موضوعات داغ

احتمال تصادف رانندگان میانسال بیشتر از رانندگان ۷۰ ساله است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

رانندگان جوان فکر می‌کنند رانندگان مسن خیلی آهسته رانندگی می‌کنند و به راحتی سردرگم می‌شوند. رانندگان مسن فکر می‌کنند رانندگان جوان خیلی سریع رانندگی کرده و ریسک‌های زیادی می‌کنند. در این میان، رانندگان میانسال قرار دارند که بهترین عملکرد را از نظر رانندگی بین این سه گروه دارند. با این حال، طبق پژوهش جدید موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ممکن است این شرایط در حال تغییر باشد.

رانندگان میانسال محتاط‌تر شده‌اند!

داده‌های این پژوهش از ۲۱ سال پیش یعنی ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۱۸ جمع‌آوری شده‌اند. این مطالعه به بررسی تعداد تصادفات مرگبار به ازای هر ۱۰۰ هزار راننده دارای گواهینامه می‌پردازد و این داده‌ها به چهار گروه سنی تقسیم شده‌اند: ۳۵ - ۵۴، ۷۰ - ۷۴، ۷۵ - ۷۹، و بالای ۸۰ سال. در کل، شاهد بهبود عملکرد همه گروه‌های سنی در رانندگی هستیم، اما تعداد تصادفات گروه بالای ۷۰ سال کاهش قابل‌توجهی داشته است. نرخ تصادفات مرگبار برای رانندگان ۷۰ ساله حدود ۴۳ درصد کاهش داشته، در حالی که این نرخ برای رانندگان میانسال ۲۱ درصد کاهش یافته است.

جالب است که بخش عمده‌ای از این کاهش تصادفات برای رانندگان مسن در سال‌های اخیر رخ نداده است، بلکه در نیمه اول این مجموعه داده‌ها قابل مشاهده است. نرخ تصادفات مرگبار برای رانندگان میانسال و افراد ۷۰ - ۷۴ ساله تقریبا یکسان بود و نرخ تصادفات گروه ۷۵ - ۷۹ در سال ۲۰۱۲ با دو گروه دیگر همخوانی داشت. از آنجا، تعداد تصادفات مرگبار میانسال‌ها افزایش یافت، در حالی که نرخ تصادفات هر دو گروه ۷۰ ساله نسبتا ثابت باقی ماند و حتی کمی کاهش داشت.

تصادف

در مورد رانندگان بالای ۸۰ سال، تصادفات مرگبار به ازای هر راننده دارای مجوز تا ۵۰ درصد کاهش یافته، اما در سال ۲۰۱۸ احتمال حضور این گروه در یک تصادف مرگبار خیلی زیاد بوده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که طی ۲۱ سال گذشته، تعداد رانندگان مسن‌تر در جاده‌ها به طور قابل‌توجهی افزایش ‌یافته است.

سیستم‌های ایمنی و بهبود سلامت جسمی، علل اصلی کاهش تصادفات

دلیل این روند چیست؟ موسسه بیمه ایمنی بزرگراه دلیل این روند را تولید خودروهای ایمن‌تر با سیستم‌های ایمنی پیشرفته و افزایش سلامت عمومی رانندگان مسن می‌داند. تغییرات در زیرساخت‌ها از جمله نصب علائم جاده نیز نقش مهمی در این روند رو به رشد دارند. طبق گفته موسسه بیمه ایمنی بزرگراه، دلیل افزایش نرخ تصادفات مرگبار رانندگان میانسال بروز بحران‌های اقتصادی و افزایش استفاده از الکل حین رانندگی است.

جالب است ببینیم سال ۲۰۲۰ و بحران کرونا چه تاثیری روی این روند می‌گذارند، با این حال، احتمالا داده‌های چنین پژوهشی تا حداقل چند سال آينده در دسترس نخواهند بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد