موضوعات داغ

مکس ورشتپن نباید به بازنشستگی لوئیس همیلتون دل ببندد

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن سال دیگری را بدون رسیدن به عنوان قهرمانی کم کم به پایان می‌رساند و به نظر سخت می‌رسد که قبل از بازنشستگی لوئیس همیلتون او بتواند به این عنوان برسد.

زمانیکه این راننده هلندی در اولین گرندپری با ردبول تبدیل به جوانترین برنده فرمول یک شد، این فرصت را داشت تا در طی 4 فصل بعدی که پیش روی او بود به جوانترین قهرمان جهان فرمول یک نیز تبدیل شود. با گذشت زمان ، خیلی‌ها منتظر چنین اتفاقی از جانب او بودند.

پایان فصل 2020 از راه می‌رسد، او همه کار کرده است اما کم بوده است. چه زمانی بخت با او یار خواهد شد؟ به دلایل زیادی این امر با رفتن همیلتون محقق خواهد شد.

خودروی مکس ورشتپن بعد از تصادف در گرندپری توسکانا 2020
اصلی‌ترین دلیل اینکه ورشتپن موفق به کسب عنوان قهرمانی از سال 2017 (اولین فصل حضور وی در ردبول)تا کنون نشده است، بدون شک نداشتن خودروی مناسب این کار است.

طی دو فصل اول، ردبول او سومین ماشین سریع پیست بود واقعا بود، بیشتر اوقات اما نه همیشه، بوضوح کندتر از دو مرسدس و فراری بود. هر زمان که می‌برد، بخاطر مبارزه دو تیم بالا بود و یا بخشی از استعداد ذاتی او دخیل بود.

2019 یک گام در مسیر درست بود زیرا او با پاور یونیت هوندا، یک RB15 بوضوح ارتقا یافته را در اختیار داشت، در حالیکه فراری نسبت به سال قبل یک قدم به عقب برگشته بود و به موتور بحث برانگیزی متکی بود. ورشتپن با استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود توانست در بهترین رده خود در جایگاه سوم رانندگان فصل قرار گیرد.

با توجه به این پیشرفت، راننده هلندی با اطمینان از اینکه توانایی عبور از مرسدس را دارد، قرارداد 3 ساله جدیدی را با تیم ردبول امضا کرد. با این حال شرایط به آن شکل پیش نرفت.

او در حالی فصل را در رده سوم یا حتی رده دوم به راحتی به پایان می‌رساند که این اتفاق بیشتر بدلیل سقوط فراری است تا پیشرفت ردبول.

در حقیقت چالش 2020 بطور فزاینده‌ای در چشمان ورشتپن ناامید کننده است و نسبت به سال قبل بدتر است. او قبل از گرندپری ایتالیا گفت:

به سادگی مشخص است که خودروی این فصل به اندازه کافی خوب نیست، روشن است که اشتباهات زیادی در ساخت انجام شده است، با کمال احترام کاملا مشهود است که تیمی شبیه آلفا تائوری، در رقابت تعیین خط چقدر به ما نزدیک هستند. این نباید اتفاق بیفتد.

از زمان این صحبتها، راننده 22 ساله دارای مشکلات مکانیکی بوده است و در جریان هر دو مسابقه بعدی از دور رقابت کنار رفت. به نظر می‌رسد که کم‌کم او در قبال تیم خود، صبر و اعتقادش را از دست می‌دهد و بعد از گرندپری توسکانا اظهار داشت که مریض شده است.

متاسفانه برای او، صندلی بهتری در حال حاضر وجود ندارد که بتواند تجهیزات بهتری به او بدهد که همین مسئله ما را به همیلتون می‌رساند...

لوئیس همیلتون
بدون شک، در تمامی جهات مرسدس بهترین ماشین پیست را در اختیار دارد. اگرچه آنها دو راننده خوب در اختیار دارند اما ورشتپن همچنان امیدوار به کسب قهرمانی امسال است، همانطوری که با نزدیک بودن به والتری بوتاس نشان داده است.

اما آمادگی همیلتون نشان داده است که چنین نیست. قهرمان 6 دوره فرمول یک جهان نشان داده است که مثل همیشه خوب و آماده است و قصد دارد تا هفتمین قهرمانی را نیز بدست آورد.

برای به چالش کشیدن او، ورشتپن باید هر آخر هفته خیلی خوب رانندگی کند و امیدوار باشد که ماشینش خراب نشود، در حالیکه راننده انگلیسی قادر به داشتن یک روز بی دردسر یا بدون اشتباه بزرگ است و او همچنان در پیست پیشتاز می‌ماند و رده اول جدول را در اختیار خواهد داشت.

با وجود مقرراتی که فصل آینده نیز ثابت خواهند بود، سخت است که تغییراتی دیده شود. برای اینکه ورشتپن در مقابل مرسدس‌ها بتواند مقامی را کسب کند، نیاز دارد تا هر دو راننده تیم آلمانی پایین‌تر از سطح خود باشند و بدون شک این اتفاق با وجود همیلتون در آنجا هرگز رخ نخواهد داد.

اگر این راننده 35 ساله پس از عبور از رکورد تعداد عناوین قهرمانی مایکل شوماخر تصمیم به بازنشستگی بگیرد، ورشتپن یک موقعیت واقعی برای تبدیل شدن به یک قهرمان جهان را دارد، حتی در یک ردبول.

او قبلا ثابت کرده است که قادر به غلبه بر بوتاس در نبردها هست با وجود اینکه این راننده فنلاندی در ماشین بهتری نسبت به او قرار دارد، با توجه به اینکه در آینده مرسدس راننده جایگزینی هم سطح لوئیس همیلتون نخواهد داشت.

