موضوعات داغ

تولید خودروی ارزان چقدر امکان پذیر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

با جهش ناگهانی و افزایش شدید قیمت ها توسط خودروسازان داخلی با مجوز شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت تا جو روانی پس از گرانی خودرو را اندکی آرام کند، اما با این حال برخی کارشناسان معتقد هستند که با توجه به واقعیت ‌های فضای کسب و کار، این پروژه به هیچ عنوان قابل اجرا نیست و ابهامات زیادی در اجرای این پروژه وجود دارد.

امیرحسن کاکایی، استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که برای تولید خودروی ارزان، در صحبت های مسئولان تناقضی بزرگ دیده می ‌شود و درحالی که به دنبال تولید خودروی ارزان با تیراژ بالا هستند، از طرفی ایده‌ هایی مطرح می ‌شود که مطابق با نیاز روز جامعه نبوده و یا نتیجه ایده آل آنان گران تمام می ‌شوند.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می کند که این وزارتخانه سه گزینه تولید میکرو کارها (خودروهای کوچک)، تولید خودرو با موتور کم‌ مصرف و یا موتورسیکلت ‌های چهار چرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی برای خانواده‌ های ایرانی انتخاب شود، درحالی که به نظر نمی رسد خودروهای کوچک و یا موتورسیکلت های چهارچرخ مناسب استفاده خانواده ها باشد و تولید خودرو با موتور کم مصرف حتی اگر در بدنه پراید هم قرار گیرد، باز گران تمام می شود!.

استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت در این خصوص عنوان کرد که ایرانی ‌ها از خودروهای کوچک یا به اصطلاح "میکرو کارها" استقبال نمی کنند و موتورسیکلت های معمولی را به آن ترجیح می‌ دهند و معتقد هستند که میکروکارها در مقایسه با موتورسیکلت ‌ها از ارزش افزوده لازم برخوردار نیستند. تنها گزینه، ساخت خودرویی مانند پراید است که اگر شیک ‌تر و باکیفیت‌ تر از پراید باشد، با قیمتی بالاتر از آن قابل تولید خواهد بود. از تجربه ناموفق خودروهای ارزان قیمت هم می توان به شرکت تاتاموتورز هند اشاره کرد که در ساخت و عرضه گسترده خودروی 2200 دلاری "تاتا نانو" ناموفق بود، زیرا از حداقل ترین امکانات هم برخوردار نبود.

از طرفی دیگر اگر قرار باشد که استانداردهای ۸۵ گانه را روی خودرویی نظیر پراید اعمال کنیم و بجای 2 کیسه هوا از 4 کیسه هوای ایمنی استفاده کنیم و یا برای کاهش آلایندگی از کاتالیست استفاده کنیم و برای سبک سازی و استحکام بیشتر آن از ورق های آلومینیومی استفاده کنیم، یعنی در عمل قیمت خودروی پراید را افزایش داده ایم. پس نمی توان انتظار داشت که خودروی پراید را به عنوان ارزان ترین خودروی کشور به خاطر ایمنی پایین کنار گذاشت و در مقابل خودرویی جذاب تر، ایمن تر و باکیفیت تر بسازیم و با قیمت کمتر از پراید به مشتریان عرضه کنیم.

علاوه بر این، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه ‌سازی کشور هم عنوان کرد که باتوجه به تجربه جهانی، خودروی که بتواند استانداردهای ۸۵ گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند، نمی‌ تواند قیمتی کمتر از ۶ هزار دلار داشته باشد و باتوجه به نرخ فعلی ارز، با قیمتی بیش از 120 میلیون تومان تمام خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد