موضوعات داغ

معضل تامین قطعات خودروهای وارداتی؛ هزینه نگهداری مرسدس بنز و ب ام و بیشتر از همیشه

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

نگهداری از خودروهای آلمانی در کشورمان هیچ گاه ساده نبوده است، شرایط اقلیمی، وضعیت جاده ها و کیفیت سوخت مصرفی در ایران به گونه ایست که در اغلب موارد خودروهای آلمانی یا به طور کلی خودروهای اروپایی را نمی توان سازگار با شرایط کشور توصیف کرد، اما حالا در پی افزایش شدید نرخ ارز، معضل نگهداری از این خودروها دوچندان شده است.

هزینه های نگهداری بالای بنز و بی ام و

این درحالیست که به لطف وجود دلالان محترم و حذف شدن قیمت ها از روی وب سایت های خرید و فروش خودرو، قیمت خودروهای وارداتی نیز حتی بیشتر از نرخ ارز افزایش داشته است که البته بخشی از این افزایش را نیز باید ناشی از ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان قلمداد کرد.

مرسدس بنز کلاس E

بنابراین حالا در شرایطی قرار گرفته ایم که از یک سو قیمت خودروها به شدت بالا رفته است و از سوی دیگر خودروها در پی سال ها تحریم و نامناسب بودن شرایط نگهداری، فرسوده تر از همیشه هستند و به دلیل افزایش نرخ ارز نیز امکان خدمات رسانی اصولی به آن ها وجود ندارد. در واقع بسیار پیش می آید که مالکین تصمیم میگیرند تا به جای خرید قطعات اصلی با قیمتی گزاف (در عمل با یورو بیش از 30 هزار تومنی در پی حضور چند واسطه)، نسبت به نصب قطعات دست دوم یا اصطلاحا استوک اقدام نمایند و ماحصل اینکار نیز کاهش شدید عمر مفید خودرو و افزایش تعداد سرویس های مورد نیاز است که در اغلب موارد با اشتباهات تعمیرکاران نیز همراه می شود و به خودرو آسیب وارد می کند.

موتور بی ام و

برای مثال قطعات الکترومکانیکی موتور نظیر مکانیزم های مربوط به زمان بندی متغییر باز و بسته شدن سوپاپ ها در اغلب خودروهای آلمانی دارای عمر محدودی هستند و به کررات دچار مشکل می شوند و طبیعتا هر بار تعویض این قطعات با نمونه های استوک باعث کوتاه تر شدن زمان سرویس های دوره ای خودرو می شود و هزینه ای چندین میلیونی را به مالکین تحمیل می نمایند.

پیرمردهای پرخرج

در واقع هزینه های نگهداری از خودروهای وارداتی قدیمی حالا آنچنان افزایشی یافته که در بسیاری موارد خود مکانیک ها و تعمیرکاران این دست خودروها نیز تمایلی به سوار شدن و مالکیت آن ها نشان نمی دهند و در عوض از خودروهای متداول داخلی استفاده می نمایند.

کابین مرسدس بنز کلاس E

عجیب آنکه علیرغم تمام این شرایط، قیمت چنین خودروهایی به شکل مداوم در حال افزایش است، این در حالیست که به شکل سنتی در بازار ایران تنها خودروهای وارداتی اصلاحا تمیز و ارزشمند از شانس خرید و فروش شدن با قیمت های بالا برخوردار بودند، اما حالا گویا شرایط به نوعی عوض شده که مشتریان حتی حاضر به پرداخت بهایی گزاف برای نمونه های ضعیف و نه چندان تمیز هستند.

غفلت از هزینه های نگهداری

به عبارت دیگر می توان گفت که بسیاری از خریداران نه صرفا برای استفاده، بلکه با نگاهی به ماجرای سرمایه گذاری نسبت به خرید خودرو اقدام می کنند و در بسیاری موارد متوجه هزینه های نگهداری بسیار زیاد این دست خودروها نیستند، غفلتی که می تواند به ضرر و زیان قابل توجه ایشان منجر شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/12
تو ایران ماشین وارداتی لوکس بدون دردسر فقط لکسس👌🏻👌🏻
وارداتی اقتصادی بدون دردسر هم تویوتا و نیسان و میتسو.
وسلام