موضوعات داغ

تجربه رانندگی با نسل اول کیا سورنتو در ایران؛ از بازمانده های شش سیلندری در بازار

6 مهر 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

موج عظیم استقبال مصرف‌کنندگان از خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند خودروسازان کره‌ای را نیز بر آن داشت تا از اوایل قرن بیستم محصولات متنوعی در این رده را به سبد محصولات خود بیافزایند. هیوندای با معرفی توسان و سانتافه توانست سهم عمده‌ای از بازار داخلی کره جنوبی را از آن خود کند. از این‌رو کیا موتورز نیز برای جا نماندن از رقیب هموطن خود با دو محصول اسپورتیج و سورنتو پا به میدان رقابت گذاشت.

کیا موتورز از سال 2002 میلادی با معرفی سورنتو توانست تحولی در سبد محصولات خود ایجاد کند و نظر قشر وسیع‌تری از خریداران را به تولیدات خود معطوف سازد. در ایران نیز این شاسی‌بلند کره‌ای توانست سهم قابل قبولی از واردات و فروش را از ان خود کند و ظرف مدت کوتاهی به یکی از شاسی‌بلندهای محبوب بازار تبدیل شود. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ یکی از نمونه‌های موجود از این خودرو برویم و به بررسی معایب و مزایای آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه

کیا سورنتو یک شاسی‌بلند سایز متوسط است که اولین‌بار در سال 2002 میلادی با کد اتاق BL پا به عرصه وجودی نهاد. نسل اول این خودرو تا سال 2009 میلادی روی خط تولید این شرکت قرار داشت و در سه سایت مختلف در کره‌ جنوبی، مالزی و روسیه تولید و عرضه شد. کیا موتورز در سال 2006 فیس‌لیفت جزئی برای این مدل درنظر گرفت و برخی تغییرات فنی و ساختاری در آن اعمال کرد. همچنین این محصول از سال 2008 توانست به بازار ایران راه پیدا کند و تا سال 2009 فروش قابل توجهی را در بازار خودروهای وارداتی کشور تجربه کرد.

در آن زمان پیشرانه حجیم و قدرتمند کیا سورنتو برگ برنده‌ای برایش محسوب می‌شد که در قبال مبلغی نه چندان زیاد، ارزش افزوده قابل توجهی را برای مالک به همراه داشت. از این رو خریداران ایرانی چنان روی خوشی به این شاسی‌بلند کره‌ای نشان دادند که مدیران شرکت اطلس‌خودرو ترجیح دادن دو نسل بعد از آن را نیز با تیراژ قابل توجهی به بازار کشور عرضه کنند.

کیا سورنتو

نسل دوم سورنتو با کد XM، در سال ۲۰۰۹ به دنیا معرفی شد. اما نسل سوم، معروف به سورنتو UM، از سال ۲۰۱۴ تا امروز، روی خط تولید قرار دارد. هرچند این مدل هم در برخی از بازارها با فیس لیفتی جدید عرضه شده است. سورنتو UM با اندکی تاخیر به ایران رسید. در نهایت نیز نسل چهارم این خودرو موسوم به سورنتو MQ4 در سال 2020 به بازار جهانی معرفی شده و یکی از جدیدترین محصولات این برند شناخته می‌شود.

چهره‌ای آشنا اما دوست داشتنی

نسل اول کیا سورنتو با فیس‌لیفتی که در سال 2006 تجربه کرد پا به بازار ایران گذاشت. این نسخه تغییرات اندکی نسبت به قبل به خود دیده بود که بارزترین آن‌ها تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و مجهز شدن به لنز متمرکز کننده نور و فرم سپرها است. عمدتاً سورنتو BLهای وارد شده به کشور دارای بدنه دورنگ بودند که در قسمت زیرین درها، سپرها و دور گلگیرها با پلاستیکی به رنگ طوسی مزین شده بودند. همچنین تعداد اندکی نیز با بدنه یکرنگ راهی بازار کشور شدند. در این بین استقبال خریداران از سورنتوهای دورنگ بیشتر بود. چراکه علاوه‌بر ظاهر آفرودی‌تری که داشت، شباهت بیشتری به کیا موهاوی داشت.

سورنتو BL در نمای ظاهری از طرحی نسبتاً مستقل برخوردار بوده که در برخی از قسمت‌ها با الهام‌گیری از محصولاتی نظیر نسل اول لکسوس RX و نسل اول مرسدس بنز ML، چهره‌ای پخته‌تر پیدا کرده است. به عنوان مثال در نمای جلو چراغ‌ها و جلوپنجره بی شباهت با نسل اول لکسوس RX نبوده و چهره‌ای کلاسیک دارد. هرچند که با نگاه دقیق‌تر و فارق از نشان تجاری KIA در مرکز جلوپنجره، می‌توان رگه‌هایی از مرسدس بنز ML را نیز مشاهده کرد. این موضوع در نمای جانبی بیش از پیش نمود پیدا می‌کند. زیرا فرم ستون‌ها و شیشه‌های کناری مشابه با شاسی‌بلند ژرمن‌ها است که این امر علاوه‌بر جذابیت ظاهری، میدان دید مناسبی را نیز برای راننده و سرنشینان فراهم ساخته است.

کیا سورنتو

در نمای عقب نیز نمی‌توان شباهت سورنتو با مرسدس بنز ML را کتمان کرد. زیرا فرم کلی چراغ‌ها، سپر و تجهیزات تزئینی دقیقا مشابه با بنز ML بوده و تنها در جزئیات با یکدیگر متفاوت‌اند. هرچند که این موضوع با زیرکی تمام انجام شده و کمتر کسی طراحان کیا را متهم به کپی‌کاری می‌کنند.

گفتنی است خودروی موردنظر توسط مالک تغییراتی را به خود دیده که از جمله آن‌ها می‌توان به دودی کردن چراغ‌های عقب، تغییر رنگ رینگ‌ها به رنگ مشکی و فیلم دودی شیشه‌ها اشاره کرد. هرچند که شاید این تغییرات به عقیده برخی چندان خوشایند نباشد، اما ترکیب یک‌پارچه رنگ مشکی روی این خودرو بر ابهت آن افزوده است.

کابین راحت و جادار اما ساده

با ورود به کابین کیا سورنتو، نخستین نکته‌ای که توجه را به خود جلب می‌کند، ارتفاع زیاد نسبت به سطح زمین است که حس یک SUV واقعی را به سرنشینان القا می‌کند. همچنین راحتی صندلی‌ها از دیگر مواردی است که از همان لحظات ابتدایی کاملاً مشهود است.

همه چیز در کابین سورنتو BL بر پایه کاربردی بودن طراحی شده و از هرگونه تجمل‌گرایی پرهیز شده است. در واقع فضای کابین و داشبورد طرحی کلاسیک و ساده داشته که ممکن است برای خریداران امروزی چندان خوشایند نباشد. اما با این وجود پس از گذشت بیش از 10 سال از عرضه این محصول، همچنان ابهت و وقار خود را حفظ کرده و می‌تواند از پس نیازهای بسیاری از خریداران برآید. سورنتو نسل یک در بازار جهانی با دو تریم داخلی کرم و مشکی عرضه شده است. اما عمده مدل‌های وارد شده به ایران، از تریم و تودوزی مشکی برخوردارند. خودروی مورد نظر ما نیز از تریم مشکی بهره می‌برد. به گونه‌ای که داشبورد و عمده قطعات داخلی مشکی هستند، و صندلی‌ها، رودری‌ها و موکت‌های کف‌پایی نیز با رنگ مشکی به نمایش درآمده‌اند. روی کنسول و دیگر بخش‌های کابین، قطعات تزیینی طرح چوب به چشم می‌خورند که در ترکیب با تودوزی چرمی، فضایی لوکس‌تر به اتاق خودرو بخشیده‌اند.

کیا سورنتو

یکی از ویژگی‌های بارز این نسل از سورنتو اتاق جادار بزرگی است که به واسطه ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه و فاصله محوری 2710 میلی‌متری، فضای پای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب مهیا شده است.

اما یکی از نکاتی که سورنتو را در مقایسه با خودروهایی نظیر لکسوس متمایز می‌کند، کیفیت متریال مصرفی درون کابین است. به عنوان مثال بیشتر قسمت‌های کابین از جنس پلاستیک فشرده است که در درازمدت کیفیت خود را از دست می‌دهد و مستهلک می‌شود. در واقع برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای مشهور که تجهیزات داخلی آن از جنس چرمی طبیعی است، کیا برای این محصول خود از متریال سطح پایین‌تری استفاده کرده تا بتواند قیمت تمام شده آن را پایین‌تر از سایر محصولات قرار دهد.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

یکی از ویژگی‌های نسل اول کیا سورنتو که توانست آن را در بازار ایران به خودرویی موفق بدل کند، امکانات رفاهی و آپشن‌هایی است که در آن زمان برای بسیاری از خریداران تازگی داشت. از جمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به 6 عدد کیسه هوا، سیستم صوتی باقابلیت پخش CD و MP3، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، ورودی iPod و USB و AUX ، صفحه نمایش 7 اینچی، نویگیشن به‌صورت سفارشی، رینگ‌های 17 اینچی، شیشه‌های عقب UV، سیستم start/stop، استارت دکمه‌ای،سیستم ورود به خودرو بدون کلید، محفظه‌بار در زیر صندوق عقب، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی HAC، سیستم کمکی خودرو در سربالایی)، چرخش چراغ‌های جلو در پیچ‌ها، پشت سری‌های فعال شونده، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو، حافظه تنظیم صندلی، قابلیت انتقال نیرو به چهار چرخ، روکش چرمی صندلی‌ها، کروز کنترل، روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور)، دوربین عقب، چراغ‌های زنون، سانروف، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو (پشتی و کفه صندلی) و گرمکن صندلی‌های عقب (تنها در کفی صندلی)، صفحه سوپرویژن پشت آمپر، جمع شدن آینه‌ها به صورت برقی و سیستم کنترل هرزگردیESP اشاره کرد.

مشخصات فتی قوای محرکه

یکی از ویژگی‌هیا برجسته کیا سورنتو BL، پیشرانه حجیم و قدرتمندی است که آن را هم‌پای بسیاری از شاسی‌بلندهای مطرح جهانی کرده است. قلب تپنده‌ای که درون سینه نسل اول سورنتو جا گرفته است، از یک موتور شش سیلندر V شکل 24 سوپاپ با حجم دقیق 3342 سی‌سی تشکیل شده است که قادر است 241 اسب‌بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 313 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه را تولید کند و از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل کند.

کیا سورنتو

طبق ادعای کیا موتورز، سورنتو با وزن تقریبی دو تن می‌تواند ظرف مدت 9.2 ثانیه از جالت سکون به شتاب 100 کیولمتر بر ساعت دست یابد که این عدد برای یک شاسی‌بلند سایز متوسط قابل قبول به نظر می‌رسد. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن حدود 10.8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است که این عدد در عمل به بیش از 12 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می‌یابد.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان نسل اول کیا سورنتو از همان لحظات نخست می‌توان قدرت و تسلط کافی بر جاده را حس کرد. ارتفاع نسبتاً زیاد از سطح زمین و همچنین موقعیت قرارگیری صندلی‌ها موجب شده تا تسلط کافی نسبت به محیط اطراف خودرو داشته باشید. میدان دید قسمت جلو به واسطه شیشه بزرگی که در این قسمت تعبیه شده است، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین در طرفین نیز میدان دید مناسبی وجود دارد. اما سورنتو نیز مانند بسیاری دیگر از کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای، در قسمت عقب با کمبود میدان دید مواجه است که خوشبختانه سیستم‌های کمک رانندگی نظیر سنسورهای پارک و دوربین دنده عقب این کمبود را تاحدود زیادی جبران کرده‌اند.

اما با روشن کردن پیشرانه 3.3 لیتری سورنتو، ناخودآگاه صدایی جذاب از درون محفظه موتور به گوش می‌رسد که نوید رانندگی با قدرت و مهیجی را به شما می‌دهد. سورنتو به واسطه پیشرانه توانمندی که دارد، خودرویی چابک و تند و تیز است که به هنگام شروع حرکت و شتاب‌گیری، حس فرورفتگی به درون صندلی‌ها را به سرنشینان می‌دهد. همچنین سواری نرم و راحتی که در شهر به شما ارائه می‌کند، یکی از ویژگی‌های بارزی است که باید به آن اشاره کرد.

اما کافی است برای ادامه حرکت به مسیرهای خاکی و خارج از جاده‌ای بروید؛ علی‌رغم توانایی بالا و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد، اما سواری نرم و راحت به سواری کوبنده و کمی خشک تبدیل می‌شود. خصوصاً قسمت عقب کابین که بیشترین میزان وارد شدن ضربات ناشی از ناهمواری‌های مسیر را جذب می‌کند.

کیا سورنتو

یکی از نکات منفی در این خودرو، عملکرد نسبتاً ضعیف سیستم ترمز به نسبت پیشرانه قدرتمند است. در واقع با وجود ترمزهای دیسکی جلو و عقب، این سیستم نمی‌تواند به خوبی از پس جثه 2 تنی و پیشرانه 241 اسبی برآید. به عبارت دیگر واکنش پدال ترمز به فرمان راننده کمی با تاخیر همراه است که باید هنگام رانندگی با سرعت‌های بالا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت این مشکل تنها مختص به سورنتو نبوده و در برخی دیگر از محصولات کیا نظیر موهاوی نیز مشاهده می‌شود.

از آن‌جایی که برخی سورنتوهای وارد شده به کشور از نمونه لوآپشن هستند، فاقد برخی از امکانات رفاهی و ایمنی هستند. به عنوان مثال مهم‌ترین آپشنی که در این خودروها مشاهده نمی‌شود، سیستم کنترل پایداری (ESP) است که تاثیر قابل توجهی در هندلینگ و چسبندگی خودرو دارد. اما خودروی موردنظر در این مقاله خوشبختانه دارای این سیستم بوده که می‌توان عملکرد آن را به هنگام فرمان‌پذیری‌های ناگهانی به خوبی وارد مدار شده و مانع از خروج خودرو از مسیر حرکتی می‌شود. ارتفاع زیاد سورنتو و ابعاد بزرگ بدنه باعث می‌شود هنگام پیچ‌ها حس برهم خوردن تعادل در کابین احساس شود که این موضوع با وجود سیستم کنترل پایداری تاحدود زیادی برطرف شده و مانع از انحراف مسیر و واژگونی خودرو می‌شود.

نکته دیگری که ممکن است به هنگام رانندگی در معابر شهری با آن مواجه شوید، کم فرمانی خودرو موقع دور زدن است. این موضوع می‌تواند در برخی از مواقع دردسرساز و موجب رنجش راننده شود. به هر حال هر خودرو مزایا و معایبی که دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. این شاسی‌بلند کره‌ای نیز با توجه به زمان عرضه و رقبای پیرامونش، کفه ترازوی سنجش‌اش به سمت مزایا سنگینی می‌کند و می‌توان برخی از نکات منفی آن را نادیده گرفت.

نتیجه‌گیری

زمانی که سورنتو BL پا به بازار ایران گذاشت، به منظور سهم‌خواهی از بازار شاسی‌بلندهای کمتر از 100 میلیون تومان وارد رقابت با خودروهایی همچون هیوندای سانتافه شد. در آن زمان قیمت نسبتاً مناسب، امکانات رفاهی قابل قبول و پیشرانه قدرتمند باعث شد تا سورنتو به یکی از خودروهای موفق در بازار تبدیل شود. اما رفته‌رفته با افزایش قیمت‌ها، این خودرو از نگاه‌ها پنهان ماند و تنها افرادی که کمی آشنایی بیشتری با خودروها داشتند، سراغ این محصول می‌رفتند.

