآمد به نظر بهتر از رقباست. در عین اینکه ایرانیان به کنار آمدن با نواقص تیبا عادت می‌کردند، سایپا نسخه صندوقدار آن را نیز عرضه کرد تا بعدها بتواند روی آن به عنوان جایگزین مناسبی برای پراید حساب باز كند. با توجه به نقدهای کارشناسی متعددی که در ۱۰ سال گذشته درباره این خودرو نوشته شده، تصمیم گرفتیم برخی معایب پرتکرار تیبا را بشماریم و راه‌های رفع آن‌ها را نیز ارائه كنیم.

مشکلات عمده تیبا
یکی از مشکلاتی که بعضی مالکان تیبا با آن مواجه هستند، صدای برخورد شیشه‌های ردیف جلو با بدنه درهاست. این مشکل از مونتاژ ضعیف تولید کننده ناشی می‌شود. در مراجعه به نمایندگی‌ها این مشکل عادی و روتین تیبا عنوان می‌شود. در حالی که این مورد از شل بودن پیچ‌های بست نگهدارنده شیشه‌بالابرهای ردیف جلوست. با مراجعه به تعمیرکار حرفه‌ای که ظرافت در کار داشته باشد، می‌توان رودری‌ها را باز و پیچ‌ها را محکم کرد. مشکل صدای آزاردهنده آن‌ها رفع می‌شود.
هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، به خصوص مسیرهایی با دست‌اندازها و چاله‌های کوچک متعدد صدای کپ‌کپ از عقب خودرو شنیده می‌شود. این صدا آنقدر نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. به خصوص که با کارکرد بیشتر صدا افزایش می‌یابد. این مشکل نیز از مونتاژ ضعیف ناشی می‌شود و شل بودن پیچ‌های ابتدا و انتهای کمک‌فنر. آچارکشی مجدد فنرها مشکل را رفع می‌کند و برای این کار باید به نمایندگی یا کمک‌فنر ساز مراجعه کنید.
بعضی از تیباها، علاقه زیادی به راننده نشان می‌دهند پس درِ سمت راننده وقتی داخل خودروست به سختی باز می‌شود. راننده برای رهایی از این زندان باید بارها اهرم باز و بسته شدن قفل در را فشار داده و رها کند تا از زندان تیبا رهایی یابد. این مشکل را در نمایندگی از قفل اعلام می‌کنند و راه حلش را تعویض قفل. اما بعضاً رانندگان با تعویض قفل نیز مشکل‌شان حل نمی‌شود. قرار نگرفتن اهرم بازکننده در جای مناسب و درگیر نشدن کامل آن با چفت در این معضل را ایجاد می‌کنند. برای حل معضل تعمیرکاران رو دری را باز می‌کنند و زیر پیچ‌های متصل کننده قفل و پمپش به در چند واشر می‌اندازند، به این ترتیب اهرم در جایی که باید قرار می‌گیرد و مشکل حل می‌شود.
یکی دیگر از موارد ذکر شده توسط کاربران، سکته‌زدن موتور در هنگام بارندگی است. این مشکل را برخی به دلیل ورود آب به باک بیان می‌کنند.اما با بررسی بیشتر راهی برای نفوذ آب به داخل باک نمی‌یابند. تعمیرکاران ماهر مشکل را از ورود آب به سنسور زیر فیلتر هوا می‌دانند که باعث بد کار کردن سوکت این سنسور می‌شود. با بستن و عایق‌کردن ورودی آب به این سنسور مشکل رفع می‌شود.
با این حال، بد کار کردن کولر و بخاری تیبا نیز از اعتراضات گستردهٔ نسبت به آن است. کاربران عمدتاً عنوان می‌کنند که کولر و بخاری روی دورهای ۱، ۲، 3 از کار می‌افتد و روی دکمه ۴ با سرعت کار می‌کند. این مشکل از مقاومت فن (رزیستور) بخاری و کولر است که پشت داشبورد جاسازی شده است. سوختن این قطعه منجر به از کار افتادن سرعت‌های اولیهٔ بخاری و کولر می‌شود. با تعویض آن مشکل رفع می‌شود. البته تعویضش هزینهٔ بالایی دارد.
باید گفت مشکلات دیگری نیز در تیبا دیده شده که به دلیل شیوع کمتر به آن‌ها نپرداختیم. اما اگر مشکل شما با تیبای‌تان در بین موارد ذکر شده نبود می‌توانید به divar.ir و دیگر پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو مراجعه نمایید.

جایگزین پراید
خرید و فروش تیبا در دیوار و دیگر سایت‌ها نشان می‌دهد که این خودرو در کشور طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده و از محصولات پرفروش سایپا به شمار می‌رود. شاید بعد از پراید در رتبه دوم قرار داشته باشد. البته که تیبا با همه شباهت‌هایش به پراید، چهره بروزتر و امکانات بهتری دارد و به نظر از ایمنی بیشتر نیز برخوردار است. همین دلایل در کنار اختلاف قیمت نه چندان چشم‌گیر تیبا را محبوب‌تر از پراید کرده و سایپا را امیدوار به جایگزینی موفق پراید با آن.




نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد