موضوعات داغ

خودروی جدید کارمانیا EK1 معرفی شد؛ اولین خودروی تمام برقی ایران + کاتالوگ

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

کارمانیا کار خود را با برند چینی BYD شروع کرد و خودروهای بی وای دی S6 و بی وای دی F3 را روانه بازار کرد. اما با بازگشت تحریم‌ها و قطع روابط شرکت‌های خارجی با خودروسازان ایرانی، کارمانیا نتوانست همکاری خود را با این برند چینی ادامه دهد ولی حال پس از حدود 2 سال غیبت در بازار خودرو، امروز خودروی جدید کارمانیا EK1 توسط این شرکت معرفی شد. خودرویی تمام برقی که می‌تواند اولین خودروی کشور با این پیشرانه باشد. این خودرو فعلاً در سگمنت سدان معرفی شده اما قرار است به زودی نسخه هاچ بک این خودرو نیز معرفی شود و فعلاً کارمانیا نسخه سدان EK1 را روانه بازار ایران کند.

کارمانیا EK1

قبل از شروع توضیحات و معرفی این خودروی جدید به نام کارمانیا EK1 لازم است بدانید که در حقیقت خودروی مورد نظر، خودروی سودا SA01 است که در بازار ایران به نام کارمانیا EK1 معرفی شده است.

ظاهری قدیمی، باطنی پیشرفته

امروزه شرکت های خودروسازی از یک طراحی بخصوص برای ساخت خودروهای برقی استفاده می کنند و اگر برپایه ماشین های استاندارد آنان ساخته شده باشد تغییراتی در ظاهر آنان ایجاد می کنند، همچون طراحی بسته جلوپنجره و ایجاد تغییراتی در بخش های آیرودینامیکی بدنه که در راستای بهره وری بهتر انرژی خودروهای برقی انجام می شود

حال خودروی جدید کارمانیا به همین شکل پیش رفته و براساس نسخه بنزینی خود ساخته شده است، ولی شاهد جلوپنجره جدید با یک طراحی بسته هستیم تا حداقل استانداردهای خودروهای برقی در طراحی این خودرو رعایت شود. هرچند طراحی کلی این خودرو مناسبتی با سیستم محرک آن ندارد.

کارمانیا eK1

باوجود اینکه سیستم های محرک برقی در طول سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته، اما ظاهر این خودرو برپایه نسل قبل طراحی خودروهای چینی شکل گرفته و در واقع همان طراحی نسخه بنزینی با تغییراتی جزیی را شامل می شود. علاوه بر طراحی بیرونی، در داخل کابین هم شاهد چنین شرایطی هستیم و نباید انتظار یک طراحی پیشرفته همانند خودروهای اروپایی یا طراحی برخی خودروهای چینی امروزی را داشته باشید. اما در مجموع می تواند طراحی قابل قبولی به شما ارائه دهد.

این خودرو به طور کلی با طول 4417 میلی متر، عرض 1737 میلی متر، ارتفاع 1576 میلی متر و فاصله بین دو محور 2500 میلی متری ساخته شده است که به دلیل استفاده از سیستم محرک برقی، حداقل وزن خالص آن به 1390 کیلوگرم رسیده است.

کارمانیا eK1

اقتصادی رانندگی کنید

ظاهر خودرو شاید قدیمی به نظر برسد، اما در باطن خود چیزی دارد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان بزرگ جهانی در تلاش برای توسعه بیشتر و بهتر آن بوده اند. محصول جدید کارمانیا EK1 سیستم محرک کاملا برقی دارد که متشکل از یک موتور مگنت سنکرونیزه 107 اسب بخاری با گشتاور 240 نیوتن متری بوده و نیروی خود را از طریق باتری های سلولار خنک شونده با آب تامین می کند.

مجموعه باتری های 44.5 کیلووات ساعتی خودرو باعث شده تا با یکبار شارژ کامل آن بتوان تا حداکثر محدوده 305 کیلومتری در شهر و 370 کیلومتری در مسیرهای بین شهری با سرعت ثابت رانندگی کرد، هرچند برای جبران بخش کوچکی از انرژی مصرفی باتری ها، سیستم بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری بر روی خودرو نصب شده است.

در صورت اتمام شارژ باتری ها، می توانید با استفاده از شارژر خانگی 220 ولتی و 16 آمپری، باتری های اتومبیل را طی 6 الی 8 ساعت به طور کامل شارژ کرد، در صورتی که با استفاده از شارژرهای سریع 3 فاز 380 ولتی می توان زمان انتظار را به 45 دقیقه الی 1 ساعت کاهش داد.

کارمانیا eK1

خودروی برقی کارمانیا EK1 چه امکاناتی دارد؟

در بخش ایمنی، محصول جدید کارمانیا تجهیزات خیلی زیادی ندارد و به طور کلی در نصب سیستم ترمز ضدقفل ABS، سامانه مانیتورینگ فشار باد لاستیک ها و کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو خلاصه می شود، اما در بحث امکانات رفاهی گزینه های بیشتری در خود جای داده است.

کاتالوگ کارمانیا EK1

از امکانات مهم این خودرو می توان به سیستم فرمان برقی، راهیاب ماهواره ای GPS، سنسور پارک عقب، فرمان چند منظوره، سیستم سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر LCD لمسی با پشتیبانی از اتصال بلوتوث و USB، امکان شارژ تلفن همراه با قابلیت شارژ سریع، قفل شدن خودکار درها در سرعت بالای 15 کیلومتر، دوربین دید عقب، چراغ های مخصوص روز، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی و آینه های الکتروکرومیک اشاره کرد.

چرا باید یک خودروی برقی سوار شویم؟

نبود هزینه‌ های مربوط به سوخت‌ گیری خودروهای بنزینی و دیزلی می تواند یکی از مهم ترین دلایل استفاده از خودروهای برقی و گسترش آنان در سطح جهانی باشد و در این بین هزینه شارژ خودروهای برقی یک چهارم هزینه سوخت گیری برای خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی اعلام و گزارش شده است. هرچند در کشور ما ادعا می شود که هزینه سوخت بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی و آسیایی بوده و همین موضوع باعث شده تا خودروهای برقی در این کشورها با استقبال گسترده ای مواجه شود

موضوع دیگر هزینه های کم نگهداری و استفاده خواهد بود و دیگر نیازی به سرویس های دوره ای برای تعویض روغن، فیلتر هوا، فیلتر سوخت، چک کردن آب رادیاتور و یا تعویض فیلتر روغن نخواهید داشت و با استفاده از وسایل نقلیه تمام الکتریکی می توان موارد ذکر شده را کنار گذاشت.

یکی دیگر از مزیت های خودروهای برقی می تواند بحث آلودگی های محیط زیستی آن باشد و یکی از بزرگترین و مهم‌ ترین دلایل حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از بازارهای جهانی، میزان بالای آلایندگی آنان گزارش شده است که موجب شده خودروهای برقی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

معضل گرمایش زمین که در اثر افزایش آلودگی هوا، کاهش غلظت لایه ازن، افزایش گازهای گلخانه ‌ای، آتش‌ سوزی جنگل‌ ها و از بین رفتن مراتع بوجود آمده نیز باعث شده تا محیط زیست کره خاکی ما به چالش کشیده شود و در حال حاضر استفاده از خودروهای برقی و جایگزین کردن آن با خودروهای درون سوز، می تواند یکی از بهترین راهکارها به منظور حفظ محیط زیست باشد.

از بزرگترین نتایج آلودگی هوا، افزایش مشکلاتی خواهد بود که سلامتی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در این زمینه بیشتر از همه بیماری‌ های تنفسی، قلبی و ریوی را به همراه دارد که به راحتی با استقبال بیشتر از خودروهای می توان آلودگی کلانشهرها و بروز مشکلاتی جسمانی برای شهروندان را کاهش داد.

Karmania SA01

آلودگی فقط زیست محیطی نیست و گاهی اوقات آلودگی صوتی هم می تواند سلامت جامعه را تهدید کند. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی صوتی در برخی مناطق پایتخت را بالاتر از حد اضطرار گزارش کرده است. به عبارتی دقیق تر حدود مجاز تراز صدا برای مناطق مسکونی در دوره زمانی روز و شب به ترتیب 55 و 45 دسی‌ بل گزارش شده که متاسفانه در مناطق مسکونی بزرگراه‌ های کلانشهرها از حد اضطرار عبور کرده است.

حال مهم ‌ترین منبع آلودگی صدا در شهرهای بزرگ را می توان همین وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی دانست که با کنار هم قرار گرفتن آنان و ایجاد تجمعی بزرگ با چاشنی بوق زدن های متوالی، بیشترین سهم آلودگی صوتی را به خود اختصاص داده اند، درحالی که خودروهای برقی هیچگونه صدایی نداشته و برای سرنشینان داخل کابین هم می تواند تجربه رانندگی لذت بخشی را به همراه داشته باشد.

قیمت کارمانیا EK1 چقدر خواهد بود؟

شاید کمی زود باشد که در مورد قیمت احتمالی این خودرو صحبت کنیم اما قیمت جهانی کارمانیا EK1 یا همان سودا SA01 حدود 110 هزار یوان است.

لازم به یادآوری است که خودروهای تمام برقی به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های بروز و باطری‌های گران قیمت معمولاً رنج قیمتی بالایی دارند اما اگر سدان جدید کارمانیا بخواهد در ایران و به عنوان اولین خودروی تمام برقی کشور موفق شود، قطعاً حمایت دولت برای گسترش این تکنولوژی و استفاده گسترده در ناوگان تاکسیرانی برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست لازم است.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/10
هزینه نگهداری خودرو و موتور سیکلت برقی در حالت کلی خیلی کم هست ولی امان از روزی که بخوای باطری های اونو عوض کنی به اندازه قیمت خود ماشین یا موتور باید هزینه کنی تا چند سال پیش ارزون تر بود ولی الان خیلی بالا رفته قیمت ها
1399/6/28
کارمانیا هنوز خودروهایی ک سال 96 و 97 پولشو از مردم گرفته تحویل نداده
.
مهر سال 98 گفت بیاین سود ناچیزی بگیرید و انصراف بدین
ولی
هنوز پول مردمی ک ب سود راضی شدن رو نداده
.
.
ب خودتون و خانوادتون خیانت نکنید
.
.
از کارمانیا بپرسید و جستجو کنید تا بفهمید

پولتون رو بر باد ندین
1399/6/10
چون جزو اولین تجربه های فروش خودروی برقی توی ایرانه، باید برای اولین عرضه، توی حمل و نقل عمومی باشه تا بین مردم جا بیفته
مثل هایبریدی ها
وگرنه با این قیمت، یه طرح شکست خوردست.
1399/6/31
اول باید یه شرکت شرف و اعتبار داشته باشه
یعنی پول مردم رو صرف امور خودش و خریدن سهام نکنه
یعنی وقتی قول داد ماشین تولید کنه، تولید کنه
یعنی مردم رو سرکار نذاره
یعنی مدام قول امروز و فردا برای تحویل ماشین نده
یعنی بعد از سه سال تکلیف مردم رو روشن کنه
یعنی وقتی گفت بیاین حواله هاتون رو بدین و سود بگیرین، پول مردم رو بده
یعنی تجمع شاکیان رو با تهدید و تطمیع از هم نپاشونه
یعنی وقتی پول سهامی که خریده در عرض یکسال پنج برابر شده برای پول مردم هم ارزش قائل بشه

شرافت هم خوب چیزیه آقایون کارمانیا
با چه رویی میان حرف از ماشین جدید میزنید
باز هم میخان پول مردم رو بچاپین
1399/6/10
منطق تو کشور ما یعنی کشک با دلال ها باید کنار اومد نه دولت بی کفایت روحانی
1399/6/11
کدام انسان عاقلی برای این ماشین که از نظر امکانات و قیافه در حد ساینا هم نیست 500میلیون پرداخت میکنه در طول چند سال قیمت 3 برابری این ماشین نسبت به مثلا ساینا یا تیبا با پرداخت نکردن هزینه بنزین برابر میشه با این ماشین تا اصفهان یا زنجان هم نمیشه رفت
1399/6/13
متاسفانه شرکت کارمانیا و مدیران ارشد دروغگوی این شرکت مدت سه سال هست پول مارو بالا کشیدن و به جز دروغ و بی حرمت کردن ما کاری تا امروز انجام نداده اند ، امیدوارم سیستم قظایی جواب این دروغگویان از خدا بیخبر رو بده
1399/10/15
سلام
دوستان کسی هست که از سرنوشت ثبت نام byd s7 خبر داشته باشه؟؟
با هزار بدبختی و فروش زیوآلات خانمم و قرض و قوله 70 میلیون دادیم ثبت نام کردیم.
هر بار هم که زنگ میزنیم فقط میگن منتظر بمونین.
کسی میدونه اگه پرونده ای تو دادگاه تشکیل شده یا شکایتی صورت گرفته خبر بدین لطفا...
خداوندا به داد ما مردم بی پناه خودت برس...
گرچه تو عقل دادی به ما و حجت تمام کردی و مطمئنا سرنوشت هر ملتی فقط با دستان خود آن ملت رقم میخوره نه با دعا و ....
1399/11/7
ما هنوز بعد از گذشت بیش از 3 سال به جوابی نرسیدیم!60 میلیون پیش خرید کردیم برای BYD
اما هییییچ خبری نیست......هرچی مراجعه می کنیم،تماس می گیریم بی فایده ست.....خداوند ازشون نگذره حتی خودشون رو موظف به توضیح هم نمی بینن! حواله کردم به خدا....
1400/2/18
تا کی کشور باید به خاطر عدم تغيير رويه اين لابی لگن سازی متضرر شود ؟
تا کی باید شاهد عقب‌ماندگی کشور در زمینه تولید خودرو باشیم ؟
تا کی باید شاهد افزایش فاحش قیمت حلبی های داخلی باشیم ؟
تا کی باید ؟؟؟؟
1400/3/3
با سلام -- بزرگترین ضربه ای که استعمار نوین توانست بر پیکره ملت ما طی دهه های گذشته بزند از بین بردن نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی است. به طوری که اکنون افرادی با کمترین ضریب هوشی در بالاترین رده های تصمیم گیری جا خوش کرده اند. کارمانیا نیز با این سیاست های کوته بینانه روز به روز به افول خود نزدیک می شود. کارمانیا فقط با فعالیت با بی وای دی و ورود و تولید خودروهای برقی و هیبریدی جدید آن می تواند همانند هیوندا و کیا و تویوتا جای پا و اعتبار خود را در کشور حفظ کند و کل صنعت خودرو کشور و آلودگی های شهرها را به اجبار متحول کند وگرنه ek1 و کیتون و حتی بهترین برندهای دنیا نمی توانند به داد کارمانیا برسند. کار با برند های مختلف باعث عدم اعتماد مشتریان به خدمات پس از فروش و از بین رفتن کل اعتبار گذشته کارمانیا و بی وای دی در کشور خواهد شد. اگر مدیران کارمانیا مشکلات تعهدات قبلی خود را با مدیران بی وای دی چین در میان بگذارند حتما آنها پیشنهاد خواهند داد تعهدات قبلی با جدیدترین محصولات هیبریدی و برقی بی وای دی جبران شود و طبق قرارداد ها عمل شود و فقط مابه تفاوت قیمت دلاری با توجه به قیمت دلاری آن تعهدات در 3 سال پیش و قیمت دلاری آنها هم اکنون از مشتری به دلار با قیمت روز گرفته شود. مثلا اگر s6 را به قیمت قطعی پیش فروش کرده و در قرار داد قرار بوده 2 الی3 ماهه تحویل دهند و در 3 سال پیش قیمت دلاری آن 18000 دلار در بازار چین بوده است کارمانیا موظف است اکنون خودرو جایگزین با قیمت 18000 دلاری و یا لااقل همان s6 قبلی بدون گرفتن هزینه اضافه با توجه به قرارداد به مشتری تحویل دهد و اگر خودرو 21000 دلاری به جایش تحویل داد باید 3000 دلار مابه تفاوت آن را مشتری به قیمت دلار آزاد پرداخت کند. و یا اگر s7 را به قیمت غیر قطعی پیش فروش کرده اند لااقل تخفیف و یا تسهیلاتی برای آن نگون بخت هایی که 3 سال پیش 70 میلیون نصف هزینه خودرو آن زمان را پرداخت کرده اند در نظر بگیرند. غیر از این اگر کارمانیا باعث ناراضی نگه داشتن مشتری هایی باشد که 3 سال پیش از میان تمام گزینه ها و انتخابها به کارمانیا اعتماد کردند. در آینده با هیچ سیاستی مردم دیگر به کارمانیا و برندهای رنگارنگ جدید آن اعتماد نخواهند کرد.