موضوعات داغ

چرا خودروی دست دوم در بازار ایران، مثل کشورهای خارجی افت شدید قیمتی ندارد؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

همیشه از خودمان سوال می کنیم که شرایط خودروهای دست دوم در کشور برخلاف سایر کشورهای خارجی، با گذشت زمان افت محسوسی نداشته و برای خرید یک خودرو کارکرده مدل پایین لازم است که هزینه بالایی بابت آن پرداخت کنیم، آن هم برای خودرویی که طراحی آن به دهه 90 میلادی برمی گردد و از لحاظ کیفیت، ایمنی، امکانات رفاهی و یا حتی زیبایی حرفی برای گفتن ندارند، در صورتی که اگر نگاهی به سایت های خرید و فروش اینترنتی خودرو در کشورهای خارجی بیاندازید، می بینید که قیمت خودرو بعد از گذشت چندسال افت شدید پیدا کرده و با یک سرمایه اندک می توان صاحب خودرویی شد که از لحاظ ایمنی، کیفیت قطعات، امکانات رفاهی و بسیاری از فاکتورهای دیگر از ماشین های تولید داخل بالاتر هستند.

چرا خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؟

در واقع عوامل متعددی وجود دارد که باعث شده خودروی دست دوم در بازار ایران متفاوت از هر کشور خارجی دیگری باشد. اصلی ترین دلیلی که چرا خودروی دست دوم در بازار ایران مثل کشورهای خارجی افت قیمت شدیدی ندارد، به تبدیل شدن کالاهای مصرفی به سرمایه ای برمی گردد و خودرو نیز در کشور به چشم یک کالای سرمایه ای دیده شده و ارزش آن با گذشت زمان بیشتر می شود. در کشورهای خارجی شاید با حقوق پایه بتوان بعد از گذشت چند ماه یک اتومبیل جدید خریداری کرد و یا در بیشتر کشورهای خارجی، خودروها به صورت اجاره ای در اختیار مردم قرار می گیرد. اما برای خرید یک خودروی صفر کیلومتر در ایران، نیاز است که سرمایه لازم در طول چند سال جمع آوری شده تا شاید بتوان حداقل خودروی موجود در بازار را خریداری کرد، آن هم اگر بعد از گذشت چندسال دوباره افزایش پیدا نکند.

خرید خودرو، یک هزینه بزرگ

به طور کلی، خرید خودرو درست همانند خرید خانه، یکی از هزینه های بزرگی است که یک فرد ایرانی در طول زندگی خود انجام می دهد و به نوعی سرمایه زندگی خود را برای خرید یک اتومبیل خرج می کند و از آنجایی که خرید خودروی صفر کیلومتر برای خیلی از مردم مقدور نیست، به همین دلیل بازار خودروهای دست دوم همیشه داغ بوده و قیمت خودروهای موجود در این بازار کاهش حداقلی را تجربه خواهند کرد.

مشکل سیاست‌های کلان

یکی دیگر از عوامل آن هم به سیاست های دولتی در قبال خودروهای داخلی و خارجی برمی گردد و مربوط به یکی دو سال اخیر هم نمی شود. قبل از اینکه به دلیل مشکلات ارزی واردات خودروهای خارجی ممنوع شود، دولت با اعمال تعرفه های سنگین بر روی خودروهای وارداتی ارزش آنان را در بازار چندین برابر افزایش داده و همین موضوع باعث شد تا خودروهای وارداتی اقشار متوسط رو به بالای جامعه را جذب کرده و سهم بزرگی از تقاضای بازار را که مربوط به اقشار ضعیف جامعه می شود، تمام و کمال در اختیار شرکت های خودروساز داخلی قرار دهد. با از بین رفتن رقابت، خودروسازان داخلی دیگر تلاشی برای ساخت خودروهای بروز و باکیفیت نمی کنند و محصولاتشان را هم با منت به مشتریان عرضه می کنند.

خودرو گران است، حتی برای ثروتمندان

با این حال، در طول دوسال اخیر و ممنوعیت واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به حدی افزایش پیدا کرده است که شاید برخی از اقشار ثروتمند جامعه هم توانایی خرید خودروهای لوکس بازار را نداشته باشند و رشد قیمت خودرو در بازار خودروهای داخلی هم باعث شده تا تنها اقشار متوسط جامعه امکان خرید خودرو در بازار را داشته باشند و عملا اقشار ضعیف جامعه از فرآیند خرید خودروهای صفر کیلومتر در بازار حذف شده و به سمت خرید ماشین های دست دوم روی می آورند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد