موضوعات داغ

پشت پرده ردبول چه خبر است؟ تسلیم شدن در برابر رنو یا ساخت موتور اختصاصی برای فرمول یک؟

عکس نویسنده
پرهام تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول

به نظر راننده سابق فرمول یک، رالف شوماخر، اکنون با خروج هوندا از فرمول یک بهترین زمان است تا ردبول موتور اختصاصی خود را تولید کند.

اعلامیه روز جمعه هوندا همانند بمبی تیم ردبول و آلفاتائوری را لرزاند. روز جمعه شرکت هوندا اعلام کرد که در پایان فصل ۲۰۲۱ از رقابت های فرمول یک کنار خواهد رفت. همین خبر باعث شد تا دو تیم فوق برای فصل ۲۰۲۲ نیاز فوری به یک تأمین کننده موتور جدید داشته باشند.

شرکت هوندا توانست به هدف خود مبنی بر ساخت یک موتور برنده مسابقات فرمول یک دست پیدا کند و حال آنها اعلام کرده اند که به عنوان هدف جدید خود به دنبال پروژه ای در زمینه کاهش اثرات کربن تا سال ۲۰۵۰ هستند.

از نظر تئوریک تنها راه باقی مانده برای تیم ردبول بازگشت به سمت موتور رنو است. البته که با توجه به پایان همکاری این دو تیم بعد از ۱۲ سال در فصل ۲۰۱۸ سخن از این بازگشت ساده تر از انجام آن خواهد بود.

اما اگر ردبول تصمیم به ساخت موتور خود کند چه؟ این همان چیزی است که شوماخر به آن اعتقاد دارد. شوماخر افزود:

ردبول اکنون باید یک شریک جدید پیدا کند، گرفتن موتور از مرسدس در شرایط کنونی دور از واقعیت است. در رابطه با رنو هم شرایط خیلی فرق نخواهد داشت، خصوصا که مدیر تیم رنو، سیریل ابیتبول اکنون مدیریت شرکت آلپاین را نیز بر عهده دارد و به نظر میرسد برنامه های بلند مدت کاملی در سر داشته باشد. البته که تا پایان سال ۲۰۲۱ زمان زیادی باقی است.

با این شرایط یک گزینه عاقلانه ساخت موتور اختصاصی است ردبول قدرت و امکانات لازم برای این کار را در اختیار دارد و شراکت آنها با هوندا بسیار مفید خواهد بود. از اواخر سال ۲۰۲۱ موتور خودرو های فرمول یک کم و بیش کمترین تغییرات را خواهند داشت و تا آن زمان هوندا تمام تلاش خود را برای به کمال رساندن موتور خواهد کرد. یادمان باشد هدف هوندا قهرمانی در فصل ۲۰۲۱ است. با این شرایط بهترین راه شاید همین ساخت موتور توسط خود ردبول باشد.

با خروج هوندا از چرخه تولید کنندگان موتور فرمول یک، تنها سه تیم مرسدس، فراری و رنو به عنوان سازنده پاوریونیت باقی خواهند ماند. با این وجود شوماخر نگران کاهش رقابت در این بخش نیست و امیدوار است که فولکس واگن پورشه شایعات را به واقعیت تبدیل کنند و در سال ۲۰۲۵ به صحنه رقابت های فرمول یک وارد شوند.

جدای از بحث ماندن یا نماندن تیم مرسدس در مسابقات فرمول یک، مرسدس همیشه بخشی از این رقابت ها است و به تأمین موتور برای تیم های دیگر ادامه خواهد داد. همه تیم ها به دنبال پاوریونیت مرسدس هستند و مکلارن در فصل بعد از این نعمت بهره خواه برد. البته که نباید از کار بزرگ تیم رنو به سادگی گذشت، آنها موتور بسیار خوبی را ساخته اند، پس فکر نمیکنم مشکلی در بخش تأمین موتور وجود داشته باشد. اگر گروه فولکس واگن به همراه پورشه نیز به این رقابت ها وارد شوند که دیگر هیچ.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد