موضوعات داغ

عدم شماره گذاری، چالش جدید خودروهای رنو در کشور

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

در مرحله نخست تحریم های صنعت خودروسازی، بسیاری از خودروسازان خارجی همسو با سیاست های ایالات متحده آمریکا بازار ایران را ترک کردند، اما رنو باقی ماند و سهم خود را در بازار کشور افزایش داد و با لغو تحریم های بین المللی پس از تصویب برجام، این شرکت خودروسازی محصولات بیشتری در بازار کشور عرضه کرد.

مرحله دوم تحریم خودروسازی ایران باعث شد تا علاوه بر خروج بسیاری از خودروسازان چینی و اروپایی، شرکت خودروسازی رنو هم بازار ایران را ترک کرده و همکاری خود را به طور کامل با خودروسازان داخلی قطع کند و این موضوع باعث شد تا خط تولید شرکت های داخلی زمین گیر شده و امکان تولید محصولات رنو و عمل به تعهدات بسیار سخت شود.

با این حال، خودروسازان داخلی در طول 2 سال اخیر با تمام مشکلاتی که داشتند، با ترخیص برخی قطعات دپو شده در گمرکات کشور موفق به تولید تعدادی خودروی رنو برای انجام تعهدات معوق خود شدند که براساس ترتیب ثبت نام به مشتریان تحویل داده می شود، ولی اکنون از داخل کشور مشکلی جدید مطرح شده و آن هم پلاک نشدن محصولات رنو در کشور است که مشکلاتی را برای خودروسازان و مشتریان بوجود آورده است.

اینطور که پیداست، مشکل جدید محصولات رنو در کشور مربوط به مسائل محیط زیستی بوده و عدم برخورداری محصولات رنو از استانداردهای آلایندگی یورو 5 موجب شده تا مجوز ثبت پلاک برای آنان صادر نشود.

عدم شماره گذاری خودروهای رنو

همانطور که در جریان هستید، سازمان حفاظت از محیط زیست رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 5 را برای تمامی خودروهای تولید داخل اجباری کرده و در صورتی که خودروهای تولید شده سطح استاندارد یورو 5 را نداشته باشند، مجوز شماره گذاری برای آنان صادر نخواهد شد.

پیش از این هم پلیس اعلام کرده بود که برای شماره گذاری خودروهای جدید، نیاز به دریافت تاییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سازمان استاندارد ملی خواهد داشت و در صورتی که تاییدیه های لازم داده شود، پلیس مشکلی با شماره گذاری خودروهای یورو 4 ندارد.

حال پارکینگ شرکت های خودروساز داخلی مملو از خودروهایی است که به دلیل نداشتن استاندارد یورو 5 زمین گیر شده و مشتریان را در بلاتکلیفی قرار داده است. انتظار 2 ساله آنان برای دریافت خودرو هم باعث نارضایتی آنان شده و اکنون که خودروی ثبت نامی آنان تولید شده و امکان تحویل دارند، باز هم باید در انتظار تصمیمی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست یا مسئولان دولتی برای شماره گذاری ماشین های ثبت نامی خود باشند.

علاوه بر این، خودروسازان ملزم به پرداخت جریمه تاخیر و سود مشارکت به مشتریان خود هستند که دپوی این محصولات باعث شده تا هزینه های زیادی روی دست خودروسازان گذاشته شود. ورود تعداد اندکی از خودروی یورو 4 صفر کیلومتر به خیابان های کشور هم به نظر نمی رسد تاثیر زیادی در تخریب محیط زیست داشته باشد، درحالی که شاهد جولان خودروهای فرسوده در سطح کشور هستیم و مدیریت درستی برای آنان وجود ندارد.

حال انتظار می رود که دستگاه های دولتی و مسئولان مصوبه ای برای شماره گذاری محصولات رنو صادر کنند تا هم مشتریان و هم خودروسازان از بلاتکلیفی خارج شده و از زیان بیشتر خودروسازان و نارضایتی خریداران جلوگیری شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/8
سلام به نظر شما اصلا این موضوع می تواند برای یک کشور مشکل باشد حال این دولت ومجلس وتصمیم سازان کشور چقدر فشل وبی مایه هستند که این موضوع را تبدیل به مشکل کردند