موضوعات داغ

ریسینگ پوینت: قول می‌دهیم خود را تبرئه کنیم

عکس مطلب اول

اوتمار زفنور، مدیر تیم فرمول یک ریسینگ پوینت، قول داده است که خود را از این اتهام تبرئه، و در این راه می‌خواهد از تیم‌های رقیب استفاده کنند. ریسینگ پوینت به دلیل اعتراض رنو مبنی بر کپی بودن طراحی داکت ترمز خودروی RP20، 15 امتیاز قهرمانی سال را از دست داده است و 400 هزار یورو جریمه باید پرداخت کند.

این تیم به همراه 4 تیم دیگر قصد خود برای اعتراض به این رای را به اطلاع FIA رسانده‌اند. رنو، مک‌لارن، فراری و ویلیامز 4 تیم دیگری هستند که به این رای معترض‌اند و به اعتقاد آن‌ها این جریمه کافی نیست. آن‌ها تا روز چهارشنبه مهلت خواهند داشت تا در خصوص اعتراض رسمی خودشان به این رای تصمیم بگیرند. زفنور بسیار مصمم است که تیمش هیچ یک از قوانین را زیر پا نگذاشته و طراحی خودروی آن‌ها سالم است. وی می‌گوید:

مسئله اینجاست که اگر قوانین را بخوانید، متوجه می‌شوید که قوانین ورزشی جدید تا 24 ساعت قبل از اولین جلسه تمرینی اولین گرندپری فصل اجرا نخواهند شد. پس ما فقط به این دلیل آن قطعات را برای تست آوردیم چون نمی‌دانستیم قطعاتی که طراحی کردیم به تست‌های زمستانی فوریه خواهند رسید یا خیر. به همین دلیل ما آن قطعات را به عنوان قطعات یدکی با خود به تست‌های زمستانی آوردیم و بعدا مشخص شد که نیازی به آن‌ها نیست زیرا تمام قطعاتی که طراحی کرده بودیم به موقع حاضر شدند. ما قسمت اعظم طراحی داکت ترمز عقب خودروی امسال را در گرندپری سنگاپور سال گذشته تست کردیم. اگرچه شما نمی‌توانید همه قطعات را در آن زمان تست کنید چون کلا فسلفه‌های متفاوتی دارند. ولی ما تعداد زیادی از آن‌ها را در سال گذشته تست کردیم و برای درک بهتر باید بگویم هیچ قانونی اعم از ورزشی یا فنی وجود ندارد که بگوید شما حتما باید این قطعات را در سال گذشته تست کرده باشید.

اوتمار زفنور، مدیر تیم ریسینگ پوینت

اما ریسینگ پوینت چطور می‌خواهد از هاس و آلفا تائوری برای تبرئه خود استفاده کند؟

آلفا تائوری و هاس روابط بسیار نزدیکی با ردبول و فراری دارند و زفنور می‌خواهد از این مورد برای تبرئه تیم خود استفاده کند. وی افزود:

ما 886 طراحی مختلف برای داکت ترمز داریم و اگر به قوانین نگاه کنید، می‌گوید که این طراحی باید توسط شما انجام شده باشد. ما همه‌چیز را خودمان طراحی کردیم. نطر داوران هم همین است اما آن‌ها می‌گویند شما در ابتدای طراحی به داکت ترمز مرسدس نگاه کرده‌ و با آن شروع کرده‌اید، ولی شما باید به یاد بیاورید که این قطعه در سال 2019 جزو قطعات ممنوعه برای خرید نبوده است. پس باید از خود این سوال را بپرسید که اگر ریسینگ پوینت با طراحی مرسدس شروع کرده و موفق شدند خودشان این داکت را طراحی کنند، هاس و آلفا تائوری برای طراحی از کجا شروع کرده‌اند؟ در حقیقت تیم‌هایی در فرمول یک هستند، مثل هاس، که احتمالا هیچوقت طراحی منحصر به فردی برای داکت ترمز نداشته‌اند و همه از فراری بوده است. و همچنین آلفا تائوری که قطعات‌شان را همیشه از ردبول می‌گیرند. مسئله اینجاست که وقتی شما اطلاعاتی در مورد یک قطعه‌ای که در 2019مجاز به خرید آن بوده‌اید کسب می‌کنید، دیگر نمی‌توانید آن را از دایره اطلاعات خود خارج کنید. نمی‌توانید اینکار را انجام دهید.

ما باید به این رای اعتراض کنیم چون در چارچوب قوانین کارمان را انجام دادیم، چه قوانین ورزشی و چه فنی و می‌خواهیم خود را تبرئه کنیم. نباید 15 امتیاز از ما کسر شود و ما نباید 400 هزار یورو جریمه شویم زیرا کار اشتباهی انجام ندادیم. سال گذشته این مورد سابقه نداشت زیرا این قطعه را از هر تیمی می‌توانستید بخرید و امسال باید خودتان آن‌ را طراحی کنید. ما خودمان طراحی کردیم و آن را به خط تولید رساندیم. نباید فراموش کنیم که ما هیچ قطعه‌ای از مرسدس دریافت نکردیم. ما میانبر نزدیم، هیچ زمان اضافه‌ای به دست نیاوردیم، هیچ سودی هم نکردیم زیرا این قطعه را نخریده‌ایم. فرمول یک تماما به معنای استفاده حداکثری از حفره‌های قانونی است. فقط به این دلیل که ما کارمان را خوب انجام دادیم و خودرویی قوی داریم، نمی‌توان نتیجه گرفت که کار اشتباهی انجام دادیم. معمای اصلی اینجاست که بقیه تیم‌ها به خودروی ما نگاه می‌کنند و می‌گویند شما از مرسدس کپی کرده‌اید یا اینکه بیشتر از ما کپی کرده‌اید. خب متاسفانه کپی کردن در فرمول یک اصلی بنیادی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد