موضوعات داغ

سوخت اشتباه: اگر در باک خودرو دیزلی، بنزین بریزید چه اتفاقی می افتد؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شاید این برای شما عجیب باشد، اما طی هر سه تا چهار دقیقه در انگلستان، یک راننده بدشانس سوخت اشتباهی را وارد باک بنزین یا گازوئیل خودرو خود می‌کند.

اگر این اتفاق هرگز برای شما رخ نداده خوشحال باشید، اما هرگز رانندگانی که سوخت اشتباهی در خودرو خود می‌ریزند را سرزنش نکنید. یک لحظه غفلت، خستگی، استرس، و یا حتی فراموش‌کاری ساده ممکن است باعث شود ما هم چنین اشتباهی را مرتکب شویم.

تخلیه مخزن سوخت، نخستین راهکار

اگر در باک خودرو دیزلی خود بنزین ریختید اصلا نگران نباشید، البته اگر در پمپ بنزین متوجه این اشتباه خود شوید. اگرچه در این حالت باید هزینه تخلیه مخزن سوخت خود را بپردازید، اما آسیب اصلی زمانی رخ می‌دهد که موتور خودرو را روشن کنید. اگر خوش‌شانس باشید، شاید مجبور شوید برای تعمیر خودرو خود چندین میلیون تومان هزینه کنید.

در ۹۵ درصد مواقعی که سوخت اشتباهی وارد باک خودرو می‌شود، داخل یک خودرو دیزلی، بنزین ریخته می‌شود. برعکس این قضیه کمتر اتفاق می‌افتد، چون پمپ‌های دیزلی نازل بزرگتری دارند که در باک بنزین خودروهای مدرن جا نمی‌شود.

اگر حین سوخت‌گیری متوجه این اشتباه شوید ممکن است مشکلی برای خودروی شما پیش نیاید. چون می‌توان تا ۵ درصد بنزین را با سوخت دیزلی ترکیب کرد، بدون اینکه مشکلی برای خودرو پیش بیاید. اگر باک خودرو جایی برای ریختن ۹۵ درصد دیزل موردنیاز ندارد، پس باید باک را کاملا تخلیه کنید.

وقتی بنزین را در خودرو دیزلی بریزیم چه اتفاقی می‌افتد؟

تا وقتی که خودرو را روشن نکنید اصلا جای نگرانی نیست، فقط باید این اشتباه خود را به متصدی گاراژ اطلاع دهید. با این اقدام و پرداخت کمی هزینه، می‌توانید از آسیب بیشتر به خودروی خود جلوگیری کنید.

پیشرانه دیزلی فولکس واگن

چرخاندن کلید بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌توانید انجام دهید، چون حتی اگر موتور را روشن نکنید، روشن شدن چراغ‌های داشبورد به این معناست که سوخت در حال حرکت است. شاید به جای دیزل، ابتدا بنزین وارد موتور شود، بنابراین باید موتور هم مثل مخزن سوخت تخلیه شود. اگر موتور را روشن کنید، اوضاع از این هم بدتر می‌شود.

بنزین در خودرو دیزلی: بدترین حالت

موتورهای دیزلی مدرن از فناوری‌های مختلفی از جمله پمپ‌سوخت فشار بالای گران‌قیمت برای کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

این پمپ‌های سوخت توسط خود سوخت دیزل حین عبور از آن‌ها روغن‌کاری می‌شوند. اگر این دیزل با بنزین جایگزین شود، تاثیر روغن‌کاری نیز حذف می‌شود. یک پمپ سوخت که بدون روغن‌کاری کار کند، به زودی اصطکاک داخلی ایجاد می‌کند چون سطوح فلزی آن به هم فشرده می‌شوند. این قطعات شروع به تجزیه شدن کرده، و ذرات فلزی میکروسکوپی تولید می‌کنند که می‌توانند آسیب‌های زیادی به موتور خودرو وارد کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد