موضوعات داغ

فیلم تست عملکرد کیسه هوای خودروی شاهین توسط سایپا منتشر شد + مشاهده فیلم

عکس مطلب اول

دقایقی پیش سایپا طی یک ویدیو، تست عملکرد کیسه هوای محصول جدید خود یعنی شاهین را به نمایش گذاشته است. قبل از پرداختن به ویدیو و تحلیل عملکرد این سدان جدید بازار، بد نیست این حرکت را از سوی دومین خودروساز بزرگ کشور قدر بدانیم زیرا همواره بحث ایمنی، فاکتوری نسبتاً فراموش شده در بازار داخل بوده و حتی خود سایپا به دلیل ایمنی پراید همواره مورد هجوم انتقادات زیادی قرار گرفته و حال با انتشار این فیلم قصد دارد از اتفاقات گذشته استفاده کند و راه عرضه شاهین را بهتر از گذشته طی کند. از همین تریبون به سمت ضلع جنوبی جاده مخصوص روی می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که منتظر فیلم تست‌های تصادف و عملکرد کیسه هوای خودروی K132 توسط ایران خودرو هستیم تا عملکرد این سدان پرحاشیه را نیز قبل از عرضه به بازار مشاهده کنیم.

به فیلم تست برگردیم. همانطورکه می‌دانید، موسسه‌های زیادی در سراسر جهان تست‌های تصادف و البته عملکرد سیستم‌های ایمنی انجام می‌دهند که مهم‌ترین و البته سختگیرانه‌ترین آن‌ها موسسه‌های EuroNCAP اتحادیه اروپا و IIHS آمریکای شمالی است.

طبق نتیجه نشان داده شده در این فیلم، عملکرد کیسه‌های هوا مناسب بوده و در زمان صحیح عکس‌العمل سریعی را نسبت به ضربه وارد شده به جلوی خودرو از خود نشان می‌دهد.

در این تست سرعت خودرو 56 کیلومتر در ساعت بوده است و برای نشان دادن عملکرد کیسه‌های هوا بوده و ربطی به تست تصادف ندارد، اما سرعت نشان داده شده در این تست، سرعتی کمتر از سرعت در EuroNCAP است (در یوروانکپ سرعت تست تصادف مشابه 64 کیلومتر در ساعت است). لذا با این تفاوت نمی‌توان آنچنان ستاره‌های دو موسسه را با یکدیگر مقایسه کرد اما اگر تست‌های مشابه را مشاهده کنید، در این قسمت یعنی تست تصادف از روبرو به صورت Full Width Rigid Barrier، خودروهایی در تست EuroNCAP هست که توانسته‌اند تنها 3 ستاره ایمنی را بدست بیاورند (همچون فولکس واگن Up) که شاید بتوان با مقایسه‌ای حدودی و مشاهده نتیجه این فیلم که ضربه وارد شده از روبرو باعث عملکرد صحیح کیسه‌های هوا، کنترل ورود ضربه و جلوگیری از خسارت بیشتر تا سطح اکسل جلو شده، حدس زد که لااقل شاهین می‌تواند در تست تصادف EuroNCAP سه ستاره ایمنی را تنها در این قسمت بدست بیاورد.

البته این نکته قابل ذکر است که تست‌های تصادف و گرفتن ستاره ایمنی، حاصل نتیجه مجموعه‌ای از تست‌ها در یک موسسه است و باید نتیجه تست تصادف این خودرو از کناره‌ها به ستون و همچنین عملکرد سیستم‌های ایمنی خودرو را نیز مشاهده کنیم تا بتوانیم قضاوت کنیم که لااقل شاهین در یک موسسه‌ای همچون EuroNCAP چند ستاره ایمنی را به صورت کلی بدست خواهد آورد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/17
بالاخره انگار دارن ی خودی نشون
انشالله رشد و بهبود دایمی باشه
1399/7/18
از خودروبانک انتظار بیشتری در مورد داشتن اطلاعات در مورد تست تصادف داشتیم.
تست برخورد کامل با دیوار بتنی هم در امریکا و هم در اروپا با سرعت 56 کیلومتر انجام میشود و این تست کاملا مطابق با استاندارد جهانی ست.
متأسفانه به اشتباه این تست رو زیر سوال بردید. برای اولین بار در خودروسازی کشور استحکام یک خودروی ایرانی واقعا عالی ارزیابی میشه