موضوعات داغ

حواس‌پرتی رانندگان هنگام استفاده از سیستم اتوپایلوت تسلا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

با توجه به اخطارهای مکرر تسلا به مشتریان خود و موج حوادث ناشی از رانندگی در حال حواس‌پرتی و عدم توجه به جلو، پی می‌بریم که حتی در حالت فعال اتوپایلوت خودروهای برقی نیز، همچنان توجه کامل راننده در حین رانندگی، ضروری است.

مطالعه ای که توسط MIT انجام شد نشان می‌دهد که رانندگان بیشتر اوقات توجهی به جاده ندارند و یک سوم افراد تا قبل از خاموش کردن حالت اتوپایلوت، دست خود را روی فرمان اتومبیل نمی‌گذارند. این مطالعه خواستار اصلاح این تکنولوژی توسط تسلا شده است. هدف این کار ترغیب رانندگان به توجه بیشتر در حین رانندگی است.

اتوپایلوت نه چندان خودکار!

اگرچه اتوپایلوت تسلا به دلیل توانایی چشمگیر خود در رانندگی خودکار و دقت بالا، به ویژه در بزرگراه‌ها بسیار موفق عمل کرده است ولی از لحاظ خودران بودن هنوز در سطح دو قرار دارد.

این بدان معناست که رانندگان باید کنترل فرمان و چرخ ها را در دست بگیرند و در هنگام رانندگی توجه کاملی به آن داشته باشند.

اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا یا NHTSA مطالعات MIT را تایید کرده و در حال بررسی یافته های آن است.

اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا در بیانیه ای به خبرگزاری سی ان ان گفت: پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های مربوط به خودرو که امروزه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد تنها به عنوان ابزاری برای کمک به راننده به کار می‌رود و راننده باید در طول رانندگی کاملا با توجه به جاده، رانندگی کند و بر محیط نظارت داشته باشد.

سو استفاده از فناوری

در واقع، رانندگی با حواس پرت به نوعی سوءاستفاده از این فناوری به شمار می‌رود. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در طی گفتگویی اظهار داشته است که احتمال تصادف در حین فعال بودن حالت اتوپایلوت می تواند با به روز رسانی های مکرر نرم افزار تا ده برابر متوسط صنعت بهبود یابد.

این شرکت گزارش های ایمنی سه ماهه را با مقایسه نرخ تصادفات ارائه می‌دهد. این مطالعه، نرخ تصادفاتی که در اتومبیل های با اتوپایلوت فعال اتفاق افتاده است را با حالتی که اتوپایلوت غیرفعال بوده، مقایسه کرده است.

این بررسی نشان می‌دهد که نرخ تصادفات، در خودروهایی که اتوپایلوت فعال بوده بسیار پایین تر از حالت غیر فعال آن است. البته باید توجه شود که گزارش‌ها ماهیت و علت هر حادثه یا مکان آن را در نظر نمی‌گیرند. برای مثال از حالت اتوپایلوت بیشتر در بزرگراه‌ها استفاده می‌شود تا جاده های پر پیخ و خم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد