موضوعات داغ

با نکات لازم پیش از خرید دنا آشنا شوید، قیمت دنا در چه محدوده‌ای است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دنا یکی از محصولات ملی ایران خودرو است که بسیاری آن را نسل چهارم سمند می‌دانند. نخستین نمونه‌های دنا در سال 1393 وارد خط مونتاژ ایران خودرو شدند و این خودرو همچنان توسط ایران خودرو به تولید می‌رسد.

قیمت دنا از ابتدای معرفی این خودرو تاکنون یکی از حاشیه‌ساز ترین مسائل مربوط به دنا بوده است. قیمت دنا در ابتدای معرفی این خودرو به بازار حدود 50 میلیون تومان تعیین شده بود که پس از روانه شدن انتقادات مختلف نسبت به ایران خودرو، شرکت تصمیم گرفت تا قیمت دنا را در حدود 42 میلیون تومان تثبیت کند.

دنا، رقیب چینی‌ها یا خودروهای داخلی؟

دنا قرار بود تا به عنوان محصولی جدید و نسبتا مجهز، ایران خودرو را وارد کورس رقابت با خودروسازان خصوصی کشور کند که بر ساخت سدان‌های اقتصادی چینی تمرکز داشتند. دنا به واسطه قیمت کمتر و امکانات بیشتر نسبت به رقبایی همچون جک J5 و ام وی ام 550، توانست فروش موفقی را تجربه کند، گرچه نبود گیربکس اتوماتیک همچنان به عنوان یکی از معایب دنا در مقایسه با جک J5 و ام وی ام 550 و سایر سدان‌های اقتصادی چینی محسوب می‌شود.

دنا

البته نباید از یاد برد که عرضه دنا از سوی ایران خودرو، دامنه حضور سورن را تنگ کرد و این خودرو را در تنگنایی بین سمند LX و دنا قرار داد. اکنون مشتریان به دو دسته عمده تقسیم شده‌اند، عده‌ای تفاوت خاصی را بین سمند LX و سورن حس نمی‌کنند و پرداخت بهای بیشتر برای خرید سورن را امری بیهوده تلقی می‌کنند.

عده دیگر نیز سعی می‌کنند با افزایش چند میلیون تومانی بودجه، به جای خرید سورن که شباهت‌های انکارناپذیری به محصولات خانواده سمند دارد، نسبت به خرید دنا اقدام کنند تا خودرویی داشته‌ باشند که حداقل ظاهر آن با سمند متفاوت است.

از سوی دیگر بسیاری از خریداران پس از خرید دنا، متوجه شدند این خودرو تفاوت مشهودی با دیگر محصولات خانواده سمند ندارد و نمی‌توان آن را خودرویی جدید لقب داد. به همین دلیل ایران خودرو تصمیم گرفت تا با اصلاح برخی ویژگی‌های ظاهری، بهبود راندمان پیشرانه و افزایش امکانات، دو محصول مشتق شده از دنا یعنی دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژر را به بازار عرضه کرد.

پیشنهاد مطالعه: دنا پلاس - تجربه رانندگی و نگاهی نزدیک‌تر به محصول جدید ایران خودرو

بهبودهای صورت گرفته در دنا پلاس و دنا پلاس توربو، دنا معمولی را در همان وضعیتی قرار داد که چندسال پیش سورن به آن دچار شده بود، یعنی دنا اکنون از سوی دنا پلاس در بالا و سورن و سمند LX‌ در پایین مورد فشار قرار گرفته بود و خریداران تمایل چندانی به خرید دنا نشان نمی‌دادند.

مزایا و معایب دنا را بشناسید

همانند هر خودرو تولید داخل دیگری، مزایا و معایب دنا به مرور زمان در بین اهالی بازار شناخته شده‌اند و اکنون مصرف‌کنندگان براساس آن‌ها تصمیم بگیرند که نسبت به خرید دنا اقدام کنند یا خیر.

در خصوص مزایا دنا، می‌توان به طراحی جدید جلو پنجره و چراغ‌های جدید این خودرو اشاره کرد که به مشتریان قدرت خرید خودرویی متفاوت از هر محصول دیگر ایران خودرو را می‌دهد.

استفاده از پیشرانه EF7 را می‌توان یکی دیگر از مزایا دنا برشمرد. این پیشرانه در مقایسه با انواع دیگر پیشرانه‌های مورد استفاده در سمند، همچون موتور 1.8 لیتری پژو مشترک با پژو 405 مصرف سوخت کمتری و راندمان بهتری دارد. از این رو با پیشرانه‌ای پاک‌تر و مدرن‌تر از گذشته در دنا روبرو هستید.

دنا

در سوی مقابل معایب دنا قرار دارند که خرید این خودرو را برخی از افراد غیرمنطقی جلوه می‌دهند. برای مثال ایران خودرو با تعویض صندلی‌ها در دنا، فضای راحت و جادار کابین سمند را دچار تغییر کرده و اکنون دیگر نمی‌توان در سواری‌های بلندمدت از کابین دنا لذت برد. صندلی‌های کوچک و نه چندان راحت یکی از نخستین معایب دنا هستند.

نقص در سیستم‌های الکترونیکی نیز یکی دیگر از معایب دنا است که بسیاری از مالکان این خودرو را آزرده خاطر کرده است. سوختن مکرر سنسورها و رله‌ها و از کار افتادن ادوات الکترونیکی خودرو، به راحتی خرید دنا را در ذهن مشتری با ابهام روبرو می‌کند.

همچنین بخوانید: تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو – کیفیت فدای کمیت!

در خصوص پیشرانه EF7 استفاده شده در دنا نیز باید گفت گرچه این موتور نسبت به نسخه‌های قدیمی موتور پژو راندمان بهتری دارد، اما پیچیدگی تعمیرات آن مالکان خودروها را با دردسر مواجه می‌کند. علاوه برآن حداکثر قدرت و گشتاور این پیشرانه در دورهای بالا در دسترس هستند تا دنا شتاب‌گیری متوسطی را از خود به نمایش بگذارد.

برای خرید دنا به چه بودجه‌ای نیاز است؟

مدت‌هاست که دیگر قیمت دنا از محدوده 50 میلیون تومان حرکت کرده و مرزهای بالاتر را درنوردیده است. امروزه برای خرید دنا به حداقل بودجه‌ای در حدود 130 میلیون تومان نیازمند هستید. در محدوده بودجه 150 میلیون تومان، شما می‌توانید نسبت به خرید دنا در مدل‌های 1394 و 1395 اقدام کنید. برخی از این خودروها ممکن است دارای رنگ شدگی باشند یا آن‌که کارکرد غیر طبیعی داشته باشند.

بیشترین نمونه‌های آگهی شده از دنا، در محدوده قیمت 150 الی 200 میلیون تومان قرار دارند. در این محدوده انبوهی از دنا در مدل‌های 96 و 97 انتظار شما را می‌کشند که معمولا بدنه‌ای کاملا سالم و کارکردی پایین دارند.

دنا

خرید دنا در این محدوده عمل کاملا به صرفه و منطقی خواهد بود چرا که تا چند سال می‌توانید از مزیت خودرو مشابه صفرکیلومتر بهره‌مند شوید. با توجه به رشد قیمت خودرو در بازار و افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی نیز به نظر نمی‌رسد برای فروش دنا به مشکل برخورد کنید.

در نهایت اگر به خرید دنا در نسخه‌های صفر کیلومتر علاقمند هستید، بایستی با افزایش توان مالی و افزایش بودجه خود به سطح 200 الی 220 میلیون تومان، نسبت به خرید دنا در نسخه‌های صفر کیلومتر اقدام کنید. البته در این سطح می‌توانید خودروهایی همچون پژو پارس LX‌ را نیز خریداری کنید که نسبت به دنا از ارزش خریدی بالاتر برخوردار هستند.

اتو کلینیک پورسعید خلیلی

در صورت خرید چنین خودرویی و یا هر خودروی دیگر بازار، می توانید برای انجام دیتیلینگ همچون سرامیک بدنه، احیای رنگ، صفر شویی و یا حتی فیس لیفت خودرو، به مرکز اتوکلینیک پورسعید خلیلی به آدرس نیایش غرب، کندروی ستاری، جنب پمپ بنزین ایرانپارس (کد ۱۷۸) شماره تلفن 02144865807 مراجعه کنید. اطلاعات تکمیلی در وبسایت اتوکلینیک پورسعید خلیلی قابل دسترس است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/25
داداش حالت خوبه؟؟؟؟




اخه کجای پارس بهتر از دناعه؟؟؟؟ طراحی قدیمی ترش یا اپشنای کمترش یا موتور کم قدرت ترش




کدومش



احتمالا خودت پارس ال ایکس داری میخوای از اون تعریف کنی



از لحاظ مصرف سوخت و خرابی هم دنا فرق انچنانی با پارس ال ایکس نداره و خرابی ها موتور های هر دوشون هم تقریبا مثل هم خراب میشه