موضوعات داغ

با جتور X70 آشنا شوید، برندی متولد شده از چری

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سرعت بالای پیشرفت خودروسازان چینی و دستاوردهای شگرف آن‌ها طی دودهه گذشته بر کسی پوشیده نیست. امروزه خودروسازان چینی مسیر بلوغ در ساخت خودرو را طی کرده‌اند و دیگر نمی‌توان به آن‌ها لفظ کپی کار را لقب داد، چرا که این شرکت‌ها با استخدام طراحان و مهندسان زبده، محصولاتی قابل رقابت را روانه بازار کرده‌اند.

شرکت چری نیز یکی از همین خودروسازان است که محصولات آن با همکاری مدیران خودرو و تحت دو برند ام وی ام و چری به بازار کشورمان عرضه می‌شود. با این حال چری همانند خودروسازان مطرح جهانی و دیگر رقبای چینی اقدام به تاسیس زیربرندهای مختلفی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به زیرمجموعه‌های اکسید و جتور اشاره کرد.

آشنایی اولیه با جتور X70

جتور X70 یا jetour X70، یک شاسی بلند اسپرت ترکیبی است که یکی از نخستین محصولات زیرمجموعه جتور پس از راه اندازی بوده است. این شرکت فعالیت خود را در سال 2018 آغاز کرد و به همراه جتور X70، پنج محصول دیگر را در سگمنت‌های مختلف روانه بازار کرد. نحوه نامگذاری محصولات جتور نیز به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد این شرکت سعی دارد محصولات خود را شبیه به خودروهای ولوو نام‌گذاری کند. برای مثال اکنون از جتور X70 سه نمونه X70M، X70S‌ و jetour X70 کوپه مشتق شده‌اند.

جتور X70

جتور X70 از سال 2018 تاکنون به تولید می‌رسد و در کلاس بندی گسترده‌ای قابل خریداری است. پایین‌ترین تیپ از جتور X70 قیمتی برابر با ده هزار دلار دارد و به ساده‌ترین امکانات موجود مجهز است. در سوی مقابل مشتری می‌تواند با پرداخت رقمی حدود 18 هزار دلار، گران‌ترین تیپ از جتور X70 را خریداری کرده و از تجهیزات رنگارنگ این خودرو بهره ببرد.

جتور X70 را در حقیقت می‌توان نمونه ارزان سازی شده از چری تیگو 8 قلمداد کرد، چرا که هر دو این خودروها مشخصات فنی مشابهی دارند اما جتور X70 با قیمتی بسیار کمتر از چری تیگو 8 به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل می‌توان جتور را زیربرند مقرون به صرفه چری دانست که محصولات این شرکت را با قیمتی متعادل‌تر به بازار عرضه می‌کند. مشابه چنین فعالیت‌هایی را می‌توان در زیر برند داچیا از رنو، داتسون از نیسان و مرکوری از فورد مشاهده کرد.

مشخصات فنی جتور X70

پیشرانه مورد استفاده برای جتور X70 از نوع 1.5 لیتری توربوشارژر است که پیش‌تر شاهد نصب آن روی چری تیگو 7 و چری آریزو 6 نیز بوده‌ایم. این پیشرانه قادر است تا حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت در 5500 دور بر دقیقه و 210 نیوتن‌متر گشتاور در فاصله دور موتور 1750 الی 4000 دور بر دقیقه تولید کند. برای سیستم انتقال قدرت جتور X70 نیز از گیربکس دنده‌ای یا اتوماتیک دوکلاچه شش سرعته استفاده شده است. همانند دیگر کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای چینی، سیستم انتقال قدرت jetour X70 نیز دیفرانسیل جلو است.

سیستم تعلیق jetour X70 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصاله یا مولتی لینک است. سیستم ترمز نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی عادی است. این خودرو با دو رینگ 19 اینچی فولادی و 18 اینچی آلیاژی عرضه می‌شود که نسخه مجهزتر، با رینگ 18 اینچی و سایز لاستیک 235/55R18 همراه است.

امکانات جتور X70

همان‌طور که در مقدمه متن اشاره شد، جتور X70 در چند سطح از امکانات و تجهیزات به بازار عرضه شده است و این امکانات براساس سفارش گذاری برای هر بازار متفاوت خواهند بود. با این حال می‌توان مواردی همچون مجموعه نشانگرهای دیجیتالی، صفحه نمایش لمسی، کنسول مرکزی، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم‌های ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و کنترل پایداری، رادار نقطه کور، کمک به حرکت در سربالایی، لامپ‌های هالوژنی، رهیاب ماهواره‌ای و چهار ایربگ را در لیست تجهیزات جتور X70 ذکر کرد.

جتور X70

امکان دارد جتور X70 در آینده توسط یکی از خودروسازان به بازار کشورمان عرضه شود و در این صورت شاهد عرضه محصولاتی مختلف از چری با برندهایی متفاوت و توسط شرکت‌های گوناگون خواهیم بود. با توجه به محدوده قیمت جتور X70، این خودرو را می‌توان رقیبی برای لیفان X70، ام وی ام X55، چری تیگو 7 و اس دبلیو ام G01 بدانیم، هرچند شرایط بازار غیرقابل پیش بینی است و ممکن است آینده با آن‌چه فکر می‌کنیم متفاوت باشد.

بروزرسانی آذرماه 1399: مطابق اخباری که به دست خودروبانک رسیده است، جتور X70 توسط بهمن موتور به بازار کشورمان عرضه خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد