موضوعات داغ

بازار خودرو چگونه آرام خواهد گرفت؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول

قیمت خودرو در طی چند سال گذشته به شدت افزایش یافته و همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه ای در نظر بگیرند. مشاهدات میدانی نشان می دهد قیمت انواع خودروهای داخلی حتی نسبت به دو هفته گذشته نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. انتظار می رفت که با ارائه طرح های ثبت نام جدید از جانب خودروسازان بازار خودرو کمی آرام تر شود اما در حال حاضر منحنی ها نه تنها آرام نگرفته بلکه قیمت ها صعودی نیز شده اند.

وزارت صنعت در حالی وعده کاهشی قیمت را می دهد که اختلاف قیمت خودرو در بازار و درب کارخانه در بالاترین حد خود قرار گرفته است. عده ای معتقدند که افزایش قیمت خودرو ناشی از بالا رفتن نرخ ارز است و تا زمانی که نرخ ارز بالا به حرکت صعودی خود ادامه دهد قیمت خودرو چه در نمونه‌های داخلی و چه در نمونه های وارداتی صعودی خواهد بود. علاوه بر اثر افزایشی نرخ ارز بر بازار خودرو؛ تورم انتظاری نیز محرک دیگری است که قیمت‌ها را در این بازار شارژ میکند. پیش از این عنوان می شد که سازمان حمایت به دنبال آن است که طرحی را اجرایی کند که مطابق آن یک فاصله قیمتی ۱۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو برقرار خواهد شد اما این طرح در حد یک ایده باقی مانده و هنوز تصمیمی در مورد اجرایی شدن آن گرفته نشده است.

کارشناس معتقدند که اگر قیمت‌گذاری بر اساس فرمول عرضه و تقاضا صورت پذیرد از ورود دلالان جلوگیری خواهد شد و بازار خودرو آرام خواهد گرفت.

در حال حاضر نقدینگی فراوانی که در کشور وجود دارد به سمت هر بازاری که حرکت کند اثرات زیان بار بسیاری از خود به جای خواهد گذاشت. اگر از دخالت دولت در بازار خودرو کاسته شود و بسته های حمایتی آن به سمت شرکتهای دانش بنیان هدایت شود می توان انتظار افزایش رونق و بهبود را از بازار خودرو داشت. ترکیه یک مثال مناسب برای چنین ادعایی است.

با حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان خودروسازان می توانند از پس نیاز یک و نیم میلیون خودرویی کشور در سال برآمده و تقاضا پاسخ داده خواهد شد. در این حالت عرضه و تقاضا با هم برابر شده و علاقه به سرمایه گذاری در بازار خودرو از بین خواهد رفت.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/18
دلالی رو طوری توی این مملکت نهادینه کردن، و انقدر مافیا درست کردن که هر جایی جلوشو بگیرند سر از جای دیگه در میاره ! همین چند هفته ای که بخاطر کرونا و گرونی بازار خودرو خوابیده بود همون مافیا وارد بازار مسکن شد و الان نتیجش رو دارید میبینید!
یکبار قبلا توی همین سایت کامنت گذاشتم دوباره باز تکرار میکنم تا زمانی که قوه قضاییه دلالی رو جرم تلقی نکنه و براش مجازات سنگین نزاره و بعمل هم دلالان بزرگ رو نگیره، همین آشه و همین کاسه! باید واسه اون دلالایی گردن کلفت مجازات اعدام بزارن. مثلا اگه کسی 1 میلیارد یا بیشتر از دلالی سود کرد مجازات اعدام. از 500 میلیون تا 1 میلیارد، 7 سال زندان، زیر 500 میلیون 5 سال زندان و جریمه نقدی، همینطوری تا حتی اونی که از راه دلالی 10 میلیون سود کرده مثلا 20 میلیون جریمه نقدی. اونوقت که این بازار و بازاراهای دیگه آروم میشه. این کارایی که دوستان دارن میکنند همش نوش دارو بعد از مرگ سهرابه. خلاص !