موضوعات داغ

زیان خودروسازان همچنان از سود فروش خودرو بیشتر است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سال 2020 میلادی برای همه خودروسازان سالی چالش برانگیز بوده است. از آنجایی که سایت Motor1.com راجع به خودروها و مسائل مربوط به آنهاست، این سایت شدیدی بر عملکرد شرکت‌های خودروسازی داشته است و مطلبی که در ادامه مطالعه می‌کنید، توسط این سایت تهیه شده است.

در ماه های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیر مالی در عملکردهای فروش خودروسازان بوده ایم. درمطالعه‌ای جدید، علاوه برنگاهی کلی گرانه به موضوع، آمارهای دقیق و شگفت انگیزی از هر وسیله نقلیه و میزان سود و ضرر ناشی از فروش آن ارائه شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

این تحقیق به وسیله وب سایت آلمانی Handelsblatt انجام شده است و نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های خودروسازی مختلف، تحت تاثیر ویروس همه‌گیر کرونا از لحاظ مالی در تنگنای شدیدی به سر برده و در معرض ورشکستگی هستند. هدف این مطالعه، نگاهی کلی به سود و زیان وارده به خودروسازان است اما می‌توان این آمار را به طور سطحی نیز بررسی کرد.

سود و زیان شرکت‌های مختلف

به عنوان مثال، این مطالعه می گوید فروش فولکس واگن، در طول سال 2020 حدود 28 درصد کاهش یافته است، اما این عدد به خودی خود کافی نیست زیرا فاقد اطلاعاتی در زمینه تولید خودرو، بازده شرکت و سایر موارد است.

با نگاهی عمیق تر به یافته‌های این پژوهش، پی می‌بریم که در سال 2020، شرکت خودروسازی فولکس واگن از هر اتومبیل فروخته شده تقریبا 489دلار(415یورو) ضرر کرده است. در عین حال، فروش تویوتا با افت 29 درصدی همراه بود اما این شرکت از فروش هر ماشین 628 دلار(533یورو) سود کرده است. علاوه بر این، بی ام و تقریبا 1300دلار (1100یورو) و مرسدس بنز 700دلار (600یورو) از فروش هر خودرو ضرر کرده‌اند.

رشد آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها

با این حال این اخبار برای مارک‌های خودروسازی آلمان بد نیست. با وجود رکود اقتصادی، پورشه نزدیک به 11800 دلار (10،000 یورو) به ازای هر فروش خودرو سود کرده، در حالی که در ایالات متحده آمریکا، این مقدار سود برای تسلا 3500 دلار (3000 یورو) گزارش شده است. این تحقیقات، مقداری از سود تسلا را به فروش گواهی نامه های کربن دی اکسید نسبت میدهد که این گواهی نامه ها به دیگر سازندگان خودرو فروخته می‌شود. در واقع این کار، راهی برای دور زدن قوانین مربوط به سخت‌گیری‌های دولتی است.

فرد پشت این مطالعه دکتر فردیناند دودنهاففر، یک فرد کار کشته در صنعت خودرو است که با بسیاری از خودروسازان کار کرده و استاد مدیریت تجارت است. او همچنین بنیانگذار و مدیر مرکز تحقیقات اتومبیل در دانشگاه دوزبورگ اسن آلمان است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد