موضوعات داغ

ملاقات با کامیون رنو سری T در ایران؛ کامیون سال 2014 اروپا

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

در سال 2013 رنو تراکس Renault Trucks از محصولی جدید به نام تی رونمایی کرد. این کامیون که طراحی خود را از رنو مگنوم الهام گرفته بود و حاصل همکاری و الهامات زیادی از ولوو بود، بازخورد بسیار خوبی را در بازارهای جهانی گرفت، بطوریکه در سال 2014 در فرانکفورت عنوان کامیون برتر سال را از آن خود کرد.

رنو، کامیون‌های سری تی را به صورت دو و سه محور کشنده و حتی چهارمحور مخصوص کشنده و همچنین باری تولید کرد که در ایران فقط نسخه تک محور آن وارد شد (بگذریم که یک دهچرخ رنو تی توپی طلا هم به صورت کاملاً عجیب موجود است!).

کامیون‌های تی به دو صورت موتورهای شش سیلندر 11 و 13 لیتری در نسخه‌های مختلف اسب بخاری وارد بازار شدند که در ایران فقط موتور 13 لیتری و 480 اسب بخاری آن موجود است. لازم به ذکر است که قوی‌ترین موتور کامیون‌های تی، موتور 13 لیتری و 520 اسب بخاری است که در ایران موجود نیست.

رنو تی دارای شاسی ولوو اف‌اچ و گیربکس‌های ای شیفت ولوو است که نقش بسیار مهمی در محبوبیت‌های این سری از کامیون‌های رنو داشتند. کامیون‌های سری تی دارای اتاق با طراحی بسیار خاص و ویژه‌ایی هستند. استفاده از خطوط نوک تیز در سراسر این طراحی به وضوح قابل مشاهده است.

رنو سری T

رنو با این طراحی اتاق در آن زمان آیرودینامیک‌ترین کامیون تولید انبوه را تولید کرد. هیچ عیب و ایرادی به طراحی این نسل وارد نیست و حتی از لحاظ نقطه کور که مشکل بسیاری از طراحی‌های آن زمان بود، این سری بسیار موفق عملکرد و ستون‌هایی که در این سری اتاق‌ها استفاده کرد، میزان 10 درجه نقطه کور راننده را کمتر کرده بودند. در مقابل اما همین طراحی جذاب و عجیب در ابتدا در ایران مورد استقبال خوبی قرار نگرفت. برای مردم ایران که عادت به طراحی‌های نسل قبل رنو داشتند که خطوط پهن و عریضی بود، درک و عادت به این طراحی جدید زمان برد اما خیلی سریع رنو تی جای خود را در آزار ایران باز کرد.

چرا ولوو اف چ نخریم؟

اگر دقت کرده باشید اشاره شد که موتور و گیربکس و شاسی این سری مانند ولوو اف اچ است، پس چرا باید به جای خرید اف اچ سراغ خرید رنو تی رفت؟ جواب همین سوال می‌توانست کار رنو را سخت کند اما رنو به صورت کاملاً هدفمند وارد عمل شده بود. هدف رنو ارایه خدمات و آپشن و امکانات خاص و ویژه همراه با اتاقی با طراحی جدید و خاص که بسیار نرم و راحت است، بود. نکته بسیار مهم دیگر قیمت این سری از کامیون‌ها بود، بصورتیکه رنو با ارایه خدماتی حتی بهتر از ولوو قیمتی بسیار کمتر را داراست و ارزان‌تر است. قیمت یک رنو تی 520 فول آپشن، که علاوه بر آپشن‌های مرسوم در باقی کامیون‌ها، خدمات و آپشن‌های بیشتری را دارد، 30 تا 40 درصد از یک ولوو اف اچ 540 فول آپشن ارزان‌تر است. هر چند در ایران به دلیل سیاست‌های اشتباه، قیمت این کشنده نسبت به ولوو اف اچ 500 که همتای این کامیون است، اختلاف قیمت آنچنانی ندارد اما باز هم توانست به فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند.

رنو سری T

رنو تی در ایران از سال 95 توسط شرکت آریا دیزل که مونتاژ کامیون‌های رنو در ایران را بر عهده داشت، شروع شد و به مدت سه سال روی خط مونتاژ بود. در ابتدا شاید با توجه به قیمت و موتور و گیربکس مشابه با ولوو اف اچ 500 بازار به خوبی با آن برخورد نکرد اما خیلی سریع بازار ایران متوجه تفاوت‌های این سری با ولوو اف اچ 500 شدند.

رنو تی کامیونی بسیار نرم و راحت همراه با آپشن‌های خاص و خوبی است. هر چند که رنو تی هم مانند بسیاری از کامیون‌های دیگر به صورت استاندارد مونتاژ شدند و سری‌های فول ندارند، اما از بسیاری از کامیون‌های ایران امکانات بهتری دارد. در ایران رنو تی فقط به رنگ سفید تولید شد و بیشتر از هر جا در استان‌های کرج و تهران مشاهده می‌شوند.

موتور DXI13

موتور سیزده لیتری کارخانه ولوو که شش سیلندر است و 2400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، روی این کامیون رنو نصب شده و استاندارد آلایندگی این موتور یورو 5 بوده و ای ای وی دار است. موتور رنو تی مجهز به سیستم قطع کن هوشمند است که اگر بر اساس تنظیم راننده از یک میزان بیشتر درجا کار کند خاموش می‌شود همچنین درموقع اضطراری نیز خاموش می‌شود.

گیربکس نصب شده روی این موتور AT2612F است که 12 دنده به جلو و 3 دنده به عقب دارد. این گیربکس ای شیفت اتوماتیک ولوو است و مجهز به سیستم تعویض دنده هوشمند و روغن سرد کن نیز می‌باشد. در نمونه‌های ایرانی ترمز گیربکس یا ریتاردر گیربکس وجود ندارد اما در سری‌های اروپایی دیده می‌شود.

ترمز و تعلیق

سیستم تعلیق محور جلو پارابولیک همراه با میل موج گیر است. میزان تحمل محور جلو 8 تن است. محور عقب بادی همراه با کلیدهای تنظیم ارتفاع از روی داشبورد و ریموت تنظیم ارتفاع است که در کنار صندلی قرار داده شده است. میزان تحمل محور عقب 13 تن است و و مجهز به قفل کن دیفرانسیل است. وزن خالص کشنده 7300 و مجموع وزن ناخالص مرکب 44000 کیلوگرم است.

رنو سری T

سیستم ترمز دیسکی دارای دو مدار مستقل جلو و عقب و مجهز به سیستم‌های هوشمند EBS، ABS، ASR، HAS، EBA، EBL، ESC و همچنین ترمز موتور Optibreak+ روی این کامیون بکار گرفته شده است.

تجهیزات ویژه و استاندارد

فرمان با قابلیت تنظیم زاویه و عمق، کابین سقف بلند، دو تخت خواب، یخچال 24 لیتری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (کولر)، با قابلیت بخاری در جا مجهز به سیستم گرمکن آب رادیاتور جهت استارت بهتر در مناطق سردسیر، جک بالابر 20 تن، با کنترل از روی غربیلک فرمان، پرژکتور عقب، مبدل 24 به 12 ولت جهت ادوات برقی داخل کابین، قفل مرکزی MP3 Player همراه با کنترل از راه دور، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، آفتاب گیر بیرون شیشه جلو، سانروف برقی، دنده پنج، کابل اضافی 15 پین، عایق حرارتی کابین، کله کن برقی، شیشه بالابر برقی، چراغ خواب، صندلی راننده بادی و گرمکن دار، صندلی شاگرد بادی با قابلیت تنظیم دستی، تاخوگراف، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، بادگیر جانبی با قابلیت خم شوندگی، صفحه نمایش دیجیتالی با منوی فارسی، بادگیر سقف با قابیلت تنظیم ارتفاع، ریموت کنترل تنظیمات داخل کابین کنار تختخواب، کوپلینگ باد یدک کش انتهای شاسی، کوپلینگ اتصال مستقیم از پمپباد روی این کامیون نصب شده‌اند.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/5
مرسی خودرو بانک عزیز و تشکر از آقای روستا .....

واقعا مقاله عالی بود .... و خیلی خوشحالم که خودرو بانک رو اورده به کشنده های سنگین ... عالیه
1399/7/5
تا وقتی مرسدس ، ولوو ، اسکانیا ، ماک و .... هست کسی به این نگاه هم نمیکنه
1399/7/7
برو عموجان همون کشنده رنو مگنوم سرور همه اینایی هست که گفتی بیخود نیست مگنوم به سلطان جادهای اروپا معروفه اینم به بنز نمیرسه ولی از ولوو ، اسکانیا ، داف ، و ... خیلی بهتره
1401/6/17
این ماشین خود ولوو ست فقط قیافش فرق داره
1399/7/6
عليرضا جان دمت گرم داداشم كارت حرف نداره نفسوم❤️
1400/6/26
ممنون عالی بود
1400/10/1
سلطان جاده رنو و دیگر هیچ
1401/7/29
رنو فقط رنو پریمیوم 460
1402/1/1
یکی اینو دوست داره یکی ولوو،بنز،داف،اسکانیا
هرکی در حد توان خریدش ماشین میخره
بعد لطفا پلاک رو هم سانسور کنید
1402/8/21
علیرضا خان طبق کدوم تحقیق میگی موتور ولوو هست داداش این موتور کد DTI13هست و طراحی و ساخت رنو هست فقط سر سیلندر با ولوو مشترک هست اونم از نظر ظاهری در اصل تقویت و تغییر داده شده از اون گذشته شاسی متعلق به ولوو نیست کلا این شاسی مشترک بین اکثر اروپاییهاست و گیربکس ظاهرا با ولوو یکی هست ولی در باطن فرق میکنه و گیربکس اوپتی درایو هست درسته رنو تحت تملک کمپانی ولوو هست ولی طراحی و ساخت کلا مجزا هست و از نظر استحکام شاتون و پیستون و سیلندر زمین تا اسمان با ولوو فرق میکنه ایرانیا چون اکثرا ولوو پسند هستن میخوان همیشه بگن همه چی مال ولوو هست یا ولوو سرتر هست تو سینه کشی رنو تی 480 رو هرولوویی گرفت بیاد اونوقت حرف مفت بزنه