کیا سورنتو

اما اکنون که بازار خودرو به دور از هرگونه قاعده و قانونی فعالیت خود را دنبال می‌کند، نمونه‌های کارکرده کیا سورنتو BL با قیمتی حدود 400 الی 450 میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود. این در حالی است که کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل چینی که عموما از پیشرانه‌های 1.5 و 2 لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ بهره می‌گیرند، با قیمتی حدود 400 تا 600 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که سورنتو BL همچنان می‌تواند در بازار به عنوان خودرویی ارزشمند شناخته شود.

همچنین با توجه به وضعیت خدمات پس از فروش و تامین قطعات، این خودرو با مشکل چندانی مواجه نبوده و می‌تواند از پس نیازهای بسیاری از خریداران برآید. ضمن آنکه سورنتو اصولاً خودرویی کم استهلاک و بی دردسر بوده و مشکلات چندانی را برای مالک خود به وجود نمی‌آورد.

در پایان از کلوپ کیا سواران به منظور هماهنگی‌های لازم جهت انجام تست و بررسی و تهیه گزارش کمال تشکر و قدردانی داریم.

36 عکس

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/6
سلام بر خودرو بانک عزیز چند روز پیش ها حد فقر ده میلیون شد و نیمی از جمعیت ایران وارد حد فقر شدن برای اون نیمه پول دارا فقط نذار برای نیمه ی فقیرم بذار لطفا و درخواست من اینه که ماشین فاو راین رو بررسی کنید چون هم ارزانتره و هم این که کم مصرف
با تشکر
1399/7/6
سلام برسی خوبی بود فقط جای برسی توانایی افرود و سیستم گیریبکس خالی بود
1399/7/6
سیستم استارت دکمه ای و ورود بدون کلید نداره که تو عکسش هم مشخصه کاملا!!!!
1399/7/6
خدایی 450؟؟
1399/7/7
ما این ماشین رو چند سال داشتیم، واقعا ماشین فوق العاده ایه، 160 هزار تا کار کرد هنوز مثل ماشین صفر بود، بدون هیچگونه خرجی، فقط سرویس های دوره ای، همه جور آفرودی هم باهاش رفتیم، بسیار کم استهلاک، فوق العاده قدرتمند و پرشتاب... ماشینای کیا موتورز همشون عالین
1399/7/7
کپی پیست میکنید از نت حداقل یه روخونی هم بکنید قبلش امکانات سورنتو ۲۰۱۸ رو سرچ کردین فکر کنم سیستم استارت استاپ و استارت دکمه ای و سردکن و چرخش نور سر پیچ و... کجا بود :))
1399/7/8
دوستان ادرس کلوپ کیا سواران چیه
1399/7/8
آقای ابوالفضل راست میگه 4 روز پیش حد فقر 10 میلیون شد پس شما هم باید خودرو های ارزان قیمت تر بررسی کنید هرکس موافقه لایک کنه
1399/7/14
در کل ماشین خوبیه یک ساله که دارم راضیم ازش من تو جاده چالوس با بنز هم رانندگی کردم البته مدل ۲۰۰۸ و هم با سورنتو خداییش پیچهارو راحت میپیچه چون ارتفاع داره فک نمیکردم راحت بپیچه و همچنین واسه جاده مسلط تری.رانندگی باهاش تو همچین جاده هایی حس خوبی میده ،ولی فک کنم همشون تو تعویض دنده یه تق صدا دارن!
1400/11/10
من حدود ۵ ساله این خودرو رو دارم و واقعا راضی هستم و با توجه با استهلاک کم و حفظ کیفیت خودش پس از حدود ۱۴ سال حالا حالا قصد عوض کردنش رو ندارم.