موضوعات داغ

با مزایا و معایب چری تیگو 5 آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

برندهای چینی فعالیت خود را از ابتدای دهه نود خورشیدی در ایران آغاز کردند و روند کاری آن‌ها در اواسط این دهه با عرضه کراس‌اوورهای رنگارنگ به اوج خود رسید. در میان چری تیگو 5 مدیران خودرو به عنوان کراس‌اووری نیمه لوکس شناخته می‌شود که نقش مهمی در موفقیت مدیران خودرو ایفا کرده و همچنان نیز در حال رقابت با نزدیک‌ترین حریف خود یعنی جک S5 کرمان موتور است.

نخستین نمونه از چری تیگو 5 در سال 94 وارد بازار کشورمان شد اما پس از مدت کوتاهی، مدیران خودرو نمونه فیس لیفت این محصول را به مشتریان ایرانی عرضه کرد. تولید نسخه فیس لیفت چری تیگو 5 از زمستان 1395 آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. این نسخه نسبت به چری تیگو 5 قبل از فیس لیفت ظاهر زیباتری داشت و امکانات بیشتری نیز به آن افزوده شده بود.

چری تیگو 5

چری تیگو 5 در ابتدای ورود به بازار رقیبی برای کراس‌اوورهای وارداتی همچون سانگ یانگ تیوولی یا رنو داستر محسوب می‌شد. این خودروها در مقایسه با چری تیگو 5 از قیمت بالاتری برخوردار بودند و تحویل آن‌ها به مشتریان به طول می‌انجامید. به همین دلیل اکثر مشتریان به سمت خرید تیگو 5 تمایل پیدا کردند.

پیشنهاد مطالعه: نتیجه هوش و تلاش، تجربه رانندگی چری تیگو 5 فیس لیفت در پیست آزادی

چری تیگو 5 در دو تیپ لاکچری یا نیمه فول و اکسلنت یا تمام فول عرضه می‌شود. همان‌طور که می‌شود حدس زد، تیپ تمام فول چری تیگو 5 آمار فروش بیشتری را به خود اختصاص داده است. این تیپ به امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری مجهز است.

در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی مزایا و معایب چری تیگو 5 بپردازیم. با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار، اکنون مشتریان با دقت بیشتری نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند و تمایل دارند تا شناخت بیشتری روی خودروها داشته باشند. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا مزایا تیگو 5 و معایب تیگو 5 را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

مزایا تیگو 5

چری تیگو 5 به عنوان یک کراس اوور نیمه لوکس برتری‌های محسوسی بر دیگر رقبای خود دارد. تیگو 5 یک کراس‌اوور خانوادگی است و برای افرادی که سبک رانندگی آرامی دارند، مناسب خواهد بود.

مزیت اول، فضای جادار کابین

نخستین مورد از لیست مزایا چری تیگو 5 به کابین جادار و راحت این خودرو مربوط می‌شود. چری تیگو 5 با دارا بودن فاصله محوری معادل 2610 میلی‌متر، به خوبی پاسخگوی نیازهای خانوادگی خواهد بود و در سفرها عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد.

چری تیگو 5

این مورد از مزایا تیگو 5 موجب شد تا عده‌ قابل توجهی از مشتریان نسبت به خرید تیگو 5 تمایل پیدا کنند. این خودرو در مقایسه با کراس‌اوورهای وارداتی هم‌قیمت همچون رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از کابین بزرگتری بهره می‌برد و همین مساله موجب رضایت خریداران شده است.

مزیت دوم، امکانات ایمنی و رفاهی متعدد

خودروسازان چینی برای آن‌که بتوانند رقبای کره‌ای خود را به چالش بکشند، محصولات خود را به طیف گسترده‌ای از آپشن‌ها و امکانات ایمنی مجهز می‌کنند. این مورد یکی از مزایا چری تیگو 5 نیز به شمار می‌رود و دلیل منطقی برای خرید تیگو 5 محسوب می‌شود.

از سوی دیگر برخی خودروسازان ایرانی هنگام مونتاژ خودروهای خارجی، اقدام به حذف امکانات این خودروها می‌کنند و خریدار ناچار است پس از تحویل گرفتن خودرو، با هزینه شخصی نسبت به نصب آن‌ها اقدام کند. در مورد چری تیگو 5 خوشبختانه این مساله دیده نمی‌شود و خریداران می‌توانند از امکانات استاندارد مشابه با نسخه ساخته شده در چین بهره ببرند.

عیب اول، افت شدید قیمت در نمونه‌های کارکرده

شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو از گذشته تا به حال در بین اهالی بازار معروف بوده است. این شرایط به خریداران اجازه می‌دهد تا با بودجه‌ای معادل نصف قیمت خودرو، نسبت به خرید محصولات ام وی ام و چری اقدام کنند و مابقی قیمت خودرو را در اقساط بلندمدت بپردازند. با این وجود این شرایط فروش اقساطی به معضلی برای مالکان خودروهای ام وی ام و چری تبدیل شده است.

همچنین بخوانید: نبرد در تنگنا؛ مقایسه فنی چری تیگو 5 و BYD S6

به دلیل برقرار بودن شرایط فروش اقساطی، مالکان خودروهایی همچون تیگو 5 ناچار هستند تا هنگام فروش خودرو اتومبیل خود را با رقمی پایین‌تر از خودروهای مشابه قیمت‌گذاری کنند، چرا که خریدار می‌تواند با بهره‌مندی از شرایط فروش اقساطی نسخه صفر کیلومتر را خریداری کند و باید به نحوی او را برای خرید چری تیگو 5 کارکرده تشویق کرد. این مورد یکی از معایب چری تیگو 5 محسوب می‌شود.

عیب دوم، قوای فنی نامطلوب

چری تیگو 5 به یک موتور دولیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک CVT مجهز است که به نظر برای وزن 1.5 تنی این خودرو کم به نظر می‌رسند. استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی نه چندان حجیم به همراه گیربکس اتوماتیک با ضرایب پیوسته، موجب شده تا پیشرانه دائما تحت فشار باشد و در دورهای بالا صدای آن به کابین نفوذ کند. مساله‌ای که یکی از معایب چری تیگو 5 در مقابل رقبا محسوب می‌شود.

چری تیگو 5

شتاب‌ و کشش ضعیف چری تیگو 5 در مقابل رقبایی همچون جک S5، موجب شد تا این خودرو نتواند رقیب خود از کرمان موتور را کاملا از میدان رقابت خارج کند. از سوی دیگر افزایش فشار بر پیشرانه موجب افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود و عملکرد اقتصادی چری تیگو 5 را زیر سوال می‌برد.

نتیجه‌گیری

چری تیگو 5 را می‌توان یک کراس‌اوور مناسب برای استفاده‌های درون‌شهری دانست. این خودرو فضای کابین قابل قبولی دارد و امکانات رفاهی و ایمنی آن نیز چشم‌گیر است. در سوی مقابل قوای فنی متوسط چری تیگو 5 موجب می‌شود تا نتوانید در عبور از پیچ و خم‌های جاده چندان روی آن حساب کنید. مشکلات دیگری مانند فضای بار کم و افت شدید قیمت نیز تصمیم خرید چری تیگو 5 را برای مشتری با تردید همراه می‌کنند. بنابراین بهتر است قبل از اخذ تصمیم نهایی در مورد خرید تیگو 5، نگاهی به رقبای این خودرو نیز داشته باشید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/31
سلام. دو ساله تیگو ۵ دست دوم خریدم. با اینکه دست دومه فوق العاده هست این ماشین. واقعا راضی ام ازش. برای خانواده ماشین خیلی خیلی مناسبیه. جادار. ایمن. مصرف سوخت خیلی پایین داره. در ضمن توی جاده وقتی توی حالت لسپورت گذاشته میشه از لحاظ قدرت و شتاب مشکلی نداره. اگه پولشو دارین توی خرید تیگو ۵ یا ۷ شک نکنین. ال نود و دنا پلاس و امثال اینا یه چرخِ تیگو هم نمیشن
1399/5/31
سلام.من یکماهه تیگو 5 خریدم خیلی ازش راضیم جادار مطمئن و شیک و جوان پسنده.امکانات رفاهی عالی و از لحاظ سرعت و شتاب دست کمی با دیگر رقبا نداره.توی جاده خیلی راحت ماشینا رو پست سر میذاشتم.جی پی اس و نویگشن و مانیتور 10 اینچی فوق العاده هستن.انشالله که همه بتونن بخرنش
1399/6/1
داداش پرایدم گاز بدی ۲۰۰ تا پر می کنه؛ بحث سر عملکرد مفید موتور در بلند مدته.
شما خودت ماشینای توی بازار مثل هایما، جک، برلیانس و... نگاه می کنی نصفشان با دو سال کارکرد موتور تعویض یا موتور تعمیرن!
1399/11/26
من که ۳ ساله به گفته تمثال شما آشغال ترین چینی رو دارم (MVM315)هیچی تعویض نشده شما چی میگی من نمیدونم همینطوری به هدف هیچی میان الکی میگن بده نخرید
1400/4/1
سلام علی جان اینا رو ولشون کن لیاقت کسایی که ماشینهایی چینی رو مسخره میکنند ماشین های آشغال ایرانی هستش
1399/5/31
متاسفانه پول رو توی جوی آب بریزم پول جنس چینی نمیدم
وقتی دیدم قطعات رو جوری میسازن که فقط یکسال اول کار کنه و بعدش دنبال خرید قطعه باشین کلا قیدش رو زدم علت افت شدید کارکرده اش هم همینه
خوشبختانه سهامدار چین نیستم ازش دفاع کنم اگه پول دارین به جای صفر چینی کارکرده ژاپنی یا اروپایی بخرین
1399/6/1
افت قیمت این خودرو زمانی بود که با شرایط قسطی خوب عرضه می شد
ولی الان دیگه اون شرایط اقساطی نیست و زمان تحویل فوری هم ندارد.به علاوه
وقتی دنا پلاس با گیربکس 405 قیمتش 300 میلیونه ادم عاقل سراغ
تیگو خواهد امد که علاوه بر بروز بودن از نظر کیفیتی هم خیلی سرتره.
1402/8/29
سلام دوستان من یک تیگو5 تقریباً 6ماه که خریدم ازش راضی هستم فقط موقعه که تو دنده میزاری یا جلو یا عقب یک زوزه کوچیک میاد برای دوستانی که تیگو دارن هم این مشکل پیش اومده یا نه تو جاده زوزه نداره فقط موقعه که دنده را بزنی
1402/10/7
سلام شب بخیر مدت دوسال خودروی چری تیگو پنج دارم این خودرو در مقایسه با خودروهای ایرانی بسیار خوب میباشد ولی این خودرو باتوجه به موتور قوی که دارد گیربکس بسیار ضعیف دارد که متاسفانه دو مرتبه تاکنون گیربکس را تعمیر کرده ام