البته، مگر اینکه با خود مکس ورشتپن قرارداد ببندند.

رفتن همیلتون در انتهای فصل بعد به مراتب سود بیشتری نسبت به حذف سخت‌ترین حریف خود از معادله برای ورشتپن خواهد داشت. به قول قدیمیها، اگر نمی‌توانید آنها را شکست دهید، به آنها بپیوندید.

تصور این تیم مرسدس بدون حضور مردی که از 2013 به آنها پیوسته و ستاره بوده، سخت است. با این حال، او هر رکوردی را می‌شکند و به مرز 40 نزدیک شده است، آنها در چنین شرایطی هستند.

توتو ولف و مکس ورشتپن
به هر حال یک روز زمان رفتن فرا خواهد رسید و احتمالا آن زمان انتهای سال 2021 خواهد بود و نامزد جایگزینی همیلتون به وضوح جورج راسل خواهد بود. از زمان پیوستنش به فرمول یک او مورد توجه بوده است و پرورش یافته آکادمی مرسدس است که در حال حاضر به صورت قرضی برای ویلیامز رانندگی می‌کند.

با توجه به اینکه او هیچ تجربه‌ای در رده‌های بالایی نداشته است، به احتمال زیاد او در ابتدا بعنوان راننده دوم جایگزین بوتاس خواهد شد تا پیشرفت کند. همانطور که توتو وولف گفته است، آنها برای جایگزینی صندلی همیلتون به دنبال شخصی هستند که هم سطح او باشد. وی گفت:

اگر او بخواهد از تیم جدا شود، ما بهترین راننده را از دست می‌دهیم اما می‌توانیم کسی را پیدا کنیم که بتواند نزدیک او باشد.

به همان اندازه که راسل دوست داشتنی است، نمی‌توان منکر این شد که با توجه به دلیل اینکه او چند سالی است در ویلیامز است، و هنوز مناسب این جایگاه نیست. بنابراین چه کسی خواهد بود؟

شاید چارلز لکلرک، اما او به این زودیها فراری را ترک نخواهد کرد، بخصوص برای مرسدس.

شاید بگویید دنیل ریکاردو، اما او تا انتهای 2022 با مک‌لارن قرارداد دارد. فرناندو آلونسو؟ او هنگامیکه همیلتون بخواهد تیم را ترک کند از 40 سالگی گذشته است و هیچ تضمینی نیست که به همان خوبی قبل از جدایی از فرمول یک باشد.

بطور مشخص، یک کاندیدا وجود دارد، شخص مکس ورشتپن.

دلیل اول اینکه او شاید تنها راننده‌ای باشد که بتواند ادعا کند، از نظر سرعت و مسابقه چرخ به چرخ با همیلتون برابر است.

و چه دلیلی بهتر از این که او می‌تواند در دسترس باشد، بله، او با ردبول قرارداد دارد اما این قرارداد بندی برای خروج دارد.

هلموت مارکو در صحبت با موتوراسپورت ماگازین دات کام گفت:

بطور کلی این یک قرارداد بسته است و اگر همه چیز در مسیر درست پیش برود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

ما تا سال 2021 با هوندا قرارداد داریم اما بدیهی است که بدون موتور برای آینده همه برنامه‌ها پیچیده خواهد شد.

در نتیجه روشن است که ما برای نگه داشتن ورشتپن به یک موتور رقابتی نیاز داریم.

بسیار خوب، ما در خصوص این بند خاص چیزی نمی‌دانیم، اما اینکه فکر کنیم پس از دو سال نتوانند به شما اتومبیلی بدهند که بتواند برای کسب عناوین رقابتی باشد، نتواند آن بند را فعال کند، مسخره است.

حتی اگر اینگونه هم نباشد، اگر مرسدس تماس بگیرد و به او پیشنهاد راننده اصلی تیم را بدهد، سخت است که ردبول بتواند او را نگه دارد. اگر ورشتپن شروع به بد رفتاری کند و وولف هم پول زیادی به آنها پیشنهاد دهد، احتمالا منصرف خواهند شد و اجازه خواهند داد تا مکس تیم را ترک کند.

پس از آن در دهه 20 سرانجام این راننده هلندی به اتومبیلی که آرزویش را داشت خواهد رسید. با فرض اینکه مرسدس سطح خود را علی رغم وضع مقررات جدید حفظ کند.

بوتاس، همیلتون و ورشتپن
بنابراین ورشتپن چه مدت باید منتظر بماند؟ چه کسی می‌داند همانطور که قبلا هم گفته شد، منطقی است که همیلتون در فصل آینده عنوان قهرمانی هشتم را نیز بدست آورد حداقل بر روی کاغذ و بعنوان بهترین راننده تاریخ فرمول یک را ترک نماید.

اگرچه، او می‌گوید که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی به خوبی همیشه است و نتایج هم این را تائید می‌کند. او ممکن است مدتی طولانی بماند، که باعث انتظار بیشتر ورشتپن برای رسیدن به پیکان نقره‌ای خواهد شد.

بهترین حالت این است که او تا سال 2022 بماند. ردبول هم در نهایت یک خودروی به همان اندازه خوب به مکس هدیه کند تا ما سرانجام بتوانیم یک رقابت پا به پا در طول یک فصل را شاهد باشیم.

با نگاهی به دنیای فرمول یک از 2013، امید بیشتری نخواهیم داشت و مکس هم به همین صورت.

در عوض ممکن است او در آرزوی رانندگی با یک پیکان نقره‌ای باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد