موضوعات داغ

داستان حاشیه‌ساز دنا پلاس و نمایندگان مجلس، برای خرید دنا پلاس چه بودجه‌ای لازم است؟

عکس مطلب اول

اواسط هفته گذشته بود که تحویل دنا پلاس با قیمت دولتی و به صورت اقساطی به نمایندگان مجلس، مجلس یازدهم را بار دیگر در صدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار داد. این خبر پس از آن رسانه‌ای شد که برخی از نمایندگان نسبت به ارائه دنا پلاس اعتراض کردند و خواهان تحویل خودرویی بهتر شدند، چرا که نمایندگان دوره قبلی خودروهای بهتری دریافت کرده بودند.

در هر دوره مجلس و در ماه‌های آغازین فعالیت نمایندگان، مبلغی به عنوان ودیعه برای سکونت و خودرویی برای جابجایی نماینده به وی اعطا می‌شود. ارائه خودرو به صورت اقساطی یا امانی بوده و در این دوره نمایندگان می‌توانستند از بین دو خودرو پژو پارس یا دنا پلاس، یکی را انتخاب کنند. مبلغ ودیعه پرداخت شده برای مسکن نمایندگان نیز 200 میلیون تومان بوده است.

دنا پلاس خبرساز

با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی کشور از یک سو و تورم شدید قیمت خودرو طی دو سال اخیر، طبیعی است که چنین اخباری به سرعت مدنظر خوانندگان قرار بگیرد. در شرایطی که قیمت پراید و تیبا به عنوان ارزان‌ترین خودروهای صفرکیلومتر موجود در بازار به محدوده 100 و 120 میلیون تومان رسیده است، تحویل دنا پلاس با قیمت 292 میلیون تومان و آن‌هم به صورت اقساطی توجه افراد مختلفی را جلب خواهد کرد.

دنا پلاس

خرید خودرو مدت‌ها است که در ایران به فرآیندی دشوار تبدیل شده و خریداران باید از چند مرحله سخت عبور کنند و مدت‌ها منتظر بمانند یا آن‌که با پرداخت مبالغ بیشتری خودرو صفر را از بازار آزاد تهیه کنند. این مساله موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده و انتقادات آن‌ها از خودروسازان و نهادهای نظارتی مربوطه را افزایش داده است. در همین زمان در مجلس یازدهم که اکثر نمایندگان این دوره خود را انقلابی دانسته و شعار رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را می‌دهند، تحویل اقساطی دنا پلاس خبرساز شده است. لازم به ذکر است که دنا پلاس صفر کیلومتر هم‌اکنون در بازار خودرو با قیمتی بین 420 الی 440 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین بخوانید: دنا پلاس - تجربه رانندگی و نگاهی نزدیک‌تر به محصول جدید ایران خودرو

رفتارهای ضد و نقیض نمایندگان مجلس نیز به حاشیه‌سازی بیشتر حول مساله تحویل دنا پلاس کمک کرده است. در حالی‌که برخی نمایندگان همچون روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران و غلامرضا منتظری، نماینده گرگان از تحویل گرفتن دنا پلاس اقساطی انصراف دادند، نمایندگان دیگری نسبت به تحویل دنا پلاس اعتراض کرده و خواهان خودروهای بهتری شدند.

نمایندگان مخالف و منتقد

برخی از نمایندگان مجلس که نسبت به تحویل دنا پلاس متعرض بودند، خود را هم‌رده وزرا یا فرمانداران و بخشداران تلقی می‌کنند و خواهان ارائه امکاناتی در حد مسئولان عالی‌رتبه دولتی هستند. عده‌ دیگری نیز با اشاره به تحویل خودروهایی همچون کیا سراتو، تویوتا لندکروزر و سوزوکی گرند ویتارا به نمایندگان دوره‌های قبلی، تحویل خودرو داخلی را جوسازی قلمداد می‌کنند. نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس نیز تحویل اقساطی دنا پلاس را بدون سود ندانسته و عنوان کرده که فروش اقساطی دنا پلاس به نمایندگان مجلس، با دوازده میلیون تومان سود همراه خواهد بود.

دنا پلاس

همزمان با موج خبری در خصوص دنا پلاس و تحویل اقساطی آن، برخی دیگر از نمایندگان مجلس پژو پارس را با قیمت 155 میلیون تومان در اختیار گرفتند. به گفته بهروز محبی‌نجم‌آبادی نماینده سبزوار، حدود سه الی سه و نیم میلیون تومان اقساط خودرو پژو پارس تحویل شده به وی به صورت ماهانه از حقوق او کسر می‌شود.

پیشنهاد مشاهده:

فیلم تست و بررسی دنا پلاس؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها با دنا معمولی

و در نهایت برخی از نمایندگان همچون محمدرضا صباغیان‌بافقی نماینده مهریز و بافق، با اشاره به تحویل نگرفتن خودرو، این اقدام را در زمان فعلی چندان پسندیده تلقی نمی‌کند. وی با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی مردم در زمان حال، می‌گوید: چون وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، طبیعتاً آن‌ها روی این موضوعات حساس هستند و می‌گویند چرا ما نتوانیم از این امکانات برخوردار شویم، ولی نماینده‌ها بتوانند خودروی قسطی بگیرند؟

برای خرید دنا پلاس به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟

همان‌طور که در متن اشاره شد، این روزها برای خرید دنا پلاس در نسخه صفرکیلومتر و در مدل‌های 1398 یا 1399، نیاز به تامین بودجه‌ای بین 420 الی 440 میلیون تومان خواهید داشت.

برای خرید دنا پلاس در نسخه‌های کارکرده نیز نیاز به تامین بودجه‌ای در حدود 300 میلیون تومان خواهید داشت. نمونه‌های تولید سال 1396 در این محدوده قیمتی قابل دسترسی هستند. مشتری می‌تواند نسخه‌های تولید شده سال 1397 و 1398 نیز در بازه قیمتی 300 الی 400 میلیون تومان خریداری کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد