موضوعات داغ

آشنایی با نسل‌های موجود از تویوتا کمری در ایران، وقار از نوع ژاپنی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

با وجود آن‌که امروزه خودروهای کراس‌اوور، هاچ‌بک کراس و شاسی بلند در بازار خودرو ایران و جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند، همچنان مشتریان برای خرید یک خودرو نخست به دنبال سدانی همچون تویوتا کمری می‌گردند.

تولید تویوتا کمری از سال 1979 آغاز شد و از آن سال تاکنون، هشت نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده‌ است که برخی از نسل‌ها را در کشورمان شاهد بوده‌ایم. عمده حضور تویوتا کمری در ایران به نسل پنجم، ششم و هفتم آن باز می‌گردد که با تغییر قوانین واردات، از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی تاکنون در بازار کشورمان حضور داشته‌اند.

واردات انبوه تویوتا کمری توسط نماینده این شرکت یعنی ایرتویا در کنار قیمت قابل قبول و تازگی این خودرو برای مشتریان، عده زیادی را به سمت خرید کمری هدایت کرد. علاوه برآن تویوتا کمری از کیفیت ساخت و دوام خوبی برخوردار بوده و امکانات رفاهی قابل قبولی را در خود جای داده بود.

نسل پنجم تویوتا کمری، هجوم همه‌ جانبه

نسل پنجم تویوتا کمری که عمدتا در ایران با نام کمری گرند شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین نسل‌های این خودرو است که البته در کشورمان نیز حضور گسترده‌ای داشت. این خودرو در مدل 2005 و در دو تیپ GLI و XLI به بازار کشورمان راه پیدا کرد.

با وجود آن‌که تویوتا کمری در بازار جهانی رقیب نیسان آلتیما محسوب می‌شود، این خودرو در کشورمان با محصول بزرگتر نیسان یعنی نیسان ماکسیما که در آن دوران در پارس خودرو مونتاژ می‌شد، به رقابت پرداخت. پیشرانه‌های مورد استفاده در این نسل تویوتا کمری بین 152 الی 186 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کردند.

تویوتا کمری

اکثر نمونه‌های تویوتا کمری نسل پنجم در ایران از پیشرانه 2.4 لیتری چهارسیلندر بهره‌مند هستند و از گیربکس پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند که البته گیربکس اتوماتیک را باید به صورت سفارشی روی خودرو انتخابی فعال می‌کردند.

تیپ کمری گرند اما مشخصات قوی‌تری دارد و به پیشرانه شش سیلندر سه لیتری و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به صورت استاندارد مجهز است. همین مشخصات فنی قابل قبول عمده دلیل شهرت بالای این نسل در میان فعالان بازار بود. کمری گرند به خوبی توانست طی دوران حضورش نیسان ماکسیما را به چالش بکشد و البته این رقابت همچنان ادامه دارد.

امروزه نسل پنجم تویوتا کمری به وفور در بازار قابل مشاهده است و رقیب مستقیمی برای سدان‌های چینی صفرکیلومتر محسوب می‌شود. رقابت شدید بین یک خودرو خوش‌نام کارکرده و محصولات تازه وارد چینی، همواره رقابت جذابی بوده است که البته عده‌ای از مشتریان همواره گزینه خرید کمری را انتخاب می‌کنند.

نسل ششم تویوتا کمری، وقتی همه به کمی آرامش نیاز دارند!

نسل ششم تویوتا کمری در سال 2007 معرفی شد که در طراحی ظاهری آن، تویوتا سعی کرده بود کمی ملایم و متعادل عمل کند، به امید آن‌که عده بیشتری از خانواده‌ها و خریداران محافظه کار جذب این خودرو شده و نسبت به خرید کمری اقدام کنند.

با این وجود نسل ششم تویوتا کمری به هیچ عنوان خودرو کندی نبود، پیشرانه و قوای فنی این خودرو عملکرد قابل قبولی داشتند و وزن این نسل نیز نسبت به نسل قبلی تا حد زیادی کاهش یافته بود.

همانند نسخه قبلی، واردات تویوتا کمری در نسل ششم نیز توسط ایرتویا انجام شد که نسخه‌های عرضه شده در سه تیپ GL یا لوآپشن، GLX یا فول آپشن و SE یا اسپرت طبقه بندی می‌شدند. البته این خودرو توسط اشخاص مختلفی با مبدا‌های سفارش گذاری متفاوتی نیز وارد بازار شد، به همین دلیل ممکن است امروزه با یک تویوتا کمری تیپ لیمیتد از نسل ششم مواجه شوید.

تویوتا کمری

این نسل از تویوتا کمری با تریم‌های مختلف کابین همچون مشکی، طوسی و کرم به بازار عرضه شد که هرکدام از تریم‌های داخلی مربوط به یک تیپ خاص می‌شود. نسخه‌های وارداتی این نسل عمدتا از پیشرانه چهار سیلندر چهار سیلندر 2.4 لیتری با 158 اسب‌بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته اتوماتیک بهره‌مند هستند اما در میان نسخه‌هایی که به صورت شخصی وارد شده‌اند، می‌توان نمونه‌های مجهز به پیشرانه شش سیلندر را نیز مشاهده کرد که از روی خروجی‌های اگزوز دوگانه قابل تشخیص هستند.

در این زمان، دوران نیسان ماکسیما در پارس خودرو به پایان رسیده بود اما رقبای جدی‌تری برای تویوتا کمری در راه بودند. هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا در نسخه‌های شش سیلندر وارد بازار شده بودند و کیا اپتیما نیز خود را به عنوان رقیب جدی کمری مطرح کرده بود.

این رقابت پس از گذشت بیش از یک دهه در بازار خودروهای دست دوم ادامه دارد و تاثیر قابل توجهی بر فروش کمری در این سال‌ها گذاشته است. البته طرفداران برندهای ژاپنی از جمله تویوتا اعتقاد دارند که خودروهای کره‌ای هیچ‌وقت از نظر دوام و ماندگاری به پای تویوتا کمری و سایر محصولات مشابه نخواهند رسید.

نسل هفتم تویوتا کمری، وقتی همه چیز دگرگون می‌شود

نسل هفتم تویوتا کمری در سال 2012 و در سکوت خبری رونمایی شد. تویوتا در طراحی این نسل استفاده از فرم بدنه سیال را کنار گذاشته و خودرویی منظم و کمی هجومی را طراحی کرده بود.

این ظاهر اما در میان فعالان حوزه خودرو محبوبیت پیدا نکرد و بسیاری آن را یک عقب گرد از سوی تویوتا قلمداد کردند. تویوتا کمری همواره به عنوان خودرویی آرام و باوقار شناخته می‌شد اما تویوتا تصمیم گرفته بود در نسل هفتم اصالت همیشگی را زیر پا گذاشته و محصولی اسپرت به بازار عرضه کند.

تویوتا کمری

نسل هفتم از تویوتا کمری شباهت‌های بسیاری با تویوتا آریون داشت و همین مساله به بازاریابی این خودرو در کشورمان ضربه زد. اگر مشتریان به دنبال یک تویوتا اسپرت بودند، تویوتا آریون را بر می‌گزیدند. افرادی نیز که به دنبال خرید سدان‌های آرام و خانوادگی با سواری نرم بودند، هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا را به عنوان گزینه پیش رو می‌دیدند.

در کنار این موارد، عرضه نسل جدید کیا اپتیما با طراحی اسپرت و نوآورانه نیز مانع دیگری بر سر راه فروش تویوتا کمری بود. درست است که تویوتا برند معتبرتر و شناخته‌شده‌تری نسبت به کیا محسوب می‌شود اما هنگام خرید خودرو، بودجه است که حرف آخر را می‌زند.

در حقیقت مشتریان ایرانی هنگام خرید خودروهای وارداتی توجه زیادی به آپشن‌ها و امکانات رفاهی خودرو انتخاب شده نشان می‌دهند و تمایل دارند تا مشخص شود برای خرید چه چیزی پول می‌پردازند. در چنین بازاری، قطعا خرید کیا اپتیما بیشتر از تویوتا کمری نسل هفتم برای مشتری ارزش افزوده به بار خواهد آورد.

فیس لیفت نسل هفتم تویوتا کمری، اصلاحات تدریجی

آخرین نسخه‌های وارد شده از تویوتا کمری به بازار کشورمان، نسخه‌های فیس لیفت شده نسل هفتم هستند که در مدل 2016 و در تیپ GLX وارد بازار کشورمان شدند. تویوتا کمری تیپ GLX علاوه بر امکانات نسخه اصلی، تجهیزات دیگری همچون سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو، پورت USB و AUX، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، زه جانبی همرنگ بدنه، صندلی‌های عقب تاشو به‌همراه جای دست، گرمکن شیشه عقب، سانروف، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، نویگیشن، صندلی برقی راننده، مه شکن جلو و دوربین دنده عقب بود که این خودرو را رقابتی‌تر از گذشته جلوه می‌داد.

تویوتا کمری

این خودرو با هدف رفع ایرادات وارد شده به نسل هفتم وارد بازار شد و بیشتر از آن‌که یک فیس لیفت باشد، نسلی جدید از تویوتا کمری به شمار می‌رفت. همانند نسخه‌های گذشته، در این نسل نیز رقابت تویوتا کمری با هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در بازار ادامه یافت.

علاوه بر موارد گفته شده، مشتریان ایرانی قادر بودند تا خرید کمری با پیشرانه هیبریدی را نیز در این نسل تجربه کنند. با این وجود به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، قیمت تویوتا کمری نسل هفتم نسبت به نسل ششم و پنجم به شدت افزایش یافته بود و خریداران آن روز به روز کاهش می‌یافتند.

فیس لیفت نسل هفتم تویوتا کمری با تیپ‌ XLE نیز در بازار موجود است و می‌توان برخی نسخه‌های این خودرو را در گوشه و کنار نمایشگاه‌های خودرو یافت. در نهایت نیز واردات خودرو به کشورمان متوقف شد تا هیچ‌گاه شاهد عرضه نسل هشتم کمری در کشورمان نباشیم.

تکامل تدریجی یک سدان میان‌رده

اگر به تاریخچه نسل‌های موجود از تویوتا کمری در کشورمان نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که تمامی آن‌ها یک اصل را در ساخت خود رعایت کرده‌اند و آن اصل دوام بالا و استهلاک پایین بوده است. برخلاف بسیاری از خودروهای وارداتی، در صورتی که مالک با کمری خود رفتار مناسبی داشته باشد، تا سال‌ها نیاز به انجام تعمیرات اساسی و هزینه‌های گزاف نخواهد داشت.

در کنار این مسائل، تویوتا کمری تا همین اواخر از چهره جذابی برخوردار نبود و همین عامل موجب رویگردانی بخش بزرگی از مشتریان شده بود. از سال 2016 بود که تویوتا متوجه شد باید خودروهایش را زیبا طراحی کند و این دوران مصادف با رشد روزافزون فروش محصولات این شرکت در بازار جهانی بود.

در مجموع باید گفت که تویوتا کمری در تمامی نسل‌های عرضه شده همچنان خودرویی با ارزش خرید قابل توجه است و در صورتی که بتوانید نسخه مناسبی از این خودرو را متناسب با بودجه خود بیابید، تا سال‌ها از مزایای خرید کمری بهره‌مند خواهید شد.

اتو کلینیک پورسعید خلیلی

در صورت خرید چنین خودرویی و یا هر خودروی وارداتی دیگر، می توانید برای انجام دیتیلینگ همچون سرامیک بدنه، احیای رنگ، صفر شویی و یا حتی فیس لیفت خودرو، به مرکز اتوکلینیک پورسعید خلیلی به آدرس نیایش غرب، کندروی ستاری، جنب پمپ بنزین ایرانپارس (کد ۱۷۸) شماره تلفن ۰۲۱۴۴۸۶۵۸۰۷ مراجعه کنید. اطلاعات تکمیلی در وبسایت اتوکلینیک پورسعید خلیلی قابل دسترس است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/14
دوسال کمری ۲۰۱۱ داشتم رانندگی باکمری خیلی خیلی لذت بخش بود البته با پرادو عوضش کردم
تویوتا یعنی عشق عشق و عشق